به گزارش کلهرنیوز به نقل از  امروله، بالا رفتن سن ازدواج در جامعه و به دنبال آن افزايش تجرد گرايی به دليل عوامل مختلف و گسترش تبعات منفی ناشی از اين مساله، زنگ خطر براي مسئولين در خصوص تغيير هرم سنی جمعيت را به صدا درآورده که اگر این امر به این صورت ادامه پیدا کند ایران ما یکی از پیرترین کشورهای جهان می شود.

این مقوله صرف نظر از مسائل جمعيت شناختی، تبعات اجتماعی– فرهنگی بسياری نيز برای جامعه دارد كه از مهمترين آنها می توان به مواردی از قبيل افزايش روابط نامشروع، فحشا و ازدواج سفید، بی اعتمادی و گسترش سبك زندگی غیر اسلامی ایرانی نام برد.

بر اساس آخرین سرشماری ۹۵، جمعیت كل كشور ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۹ نفر است كه از این تعداد ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن هستند. این در حالی است كه ۴ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۲۲۵ دختر مجرد در سن ازدواج (۱۵ تا ۲۹ سال) و ۵ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۸۹ پسر در سن ازدواج (۲۰ تا ۳۴ سال) در كشور داریم که این ارقام قطعا در سال ۱۴۰۰ با توجه به مشکلات اقتصادی و … رشد بیشتری داشته است.

برنامه هاى آموزشى، فرهنگى و بهبود وضع اقتصادى بر سن ازدواج موثر است

حجت الاسلام والمسلمین علی بهمنی در گفتگو با امروله اظهار داشت: ازدواج به عنوان سنگ بنای اولیه خانواده و به عنوان عاملی اساسی برای زوجیت و همدلی دو جوان و زمینه بالندگی و پیشرفت همسران به شمار می آید و انسان ها می توانند در سایه اندیشه و ایمان واقعی و در پناه زوجیتی شایسته، با اطمینان و صلابت، بر ناکامی ها و فراز و نشیب های زندگی چیره شوند و از وادی های شکست، مصمّم و استوار عبور نمایند و بتوانند از گذرگاه اسفل السافلین به سوی اعلا علّیین، که همان مقصود خلقت است، راهی بگشایند.

وی ادامه داد: ساختار ازدواج و سن آن در جوامع با همدیگر متفاوت است و در واقع، هر جامعه ای با توجه به سبک زندگی و نظام فرهنگی خود، شیوه ها و روش های خاصی در زوجیت به وجود آورده است. این امر در فرهنگ اسلامی نیز مورد توجه ویژه بوده است، بخصوص توصیه شده است ازدواج در زمان مناسب آن انجام گیرد تا برکات معنوی، روانی، تربیتی و اجتماعی بیشتری نصیب همسران جوان شود.

حجت الاسلام والمسلمین علی بهمنی خاطر نشان کرد: تشویق به ازدواج، بخصوص در سن جوانى و کراهت اسلام از تجرّد و رهبانیت، در بسیارى از سخنان معصومان(علیهم السلام)آمده است.

مدیر مدرسه علمیه امیرالمومنین (ع) شهرستان صحنه گفت: اسلام در الگوى مطلوب خود، پایین بودن سن ازدواج را اصل مى داند و روشن است که با گسترش برنامه هاى آموزشى، بهداشتى و فرهنگى و نیز بهبود وضع اقتصادى مردم، بسیارى از این مشکلات مرتفع خواهند شد.

تغییر مبلغ وام ازدواج ضامن افزایش ازدواج نیست

رسول مجد در گفتگو با امروله عنوان کرد: سن ازدواج در دختران و پسران افزایش یافته است كه دلایل آن به ترتیب اهمیت شامل بیكاری پسران و نبود امكانات اقتصادی برای قبول مسئولیت در زندگی زن، تزلزل و نداشتن قدرت تصمیم گیری برای ازدواج، ناآگاهی كافی دختران و پسران در مورد مسئولیت های خود پس از ازدواج و فرزندآوری است.

این جامعه شناس و مدرس دانشگاه ادامه داد: داشتن موقعیت اقتصادی خوب یك معیار كلی برای پسران در ازدواج است لذا بالا رفتن سن ازدواج در آنان برای رسیدن به یك موقعیت شغلی و درآمد مناسب است كه چندین سال به طول می انجامد.

وی گفت: متاسفانه ازدواج سپید با كاركردهای نامتعارف و ساختارشكنانه آن در تعریف خانواده، در جامعه سنتی ایران رو به گسترش است و برای حل تمام مشکلات مربوط به ازدواج باید با نگاه سیستماتیك به آن پرداخت و ریشه ای یک مسئله را حل کرد لذا پرداخت وام ازدواج و فراهم كردن محیط عروسی نمی تواند تضمین كننده ازدواج دختران و پسران در سن مناسب باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید :