به گزارش کلهرنیوز، استان کرمانشاه در جایگاه چهارم برداشت از گندم‌زارها قرار دارد و صد در صد بهای گندم خریداری شده از کشاورزان نیز پرداخت شده است.

در مجموع ۳۹۳ هزار و ۹۳۰ هکتار اراضی استان امسال زیر کشت گندم رفته که از این میزان، ۲۹۹ هزار هکتار دیم و مابقی آبی است و بیشترین سطح کشت گندم نیز با ۷۴ هزار هکتار دیم و ۳۰ هزار هکتار آبی متعلق به شهرستان کرمانشاه است.

فصل برداشت گندم در استان کرمانشاه از ۱۵ اردیبهشت در مناطق گرمسیر آغاز شده و تا پایان مرداد در مناطق سردسیر ادامه دارد.

بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد و سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

صفوی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اظهار داشت: با وجود خشکسالی فاجعه‌آمیز امسال نزدیک به ۴۲۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تحویل مراکز خرید شد.

وی با اشاره به وجود دو نوع گندم دروم و خوراکی در استان عنوان کرد: استان رتبه چهارم تولید گندم را به خود اختصاص داد و این موفقیت در شرایطی به دست آمد که میزان بارش استان ۳۰۰ میلی‌متر بود که در مقایسه با ۴۸۸ میلی‌متر بارش بلندمدت حدود ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

صفوی گفت: امسال نزدیک به ۳۹ هزار تن بذر گندم در طبقات مختلف بذری تدارک دیده شده و از چند روز آینده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

از طرفی بنابر اعلام صفایی مدیر تعاون روستایی استان بیش از ۳۵ هزار تن کلزا و گندم به صورت توافقی و تضمینی مباشرتی توسط مراکز خرید تعاونی‌های روستایی استان از کشاورزان خریداری شده است.

با این وجود متأسفانه در سال زراعی جاری وقوع مشکلات متعدد از جمله خشکسالی و عدم توجه برخی از کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی در خصوص آبیاری، سرمازدگی، عدم کودپاشی در اواخر سال گذشته و افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی منجر به کاهش عملکرد برداشت محصول به ویژه در مزارع دیم شده است./تسنیم

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :