کلهرنیوز: با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرانقدر و تشکر بابت وقتی که در اختیار ما گذاشتین لطف کنید ابتدا بیوگرافی از خود برای خوانندگان بیان بفرمایید؟

با سلام و عرض ادب و احترام و با آرزوی توفیق هر چه بیشتر برای شما و همه عزیزانی که در راه خدمت و ارتقاء سطح ادبی و هنری شهرستان اسلام آباد خالصانه فعالیت داشته و ممنون از لطف و محبتی که به اینجانب دارید.

من خود را در موقعیتی نمی بینم که در مقام استاد، مورخ و یا شاعر سخن بگویم. آنچه حاصل تلاش سالیان متمادی بوده، احساس وظیفه ای است در جهت خلا تاریخ کلهر و اسلام آباد غرب و با تشکر از زحمات حضرتعالی برای انجام این مصاحبه.

بنده ولی معروف به (ولی الله) فولادی منصوری، متولد ۱۳۳۹ روستای چیکان علیا طایفه بالا منصوری، فرزند درویش خان از نواده گان خان منصور ایلخانی کلهر و شاعر و عارف قرن یازدهم هستم و ایشان فرزند میر میدان فرزند منصورخان، امرای ماهیدشت (منصور و شهباز) به سند شرف نامه اثر امیر شرف خان بدلیسی صفحه ۴۱۳ که این کتاب اولین کتاب تاریخ کرد و کردستانِ تحریر یافته در دوره صفویه است. دوران ابتدایی را در روستای زادگاهم و بقیه دوران راهنمایی تا دبیرستان را به صورت شبانه و متفرقه در کرند و اسلام آباد گذراندم. دارای مدارک کاردانی و کارشناسی علوم اجتماعی و کارشناسی ارشد رشته تاریخ می باشم.

کلهرنیوز: از شغل و آثار منتشر شده و فعالیت های هنری و پژوهشی خود بیشتر توضیح بفرمایید؟

در سال ۱۳۵۶ در کتابخانه عمومی استخدام شدم و در سال ۱۳۵۹ به ثبت احوال منتقل و در مناطق مختلف اسلام آباد، کرند، گیلانغرب، سرپل ذهاب، خرم آباد و کوهدشت و دوباره اسلام آباد و بخش حمیل خدمت نمودم و بیش از نصف خدمتم مسئولیت برخی ادارات مناطق ذکر شده را داشته ام و در سال ۱۳۸۶ به افتخار بازنشسگی نائل شدم. پس از بازنشستگی با توجه به علاقه ای که به شعر داشتم، مدتی در انجمن شعر و ادب کلهر، در جوار استاد نیک نژاد و بقیه دوستان اشعاری می سرودم. اما به تدریج متوجه مطالعات تاریخی شدم و در بررسی های به عمل آمده با کمال ناباوری دیدم که ایل بزرگ کلهر با قدمت بیش از دو هزار و پانصد ساله و با وجود فرهیختگان و ادبا ی مناطق مختلف کلهر نشین، تاریخی ندارد و باید تاریخ کلهر را در لای بلای کتب جستجو کرد. با شروع مطالعه و صرف هفت سال وقت، مراجعه به کتابخانه های عمومی، خصوصی، کتابخانه ملی، مجلس شورای اسلامی و بسیاری کتابفروشی های محلی و ملی و تحقیقات میدانی در کشور ایران و عراق، در سال ۱۳۹۳ موفق به تدوین و چاپ کتاب مجموعه چهار جلدی «تاریخ سیاسی اجتماعی بزرگ ایل کلهر» شدم و به لطف خدا در همان سال به عنوان نویسنده و مولف نمونه و برتر استان کرمانشاه از سوی نهاد کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه معرفی شدم. که در سایتهای مختلف قابل مشاهده است. این کتاب با وجود ریسک بالای تیراژ و چاپ چهار هزار جلد، اما الآن نایاب ترین کتاب است. همزمان با تحصیل، چهار عنوان کتاب دیگر با عناوین:

_گلزار ادب کلهر (شعرا و فرهیختگان)

_نقش بزرگ ایل کلهر در هشت سال دفاع مقدس

_تاریخ کلهر، ایل منصوری و کلهر در عراق

_علل و عوامل طلا ق و نقش باورهای دینی در پیشگیری از آن را در سال ۱۳۹۸ به چاپ رساندم که در کتابفروشی های اسلام آباد و کرمانشاه قابل تهیه و خرید هستند. در حال حاضر کتاب نفیس تاریخ سیاسی اجتماعی شهرستان اسلام آباد را که حاصل ده سال تحقیقات کتابخانه ای و میدانی می باشد در مرحله چاپ است و این هدیه به همشهریان و مردم شریف شهرستان اسلام آباد که سند هویت، اصالت و افتخار این دیار است. همچنین یک مجموعه شعر در قالب اوزان قدیم، یک کتاب در تاریخ کرد و کرمانشاه دوره قاجاریه آماده و در دست اقدام است. اگر عمری باشد کتاب های دیگری را در نظر دارم که به شرط حیات به زیور چاپ آراسته می شود.

کلهرنیوز: جایگاه ادبیات را در بین هنرهای هفتگانه چگونه می بینید؟

ادبیات بالاترین حد کمال و روح زندگی است. جامعه بدون ادبیات مانند جان بدون روح است. آنچه موجب رشد و بالندگي یک منطقه، شهرستان، استان و یا کشور می شود ادبیات آن می باشد. همانطور که ایران با نام بزرگان ادبیات یعنی، فردوسی، سعدی، حافظ، مولانا و صدها بزرگ از این دسته شناخته می شود. جایگاه ادبیات آنقدر بزرگ و تاثیر گذار است که بقیه هنرها از آن تاثیر می جویند. لذا به نظر من ادبیات مادر همه هنر ها است

کلهرنیوز: از نویسندگان و تاریخ دانان شهرستان اسلام آباد غرب و جایگاه آنها در کشور بفرمایید؟

هر شهرستانی نیز با ادبیات، ادیبان، شعرا و فرهیختگان آن شهرستان شناخته می شود. اسلام آباد متاسفانه تلاش خوبی تا دو دهه گذشته نداشته است. اما به حمدالله و با همت، غیرت، تعصب و تلاش جوانان برومندش اکنون دارد نه اینکه گذشته را جبران می کند، بلکه از برخی نقاط پیشی می گیرد. برای مثال تا زمان چ

اپ کتاب چهار جلدی تاریخ سیاسی اجتماعی بزرگ ایل کلهر ، هیچ سایتی به نام کلهر نداشتیم، اما امروزه نه صدها سایت، بلکه صدها موسسه، مغازه، دکه و مکان به نام کلهر در سراسر قلمرو کلهر که یکی اسلام آباد است قابل مشاهده می باشد و این مایه خوشحالی و نشان از خود باوری است. در شعر با پشتکار جوانان و فعالیتهای انجمن های ادبی، انجمن های هنری، آموزشگاه ها هنری و کار گاه های آموزشی، اسلام آباد، بزرگانی را در سطح استان و کشوری دارد. در نویسندگی و تالیف نیز، جوانان با انگیزه، با فرم ها و نوآوری جدید دارند نه اینکه گذشته را جبران می کنند، بلکه در رقابت با سایر نقاط خود را مطرح کرده و این فعالیت ها مایه مباهات، مسرت و خوشحالی است

کلهرنیوز: در پایان اگر مطلبی هست که از قلم افتاده در خدمت شما هستیم؟

آنچه در پایان باید بگویم و یک درد مشترک بلکه گله مندی از مسئولین کشوری و استانی است. عدم حمایت از مولفان، شعرا و هنر مندان است. اگر اعتبارات خاصی به این حوزه اختصاص یابد، قطعا موجب انگیزه بیشتر خواهد شد و با کمال خرسندی باید بگویم علیرغم بی مهری ها، این جوانان مسیر خود را یافته اند و حتما شهرستان اسلام آباد را به اوج عظمتی که لایق و شایسته آن است می رسانند و این حقیر در حد توان در خدمت همه همشهریان عزیز، خاصه هنرمندان گرانقدر تمام رشته های هنری هستم و به همه آنها افتخار می کنم. با آرزوی توفیق برای همه جوانان برومند دیارمان.

سپاس از وقتی که گذاشتین.

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :