به گزارش کلهرنیوز، به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ بیش از ۲۵۰۰ نفر از پزشکان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور طی نامه‌‌ای سرگشاده به رئیس جمهوری به تبیین مسئله واکسن آمریکایی و انگلیسی پرداختند؛ مشروح این نامه در ادامه آمده است:

جناب آقای دکتر روحانی

با عرض سلام

ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همکاران پرتلاشمان در نظام سلامت و تلاش‌‌های جنابعالی، با توجه به اهمیت موضوع “واکسن کرونا” اینجانبان جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌‌‌های علوم ‌پزشکی کشور مواردی را در این خصوص متذکر می‌‌‌شویم:

۱٫ همان‌گونه که مستحضر هستید بیماری کرونا به عنوان یک بیماری نوپدید، به طور مداوم علائم و عوارض جدیدی از خود نشان می‌‌‌‌‌دهد، به همین قیاس واکسن آن به خصوص واکسن‌‌‌‌‌های نسل جدید یعنی واکسن‌‌‌های ژنتیکی( مانند واکسن mRNA تولید شرکت فایزر، مادرنا و ) می‌‌تواند، عوارض ناشناخته و گاه جبران‌‌‌ناپذیری به جای بگذارد و هنوز حتی زمان لازم برای مشخص شدن کامل عوارض کوتاه‌مدت این واکسن‌‌ها نیز سپری نشده است؛ ملاحظه می‌‌‌فرمایید که در کشورهای سازنده این گونه واکسن‌‌ها اعم از آمریکا و انگلیس نیز، علیرغم شروع واکسیناسیون برای برخی گروه‌‌‌های پرخطر و کادر درمانی، بسیاری از افراد با وجود وضعیت وخیم و رکوردشکنی آمار مرگ و میر، به دلیل همین شبهات و عوارض احتمالی، حاضر به تزریق واکسن‌‌‌های مذکور نیستند.

۲٫ به گفته متخصصان ژنتیک پزشکی، با توجه به نوظهور بودن واکسن‌‌‌های نسل سوم یا ژنی، هنوز نمی‌‌توان از احتمال ایجاد عوارض جانبی بلندمدت مانند ایجاد تغییرات اپی ژنتیکی در سلولهای بدن انسان توسط آنها، مطمئن بود چرا که هنوز مطالعات بلندمدت چندساله درخصوص این گونه واکسن‌‌‌ها انجام نشده است.

۳٫ ابهامات جدی و قابل تأمل در خصوص سیر اعطای تاییدیه‌‌‌های رسمی به واکسن‌‌‌های تولیدی شرکت‌‌‌های آمریکایی وجود دارد، چنانکه حتی به اذعان رسانه‌‌‌های آمریکایی، مسئولان سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای تائید برخی از این واکسن‌ها از سوی مسئولان کاخ سفید شدیداً تحت‌فشار قرار گرفته‌‌‌اند که این شرایط، لزوم اتخاذ احتیاط عاقلانه را بیش از پیش گوشزد می‌‌‌کند.

۴٫ آیا منطقی است، از کسانی که داروهای ضروری مورد نیاز بیماران کشور ما (مانند بیماران پروانه‌‌‌ای، بیماران سرطانی و …) را به بهانه تحریم‌‌‌های ظالمانه، از ملت ایران دریغ کرده‌‌‌اند و حالا به ناگهان دلسوز مردم ما شده‌‌‌اند – واکسن به صورت هدیه و خیریه دریافت شود؟

آیا ساده انگاری نیست که جان و سلامتی مردم عزیزمان را به عنوان نمونه آزمایشگاهی، برای آزمایش و بررسی کارایی واکسن بر روی یک جمعیت خاص، در اختیار سازندگان واکسن آمریکایی یا انگلیسی قرار دهیم، آن هم دولت‌‌هایی که طی چند دهه اخیر به انحاء مختلف اثبات کرده‌‌اند که کمترین حرمتی برای سلامت و جان ایرانیان قائل نیستند؟

۵٫ تجربه تلخِ داروهای بی‌اثر و ناکارآمدی که به عنوان نسخه شفابخش کرونا طی ۱۰ ماه اخیر میلیاردها دلار به جیب شرکت‌‌های دارویی ریخت و اتفاقا تائیدیه FDA آمریکا و یا WHO را نیز داشت، ثابت کرد نباید مقهور هیاهو و سیاه‌بازی‌‌‌های جریانات به ظاهر علمی و مافیای دارویی شد.

۶٫ با در نظر گرفتن خطاهای علمی احتمالی به‌ویژه در مواقع اضطراری و تعجیل در ساخت این واکسن‌‌ها، وجود تردید جدی در مورد کارایی واکسن‌‌های تازه به بازار آمده در مقابل جهش‌‌‌های مکرر ویروس کرونا، وجود ابهام درخصوص بازه ایمنی‌‌‌زایی واکسن و نیز مجهول بودن عوارض درازمدت این واکسن‌‌ها علاوه بر عوارض فوری که تاکنون نشان داده‌‌‌اند (اعم از موارد فوت احتمالی و یا ابتلا به عوارض گوناگونِ گزارش شده)؛ موثر و ایمن بودن واکسن‌‌‌های فوق زیر سؤال است. امروزه بیوتروریسم امری خیالی و ذهنی نیست؛ نظر به اینکه شواهد مسلم عینی از این شیطنت‌‌‌ها و نیز تست محصولات دارویی و واکسن‌‌ها در کشورهای آفریقایی و جهان سوم نیز وجود دارد.

۷٫ ایران در حوزه پزشکی و محصولات دارویی جایگاه بالا و سابقه درخشانی در صنعت تولید واکسن دارد؛ با توجه به ابهام در بازه ایمنی القائی تمامی واکسن‌‌های کرونا و احتمال احتیاج به تکرار واکسن، تولید واکسن ایرانی، برای پوشش نیاز بالای جمعیت داخلی یک‌ ضرورت است و علاوه بر ایجاد افتخار و غرور ملی، می‌‌تواند زمینه صادرات و فروش به بخشی از جمعیت جهان را هم داشته باشد.

۸٫ تحریم‌‌ها به هر حال یک واقعیت تلخ عینی است و تا قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری نیز، در مسیر انتقال ارز و یا در اولویت قرارگیری ایران در لیست خرید واکسن، موانع جدی وجود داشته است فلذا تلاش‌‌های ارزنده‌‌‌ دانشمندان و محققان داخلی باید بیش از گذشته مورد حمایت قرار گیرد.

در پایان از حضرتعالی انتظار می‌‌رود علاوه بر اعلام ممنوعیت ورود واکسن‌ از سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه – که به لطف دقت و تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری- مقرر شد، مراقبت بفرمایید که واکسن‌‌های تولیدی این کشورها و هر گونه واکسن تولید شده از سوی مراکز غیرقابل اعتماد، به واسطه‌گری کشور ثالث نیز وارد کشور نشده و برخی واکسن‌‌‌های مربوط به ساز و کار کوواکس نیز که ماهیت مورد شبهه و مشکوک به ارتباط با جریانات کاملا مسئله‌‌دار بین‌المللی دارد، خریداری نشود.

اگر مسئولان ناچار به وارد کردن واکسن مورد تایید کوواکس هستند، ضروری است دقیقا مشخص و اعلام شود که اولاً واکسن از چه نوعی است (ویروس ضعیف شده یا پروتئین نوترکیب یا واکسن ژنی و …) و چه تعداد و چه زمانی و به عنوان محصول کدام کشور وارد خواهد شد.

امید است به فضل الهی، تدابیر عالمانه و همگرایی ملی و به دور از فضاسازی‌های سیاسی دشمنان خارجی و ساده‌اندیشی‌‌‌های برخی از عوامل داخلی، مسئله واردات، تولید و توزیع واکسن کرونا به مطلوب‌ترین وجه ممکن انجام گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :