به گزارش کلهرنیوز ، حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو بامهر و درواکنش به تهاجم امروز آمریکا و متحدانش به سوریه اظهار داشت: عدم حضور در جنگ های فرامرزی سیاست اوباما بود و او اعتقاد داشت امریکا نباید وارد جنگ های فرامرزی شود که مسئولیت و هزینه اش فقط برعهده آمریکا باشد.

وی ادامه داد: ترامپ نماینده نسل جدیدی از سیاستمداران امریکایی است که از ابزار نظامی برای دستیابی به امتیازات سیاسی و اقتصادی استفاده می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا و متحدانش احساس کردند در تحولات میدانی سوریه عقب افتاده اند و ایران و روسیه توانسته اند در تحولات میدانی صاحب نقش باشند.

فلاحت پیشه ادامه داد: این منطقه حساس است؛ هم مرز با رژیم صهیونیستی بوده و در دل کشور های عربی قرار دارد بنابراین اینکه در چنین منطقه ای ایران و روسیه صاحب نفوذ شوند و دارای نقش راهبردی باشند برای امریکا و متحدانش قابل پذیرش نیست.

وی تصریح کرد: به همین دلیل کشورهای غربی تلاش کردند اقدام نظامی انجام دهند تا بعد از این در ساز و کارهای سیاسی این منطقه بتوانند ورود کنند. کشورهای غربی از جمله امریکا، انگلیس و فرانسه در نشست سوچی و پس از آن در آنکارا خواستار حضور هیات های سیاسی شان بودند که با مخالفت ایران و روسیه مواجه شدند و احساس کردند به نوعی تحریم سیاسی شده اند، بنابراین با حمله نظامی تلاش کردند در تحولات بعد از جنگ در سوریه برای خود جای پایی را باز کنند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس تاکید کرد: سیاست های ایران و روسیه در مقابله با تروریسم تا امروز در سوریه ثبات ساز بوده و آثار مشخصی را داشته است، لذا حضورشان مشروع و قابل پذیرش است اما حضور آمریکا و متحدانش فقط اوضاع را در سوریه نا امن تر و پیچیده تر می کند و دلیلی نمی شود برای اینکه جایگاهی را از نظر سیاسی و دیپلماتیک در سوریه پیدا کنند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: حملات موشکی به سوریه یک مرحله از کار است و نشان می دهد آمریکایی ها در سایر مراحل نمی توانند، حضور گسترده ای از نظر نظامی داشته باشند .

به گفته این نماینده مجلس، آمریکا با حمله نظامی به سوریه تلاش کرده تا اعلام حضوری در سوریه داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اینکه آمریکا و متحدانش در اینده وارد سایر حوزه های نظامی راهبردی و زمینی شوند که ایران و روسیه شدند امکان پذیر نیست، زیرا لشکرهای غربی آمادگی حضور نظامی در سوریه شبیه حضور ایران و روسیه را ندارند.

وی خاطر نشان کرد: سوریه یک سرزمین سوخته است و تمام بنیان ها و اساس های کشوری خود را در اثر جنگ از دست داده، الان هم حضور امریکا و متحدانش فقط می تواند ثبات در این منطقه را به تاخیر بیاندازد ولی اینکه باعث شود شاخص های ثبات بعد از داعش در سوریه دچار دگرگونی جدی شود، معتقدم کشورهای غربی نمی توانند تا این حد در تحولات سوریه تاثیرگذار باشند.

منبع :مهر

این خبر را به اشتراک بگذارید :