به گزارش کلهرنیوز، مرز شیخ‌صله یکی از مرزهای رسمی استان کرمانشاه واقع در شهرستان ثلاث‌باباجانی است که نقش بسیار مهمی در صادرات کالا دارد اما زیرساخت نامناسب در این مرز اخیرا سبب بروز مشکلات بیشتری از جمله کندی در تخلیه بار کامیون‌های عراقی شده است.

روز گذشته کامیون‌داران عراقی در مرز شیخ‌صله صف کشیدند و ایجاد این صف‌های طولانی سبب کندی تخلیه بار در این مرز شد.

صف‌های طولانی کامیون‌های حامل بار در مرزهای استان کرمانشاه به دلایل مختلف داستانی تکراری است که گویا اراده‌ای برای رفع آن وجود ندارد و شرایط حاکم نشان می‌دهد مسئولان برنامه‌ای برای جلوگیری از بروز مشکلات ندارند.

نبود زیرساخت مناسب، خروج کامیون از شیخ‌صله را به یک سوم کاهش داد

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خواستار ورود جدی دستگاه‌های متولی از جمله سازمان همیاری شهرداری‌ها به مشکلات زیرساختی دو مرز شوشمی به ویژه شیخ صله شد و گفت: شایسته نیست در مرزی مانند شیخ صله با این میزان پتانسیل اکنون دپو ۴۰۰ کامیون را داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که به دلیل شرایط بیماری کرونا از ابتدای امسال برای صادرات خصوصاً از طریق مرزهای عربی با عراق رخ داد، افزود: بسیاری از این مرزها از جمله خسروی، سومار و حتی مرزهایی مانند مهران، شلمچه و چذابه هنوز هم با گذشت چندین ماه به ظرفیت واقعی قبلی خود بازنگشته‌اند.

وی ادامه داد: در این مدت عمده بار صادراتی بر دوش مرزهای قسمت کردنشین عراق مانند پرویزخان، شوشمی، شیخ صله و غیره بود که رونق بسیار خوبی در ۱۰ ماهه امسال داشتند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه معتقد است این رونق به گونه‌ای بود که تردد تا حدود ۲۵۰ کامیون در روز از مرز شیخ‌صله و ۲۰۰ کامیون در روز از مرز شوشمی را شاهد بودیم که رقم قابل توجهی بود.

کاشفی مشکلی که اکنون پیش روی این دو مرز وجود دارد را فراهم نبودن زیرساخت‌ها متناسب با تردد این حجم از بار و کامیون دانست و عنوان کرد: متأسفانه در فصل بارندگی وضعیت این دو مرز خصوصاً شیخ صله بسیار بدتر شده و مشکلاتی را برای کامیون‌داران ایجاد می‌کند که طی چند روز اخیر شاهد آن بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در خروجی مرز شیخ صله شیب تندی داریم که در ایام بارندگی گل و لای وارد جاده شده و تردد کامیون‌ها را به شدت کند می‌کند به گونه‌ای که ظرفیت خروج کامیون به یک سوم کاهش می‌یابد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: این معضل باعث شده اکنون دپو ۴۰۰ کامیون را در مرز شیخ صله داشته باشیم که اصلا شایسته نیست.

کاشفی با بیان اینکه باید پیش از این پیش‌بینی لازم برای رسیدگی به مشکلات این مرزها در فصل بارندگی می‌شد، از دستگاه‌های متولی خصوصاً سازمان همیاری شهرداری خواست هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات این زیرساخت‌ها و به ویژه جاده شیخ صله اقدام کنند.

وی اظهار کرد: سازمان همیاری شهرداری به عنوان نهاد مدیریت کننده مرز که تمام هزینه‌ها و منافع را نیز دریافت می‌کند باید هرچه زودتر مشکل تردد محموله‌های صادراتی در مرز شیخ صله را مرتفع کند و چاره‌ای برای این موضوع بیاندیشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه این کار زمان زیادی ندارد و باید هرچه زودتر انجام شود، افزود: دیگر نباید شاهد بروز چنین مشکلاتی و ازدحام کامیون‌ها در مرز ظرف یک تا دو ماه آینده که فصل بارندگی است، باشیم.

کاشفی از طرح این مشکلات در جلسه کارگروه صادرات استان نیز خبر داد که به زودی پیگیری خواهد شد و افزود: نباید اجازه رکود مرزهای مهمی مانند شوشمی و شیخ صله به دلیل مشکلات زیرساختی داده شود.

فعالیت مرز شیخ‌صله از سر گرفته شد

شکری فرماندار ثلاث‌باباجانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: تجمع کامیون‌داران عراقی در مرز شیخ‌صله در پی افزایش بهایی بود که تعدادی از ترخیص‌کاران اعلام کرده بودند.

وی عنوان کرد: جلسه شورای تأمین بلافاصله برگزار شد و افرادی که اقدام به این کار کرده بودند متعهد شدند ریالی بیشتر از آنچه در قانون تعیین شده از افراد عراقی دریافت نکنند.

شکری با اشاره به اینکه کندی تخلیه بار کامیون‌ها رفع و فعالیت بازارچه از سر گرفته شده است گفت: با سرکنسولگری ایران در عراق و بخشداری صحبت‌هایی شد و مشکل رفع شده و بازارچه اکنون فعال است و مبادله کالا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ کامیون کالا در این مرز مبادله می‌شود افزود: این مرز تأثیر بسیار زیادی در اشتغال و تحقق شعار سال و جهش تولید دارد.

شکری با اشاره به آغاز واردات از این مرز از دو ماه گذشته گفت: امروز سود این کالاها به مرزنشینان می‌رسد.

منبع: تسنیم

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :