به گزارش کلهرنیوز، محمود رضا مرادیدر نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی با اصحاب رسانه اظهار داشت: مجموع تخت‌های بیمارستان‌ها اعم از دولتی، دانشگاهی، غیردانشگاهی و خصوصی، حدود ٣٠٠٠ تخت است، تقریبا یک دوم تخت‌های دانشگاهی ما درگیر بیماری کوید ۱۹ است، تا کنون ۹۲۰ نفر بر اساس معیار تشخیصی قطعی فوت شده و تعدادی از فوتی‌ها که عکس سی تی اسکن آن‌ها مثبت است در آمار گزارش نمی‌شود و تعداد این افراد حدود یک و نیم برابر ۹۲۰ نفر مرگ و میر است. اکنون حدود ۱۰۹۹ بیمار بستری است و به اجبار به تخلیه طبقات مختلف بیمارستان امام رضا اقدام کرده ایم، با این ترتیب خدمات از سایر بیماران گرفته شده و به بیماران کویید منتقل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اعمال جراحی را در بیمارستان امام رضا به مدت دو هفته کنسل کردیم، ابراز داشت: جراحی عمومی را در بیمارستان امام خمینی و طالقانی و جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی و نورولوژی در سایر بیمارستان‌ها انجام می‌شود. در آینده حتما با عوارض تاخیر درمان برخی بیماری‌ها مواجه خواهیم بود، درمان بیماران سرطانی و بیمارانی که نیاز به جراحی دارند به تاخیر می‌افتد، و اینگونه سایر بیماران آسیب میبینند، در بیمارستان امام رضا فقط دو دستگاه اکسیژن ساز وجود داشت، در حال حاضر هر بیمار کوید ۱۹ که بستری می‌شود ۱۰ تا ۱۵ لیتر در دقیقه اکسیژن نیاز دارد و اگر به آی سی یو منتقل شود گاهی تا سی لیتر در دقیقه به اکسیژن مصرف می‌کند، دستگاه‌های موجود در بیمارستان ۶۰۰ نهایتا تا ۹۰۰ لیتر در دقیقه اکسیژن تولید می‌کنند، در طول مدت اخیر ۱۳ دستگاه اکسیژن ساز خریداری شده، این دستگاه‌ها درشهرستان‌های سرپل ذهاب، اسلام آباد، پاوه، قصر شیرین و هرسین توزیع شده وچهار عدد در بیمارستان امام رضا، چهار عدد دیگر نیز در بیمارستان فارابی قرار داده ایم و رقمی حدود ۲۶ میلیارد تومان هزینه در برداشتهاما همچنان با کمبود اکسیژن مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در ادامه تصریح کرد: حدود ۱۰۰۰ عدد کپسول ۴۰ تا ۵۰ لیتری خریداری شده و تقریبا ۴ میلیارد تومان هزینه در برداشته،۶۰ تخت آی سی یو به مجموعه بیمارستان اضافه شده، هر تخت آی سی یو حداقل یک میلیارد تومان هزینه دارد وحدود ۴۰۰ تخت ویژه در کل استان داریم.وسایل دیگری که در این مدت خریداری کردیم هم شامل: سی تی اسکن صحنه، هرسین و بیمارستان امام رضا، سی تی اسکن پاوه هه تهیه شده و محل استقرارش در حال تکمیل می‌باشد. ۱۰ دستگاه اکوسونو به قیمت ۴ میلیارد تومان خریداری و ۱۲ دستگاه اتو آنالیزور با مبلغی حدود ۱۲ میلیارد تومان تهیه و ۳ دستگاه پی سی آر به مجموعه اضافه شده، در کل حدود ۱۲۷ میلیارد تومان وسایل و تجهیزات برای بیماری کویید خریداری و یا از وزارت خانه گرفتیم.

مرادی با اشاره به اینکه علاوه بر خریداری دستگاه ها و تجهیزات لازم، نصب آن ها با چالش هایی مثل تقویت برق و توان زیرساختی بیمارستان ها مواجه است، خاطر نشان کرد: مشکلات دیگری از قبیل کمبود نیرو در بیمارستان ها ما را با چالش رو به رو می کند، به ازای هر تخت آی سی یو یک پرستار می خواهیم. یعنی با راه اندازی ۱۲ تخت حداقل ۱۲ نیرو لازم است، طبق آماری که به من دادند برای راه اندازی یک بخش ۱۲ تخته آی سی یو ۳۷ نفر پرستار، ۶ نفر کمک پرستار، ۶ نفر نیروی خدماتی، یک نفر متخصص بیهوشی، سه نفر کارشناس بیهوشی، ۳ نفر نگهبان و ۱ نفر روانشناس نیاز است، یعنی حدود ۶۰ نفر درگیر ۱۲ تخت آی سی یو می شوند.

این مسئول در ادامه متذکر شد: مشکل دیگر افزایش تعداد بستری ها و هزینه داروها است، قیمت داروی رمدسیویر که مشمول بیمه می شود بالاست و تعداد دریافتی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر ۱۰۰ عدد  می باشد، با افزایش تعداد بیماران بستری تعداد دریافتی ها نیز باید افزایش یابد، داروها به صورت شخصی خریداری می شود، مردم واقعا گرفتارند اما دانشگاه علوم پزشکی هم توان پرداخت ماهی ۱۵ میلیارد تومان ندارد. بحث دیگر نیرو است، تا کنون بیش از ۲۶۰۰ نفر از پرسنل علوم پزشکی مثبت شدند که هر کدام حداقل باید دو هفته قرنطینه خانگی باشند. تفاوت دیگر این بیماری با سایر بیماری ها این است که بیماران همراه ندارند در حالی که همراه بیمار به سیستم پرستاری خیلی کمک می کند. اگر تا سه شب آینده همچنان سیصد مراجعه کننده داشته باشیم، نهایتا بتوانیم ۱۰۰ نفر دیگر را جا به جا کنیم اما بیشتر از آن توان نداریم، در برنامه ریزی برای کویید ۱۹ تا ۱۵۰۰ تخت را هم پیش بینی کرده بودیم اما تصور نکره بودین که با این سرعت به افزایش یابد.

وی افزود: پیش بینی اپیدمیولوژیست های ما این است که در ماه ژانویه، یعنی اواخر آذر ماه و اوایل دی ماه، تعداد بیماران به شدت افزایش می یابد، در پلنی که طراحی کردیم قرار شد از بیمارستان های دیگر ارتش، سپاه و نیروی انتظامی که اکنون با ظرفیت یک سوم به صورت کامل در اختیار کوییدقرار دارد، استفاده کنیم اما متاسفانه زیرساخت های مناسبی ندارند.

مرادی تاکید کرد: برای تغییر رفتار مردم و مقابله با ویروس کرونا باید چند کار انجام دهیم که شامل کارهای فرهنگی و آموزشی است و با هماهنگی و همکاری رسانه ها انجام می شود و به حاکمیت و قدرت های حاکمیتی نیاز داریم که از اختیارات وزارت بهداشت خارج است. به همین دلیل وزیر کشور به عنوان رئیس این قرارگاه در نظر گرفته شده و از طرف رئیس جمهور ابلاغ دریافت کرده است. امیدواریم با انجام اقدامات پیشگیرانه، سیر بیماری را کاهش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه علاوه بر خریداری دستگاه ها و تجهیزات لازم، نصب آن ها با چالش هایی مثل تقویت برق و توان زیرساختی بیمارستان ها مواجه است، خاطر نشان کرد: مشکلات دیگری از قبیل کمبود نیرو در بیمارستان ها ما را با چالش رو به رو می کند، به ازای هر تخت آی سی یو یک پرستار می خواهیم. یعنی با راه اندازی ۱۲ تخت حداقل ۱۲ نیرو لازم است، طبق آماری که به من دادند برای راه اندازی یک بخش ۱۲ تخته آی سی یو ۳۷ نفر پرستار، ۶ نفر کمک پرستار، ۶ نفر نیروی خدماتی، یک نفر متخصص بیهوشی، سه نفر کارشناس بیهوشی، ۳ نفر نگهبان و ۱ نفر روانشناس نیاز است، یعنی حدود ۶۰ نفر درگیر ۱۲ تخت آی سی یو می شوند.

این مسئول در ادامه متذکر شد: مشکل دیگر با افزایش تعداد بستری ها، هزینه ی داروها است، قیمت داروی رمدسیویر که مشمول بیمه می شود بالاست و تعداد دریافتی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر ۱۰۰ عدد  می باشد، با افزایش تعداد بیماران بستری تعداد دریافتی ها نیز باید افزایش یابد، داروها به صورت شخصی خریداری می شود، مردم واقعا گرفتارند اما دانشگاه علوم پزشکی هم توان پرداخت ماهی ۱۵ میلیارد تومان ندارد. بحث دیگر نیرو است، تا کنون بیش از ۲۶۰۰ نفر از پرسنل علوم پزشکی مثبت شدند که هر کدام حداقل باید دو هفته قرنطینه خانگی باشند. تفاوت دیگر این بیماری با سایر بیماری ها این است که بیماران همراه ندارند در حالی که همراه بیمار به سیستم پرستاری خیلی کمک می کند. اگر تا سه شب آینده همچنان سیصد مراجعه کننده داشته باشیم، نهایتا بتوانیم ۱۰۰ نفر دیگر را جا به جا کنیم اما بیشتر از آن توان نداریم، در برنامه ریزی برای کویید ۱۹ تا ۱۵۰۰ تخت را هم پیش بینی کرده بودیم اما تصور نکره بودین که با این سرعت به افزایش یابد.

وی افزود: پیش بینی اپیدمیولوژیست های ما این است که در ماه ژانویه، یعنی اواخر آذر ماه و اوایل دی ماه، تعداد بیماران به شدت افزایش می یابد، در پلنی که طراحی کردیم قرار شد از بیمارستان های دیگر ارتش، سپاه و نیروی انتظامی که اکنون با ظرفیت یک سوم به صورت کامل در اختیار کوییدقرار دارد، استفاده کنیم اما متاسفانه زیرساخت های مناسبی ندارند.

مرادی تاکید کرد: برای تغییر رفتار مردم و مقابله با ویروس کرونا باید اقداماتی انجام شود که شامل کارهای فرهنگی و آموزشی است و با هماهنگی و همکاری رسانه ها انجام می شود و به حاکمیت و قدرت های حاکمیتی نیاز داریم که از اختیارات وزارت بهداشت خارج است. به همین دلیل وزیر کشور به عنوان رئیس این قرارگاه در نظر گرفته شده و از طرف رئیس جمهور ابلاغ دریافت کرده است. امیدواریم با انجام اقدامات پیشگیرانه، سیر بیماری را کاهش دهیم.

منبع: تابناک

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :