به گزارش کلهرنیوز، میثم رادپور کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره وزرای اقتصادی پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس، اظهار کرد: هماهنگی بین تیم اقتصادی از مهم‌ترین عوامل برون‌رفت از چالش کنونی اقتصاد است. یک تیم اقتصادی هماهنگ خروجی بهتری از یک تیم ناهماهنگ دارد، البته این هماهنگی باید در موضوعات کلیدی و در اقتصاد کلان باشد.

تیم اقتصادی پیشنهاد شده افراد متخصص و پاک‌دستی هستند

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی پیشنهاد شده از سوی دولت سیزدهم، از افراد متخصص و پاک‌دستی انتخاب شده‌اند، ادامه داد: امید است با تقسیم مشکلات به دو دسته کوچک و بزرگ در جهت حل آن اقدام شود؛ دسته اول مشکلات به دلیل عدم هماهنگی در دولت قبل مانند اختلافات وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی ایجاد شده بود؛ بدیهی است با هماهنگی این دو وزارتخانه در دولت سیزدهم برخی از مشکلات برطرف می‌شود؛ البته این هماهنگی باید عمیق‌تر شود و بر موضوعاتی مانند کنترل قیمت‌گذاری‌های دستوری، یارانه و مسائل پایه‌ای باشد.

دولت سیزدهم اراده جدی برای تغییر ریل اقتصاد ایران دارد

رادپور توضیح داد: البته اشخاص پیشنهاد شده برای وزارتخانه‌ها، خود از منتقدین وضع موجود بودند و اراده جدی برای تغییر مسیر اقتصاد در آنها دیده می‌شود. کسانی که سکان اقتصادی کشور را به دست می‌گیرند باید بدانند این تغییر ریل هزینه دارد و نیازمند شجاعت زیادی است تا نگرانی‌ها نسبت به تبعات تصمیمشان مانع از اجرای آن (تغییر ریل اقتصادی) نشود.

وی تصریح کرد: بسیاری از سیاستمداران و مسئولان در دولت دوازدهم نظرات و تفکرات خود را وقتی معارض با شرایط دیدند، و پس از نگرانی از تبعات تصمیمات، دست از اجرای آن برداشتند، بیم از تکرار تبعاتی مثل تصمیم بنزین مانع از اجرای تصمیمات شد. سؤال اینجاست که کدام سیاستمدار امروز خود را در معرض تبعات این‌گونه تصمیمات که هر روز دیرتر اجرا شدن آنها کار را سخت‌تر می‌کند، هستند؟.

با ادامه راه دولت قبلی به سقوط نزدیک می‌شویم

این استاد اقتصاد ادامه داد: اگر دولت جدید همان مسیر دولت‌های قبلی را ادامه دهد، چه‌بسا با افزایش مشکلات، با سرعت بیشتری ما را به سقوط نزدیک کند. پس انتظار از وزرای پیشنهادی و تیم اقتصادی دولت سیزدهم این است که ذهنیت آنها سازنده و با بینش از دانش اقتصادی باشد و اینکه در کنار هماهنگی اراده ویژه برای پیاده کردن آن بینش اقتصادی داشته باشند.

وزرای پیشنهادی، بینش اقتصادی دارند

رادپور گفت: امروز، وزرای پیشنهادی این بینش اقتصادی و سیاسی را دارند و حاضرند تبعات آن (تغییر ریل اقتصاد) را بپذیرند؛ لذا با ایجاد این هماهنگی، دولت موفق به پیاده‌سازی سیاست‌های خود و تغییر ریل سازنده در اقتصاد خواهد شد. البته باید بدانیم این تحولی که از آن صحبت می‌شود به معنای رسیدن سریع به رفاه نیست، ولی چشم‌انداز روشنی برای آینده اقتصاد کشور و مردم در پیشروی ما قرار خواهد داد.

وی اضافه کرد: با شرایط امروز دولت مجبور است برای جلوگیری از زیان بیشتر هر چه زودتر دست به تغییر روند بزند و تبعات را تحمل کند؛ ولی این امید شکل خواهد گرفت که در جایی کشور از این زیان و کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی رهایی خواهد یافت.

تورم ۱۵۰ درصدی در پایان دولت سیزدهم با عدم تغییر ریل اقتصاد/ برخی سازمان‌ها باید حذف شوند

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: هر روزی که تغییر پایه‌ها و ریل اقتصادی عقب بیافتد، اقتصاد ایران مستهلک‌تر شده و تولید بیشتر تحت‌فشار قرار خواهد گرفت و مشکلات بیشتر خواهد شد. اگر روند کنونی ادامه پیدا کند، در انتهای دوره دولت سیزدهم باز شاهد تورم ۱۵۰ درصدی خواهیم بود.

رادپور گفت: هدف از تاکید بر این سختی‌ها این است که بگویم مسئولان در دوره بعد با جرات وارد عمل شوند و سازمان‌های هزینه‌ساز و هم عرض مثل سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و یا تعزیرات را حذف کنند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم این اقدامات و کاهش هزینه‌ها در کنار به نتیجه رساندن مذاکرات که سرمایه‌گذاری در کشور را همراه با ریسک کرده و انگیزه‌های بخش خصوصی را کاهش داده، با کاستن از تصمیمات غیراقتصادی توسط تیم اقتصادی دولت سیزدهم اتفاقات خوبی برای کشور رخ دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :