به گزارش کلهرنیوز به نقل از رویترز، از آنجا که سرمایه‌گذاران نسبت به بهبود سریع تقاضای جهانی همچنان دیدگاه صعودی داشتند، و از طرفی نگرانی‌ها در خصوص بازگشت زودهنگام نفت خام ایران کاهش یافت، قیمت نفت روز سه‌شنبه افزایش یافت و برنت برای نخستین بار از آوریل سال ۲۰۱۹، به بیش از ۷۵دلار در هر بشکه صعود کرد.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه آگوست ۲۶سنت معادل ۰٫۴درصد افزایش یافت و به ۷۵دلار و ۱۶سنت در هر بشکه رسید. قیمت این شاخص نفتی در اوایل جلسه معاملاتی به ۷۵دلار و ۲۳سنت در هر بشکه صعود کرد که بالاترین سطح آن از تاریخ ۲۵آوریل ۲۰۱۹ بود.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه جولای با تجربه رشد ۴سنت معادل ۰٫۱درصد، به قیمت ۷۳دلار و ۷۰سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. معاملات آتی این شاخص نفتی برای ماه آگوست نیز ۱۱سنت معادل ۰٫۲درصد افزایش یافت و به ۷۳دلار و ۲۳سنت در هر بشکه رسید.

لازم به ذکر است که روز دوشنبه برنت ۱٫۹درصد و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا ۲٫۸درصد رشد کرد.

هر دو معیار به دلیل خوش‌بینی نسبت به افزایش سرعت واکسیناسیون جهانی و انتظار برای افزایش سفر در فصل تابستان، در طول چهار هفته گذشته شاهد رشد بوده‌اند. این بازگشت باعث افزایش قیمت نفت خام در آسیا و اروپا به بالاترین سطح چند ماهه شده است.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالاها در اوراق بهادار راکوتان اذعان داشت: “بازار به دلیل بهبود چشم‌انداز تقاضای جهانی همچنان قوی است. وی افزود که همچنین یک رالی در بازارهای سهام آسیا به افزایش تمایل ریسک سرمایه‌گذاران کمک کرده است.

از آنجا که سرمایه‌گذاران بر رشد اقتصادی، که تا حدودی توانست نگرانی‌ها در خصوص افزایش نرخ بهره زودتر از موعد مورد انتظار فدرال رزرو را جبران کند تمرکز کردند، سهام جهانی روز سه‌شنبه بهبود خود را توسعه داد و بازارهای آسیایی نیز از پایین‌ترین سطح چهار هفته بازگشت را تجربه کردند.

مرکز تحقیقات جهانی بانک آمریکا پیش‌بینی‌های خود برای قیمت نفت خام برنت برای سال جاری و آینده را افزایش داد و اذعان داشت که کمبود عرضه نفت و بهبود تقاضا می‌تواند نفت را برای مدت کوتاهی به ۱۰۰دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۲ برساند.

توشیکا تازاوا، تحلیلگر در بورس کالای فوجیتومی اظهار کرد: “از آنجا که ذخایر نفتی برای چهار هفته متوالی کاهش یافته، سرمایه‌گذاران چشم انتظار داده‌های موجودی هفتگی ایالات متحده هستند.”

یک نظرسنجی اولیه از سوی رویترز در روز دوشنبه نشان داد که انتظار می‌رود ذخایر نفت خام ایالات متحده برای پنجمین هفته متوالی کاهش یابد، در حالی که فرآورده‌های تقطیر شده و بنزین در هفته گذشته شاهد رشد بوده است.

تازاوا گفت: “به دلیل انتظارات برای افزایش سریع تقاضای سوخت همراه با بهبود اقتصاد اروپا و ایالات متحده، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت بالا باقی بماند.”

شکاف قیمتی بین دو قرارداد فعال نفتی در جهان به کمترین حد در بیش از هفت ماه کاهش یافت که نشان می‌دهد تولید نفت ایالات متحده هنوز به دلیل بیماری کووید-۱۹ پایین است و احتمالا بازار همچنان با کمبود عرضه مواجه باشد.

از طرفی، ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور منتخب ایران روز دوشنبه از مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پشتیبانی کرد اما اذعان داشت که حتی اگر واشنگتن تمام تحریم‌ها را لغو کند، تمایلی به دیدار با جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا نخواهد داشت.

فوجیمو تازاوا خاطرنشان کرد: “همچنین به دلیل کاهش احتمال افزایش عرضه نفت ایران در زودهنگام، بازار حمایت شد.”

/اقتصادآنلاین

این خبر را به اشتراک بگذارید :