به گزارش کلهرنیوز به نقل از دیوانگاه، شهرستان هرسین یکی از معدود شهرستان های کرمانشاه است که به واسطه داشتن آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز دارای پتانسیل فراوانی در تولید محصول به صرفه و پر سود زعفران است و به جرات می توان گفت که زعفران تولیدی هرسین دارای بازار پسندی و کیفیت بی نظیری است که آن را قابل رقابت با برندهای معتبر در کشور کرده است.

یکی از مهمترین مشکلات پیش روی زعفران کاران شهرستان نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به عنوان حلقه تکمیل کننده صادرات این محصول و نبودبرندی به نام خود شهرستان است که در این سالها منجر به عدم رغبت مناسب کشاورزان برای کاشت طلای سرخ شده است

خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته امسال حدود ۸۰تن پیاز زعفران در بین کشاورزان هرسین توزیع شده است که این اقدام  تلاش خوبی در جهت رونق کاشت این محصول کم زحمت و پرسود در این منطقه است و انتظار میرود برداشت این محصول در شهرستان را در سال آینده تا سقف سه برابر افزایش دهد.

نصرالله چراغی کشاورز زعفران کار هرسینی در این باره در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه  اظهار داشت:: زمین کشاورزی ما یک هکتار است و اکنون حدود ۲هزار متر آن در سال سوم کشت قرار دارد و ۸هزار متر بقیه را امسال کاشت کرده ایم.

وی افزود : از ۲هزار متری که در سال سوم کشت قرار دارد و فصل پر گلی هم داشته توانستیم در حدود ۱ کیلو و ۸۰۰ گرم زعفران برداشت کنیم.

این کشاورز زعفران کار خاطرنشان کرد : زعفران شهرستان هرسین دارای کیفیت بالاتری نسبت به زعفران سایر مناطق است هم از لحاظ عطر، طعم و اسانس است و از لحاظ درآمدی هم  درآمد خوبی نسبت به سایر محصولات در شهرستان دارد.

چراغی بیان کرد : نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به عنوان حلقه تکمیل کننده صادرات این محصول و نبود مراکز خرید عمده این محصول در شهرستان از مهم ترین مشکلات و دغدغه زعفران کاران شهرستان است.

با توجه به مطالب عنوان شده به نظر مي رسد بهبود كيفيت زعفران با آموزش به موقع و درست و كمك به ايجاد مزارع مادر براي توليد پيازهاي بارور و همچنين ايجاد مراكز فراوري صحيح زعفران،می تواند زمینه ساز توسعه رونق اقتصادی در شهرستان شود.

مهندس یاری پور سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت: زعفران به عنوان  طلای سرخ  دارای ارزش اقتصادی بالایی است و نیاز آبی کمی بوده که در این راستا پیش بینی میشود امسال بالغ بر  ۶۶کیلو گرم زعفران در هرسین تولید وبه بازار مصرف عرضه گردد.

وی   ارزش اقتصادی هر کیلو گرم زعفران در بازارهای جهانی  را بیش از ۵هزار دلار عنوان نمود وخاطرنشان کرد: ایجاد صنایع بسته بندی وبازاریابی جهت صادرات علاوه بر اشتغالزایی موجب ارزآوری قابل توجهی می گردد.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان  خاطرنشلن کرد : متاسفانه نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی در شهرستان باعث شده که این مسئول همچون سایر محصولات به صورت خام و با قیمتی نه چندان مناسب از شهرستان خارج شود.

یاری پور با بیان اینکه از هر کیلو گل حدود ۱۴گرم زعفران تولید میشود اظهار داشت: وجود صنایع بسته بندی و ایجاد برند برای این محصول در شهرستان می تواند باعث افزایش سود و رغبت بیشتر کشاورزان به کشت این محصول پردرآمد شود.

به گزارش دیوانگاه: امروزه ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی در شهرستان هرسین به یک نیاز عمومی برای کلیه محصولات مبدل شده است و امیدواریم که با پیگیری های مسئولین و تدبیر به موقع این مشکل مرتفع شود تا خدایی ناکرده سرنوشت این محصول ارزشمند هم به سرنوشت کشت سیر و پیاز در هرسین تبدیل نشود.

 

 

 

 

 

 

 

۶۶۶۶۶

کلیدواژه ها : ,,

این خبر را به اشتراک بگذارید :