به گزارش کلهرنیوز،  هدایت حاتمی امروز دوشنبه در کارگروه ستاد تنظیم بازار استان کرمانشاه که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: عدم جوجه ریزی مرغداران در ماههای گذشته بدیهی ترین موضوع در افزایش قیمت مرغ است.

معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه افزود: قیمت مرغ به عنوان کالایی که استراتژیک برای خانوار است طی سالیان سال منکوب شده بود و الان هم قیمت ۳۵ هزار تومانی مناسب مرغ نیست.

وی خاطر نشان کرد: باید تلاش شود که این خلاء جوجه ریزی پر شود تا بازار مرغ تنظیم شود.

وی با تاکید بر اینکه برای جوجه ریزی باید برنامه ریزی شود، گفت: جهادکشاورزی جدول جوجه ریزی را تا ۱۰ روز آینده تهیه کند و به همه دستگاههای ذیربط اعلام کند تا مشخص شود چه میزان مرغ در آینده به بازار عرضه می شود.

حاتمی بیان داشت: در آبانماه حدود ۲.۵ میلیون قطعه جوجه ریزی شکل گرفته که می تواند در تنظیم بازار و کاهش قیمت مرغ در آینده موثر باشد.

وی ادامه داد: تامین ‌نهاده یک ضرورت است و باید شبانه روز بر روی این موضوع انرژی گذاشته شود چرا که عملا همین موضوع تنظیم کننده بازار است.

معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه گفت: خروج مرغ را از امروز ممنوع اعلام می کنیم و داخل استان هم باید با مجوز دامپزشکی حمل و نقل صورت بگیرد.

حاتمی ادامه داد: به هر مرغداری که بدون مجوز مربوطه مرغ خود را تحویل دهد چنانچه برخلاف گواهی حمل و نقل دامپزشکی باشد هیچ گونه تعهدی برای تحویل نهاده‌های دامی نخواهیم داشت.

معاون امور اقتصادی استاندار گفت: دستور دادستان برای خروج دام را پایبند باشیم و همه دستگاه‌ها در این خصوص همکاری کنند و از هرگونه خروج مرغ جلوگیری شود.

وی برخورد با عوامل اصلی بحث زنده فروشی را از اولویت ها دانست و اظهارداشت: در برخورد با فروشندگان مرغ زنده، مجموعه عوامل باید توجیه شوند که خارج از چارچوب نباشد.

وی افزود: در حال حاضر ۴۳۳ تن مرغ داریم که اگر روزی ۴۰ تن به بازار عرضه کنیم برای ۹ روز آینده مرغ خواهیم داشت.

حاتمی اذعان داشت: طی یکماه گذشته ۸ درصد بیشتر از مشابه سال قبل جوجه ریزی انجام شده که این امر می تواند در کاهش قیمت مرغ موثر باشد.

نوربخش حاتمی در کارگروه ستاد تنظیم بازار که در استانداری برگزار شد،درباره وضعیت قیمت مرغ در کرمانشاه گفت: هم اکنون قیمت مرغ در بازار کرمانشاه درب مرغداری به حدود ۲۴۵۰۰ تومان رسیده است که این قیمت منطقی نیست و قیمت هر کیلو مرغ در بازار حدود ۳۳۵۰۰ هزار تومان تا ۳۳۹۰۰ متغیر است و با استان های دیگر خیلی تفاوت ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اظهار کرد: این افزایش قیمت سراسری است و فقط مختص به استان کرمانشاه نیست.

وی کاهش شدید جوجه ریزی در مهرماه را عامل اصلی افزایش قیمت مرغ دانست و افزود: تمام مرغداران موظفند در قبال دریافت نهاده‌های دامی مرغ زنده آماده عرضه را به کشتارگاه تحویل دهند.

حاتمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در استان کرمانشاه هیچگونه‌کمبود مرغی نداریم و می توانیم نیاز بازار روزانه را تامین کنیم.

وی همچنین یکی از دلایل دیگر افزایش قیمت مرغ را زنده فروشی اعلام‌کرد و گفت: در استان کرمانشاه بیش از ۵۰۰ واحد زنده فروشی مرغ وجود دارد.

حاتمی در ادامه به مرغداریهایی که مرغ خود را بدون مجوز وارد بازار کنند اخطار داد و افزود: مرغدارانی که از این دستورالعمل امتناع کنند هیچ نهاده ای در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: همچنین از هرگونه خروج مرغ از استان بدون مجوز دامپزشکی جلوگیری بعمل می آید تا قیمت ها کنترل شود و هم به قیمت واقعی گوشت مرغ برسیم.

وی خاطر نشان کرد: از نظر تامین مرغ مشکلی نداریم و تا ۵روز آینده وضعیت بازار مرغ بهتر خواهد شد.

حاتمی ادامه داد: جوجه ریزی در کل کشور از ۶ روز آینده آغاز می شود و بدون شک تقاضا پایین خواهد آمد و طبق آخرین قول وزارت خانه به جمع بندی رسیده اند که در بحث نهاده ها اقدام کنند و نهاده یک دوره مرغداریها را تامین کنند.

/شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :