به گزارش کلهرنیوز به نقل از  شبکه اطلاع رسانی مرصاد، امروزه یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران، روستاها و خانه های بوم گردی آن است.

راه‌اندازی واحـدهای بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری برای ارتقای زیرساخت‌های گردشگری روستایی یکی از اقدامات مهم بخش دولتی و خصوصی است که علاوه بر حفظ بافت سنتی و معماری اصیل روستا، سبب ماندگاری فرهنگ‌ها و موجب ارتقای کیفیت زندگی روستاییان می‌ شود که در این راستا فعالیت های عمرانی و تاسیسات گردشگری در این روستاها توسط سازمان میراث فرهنگی و بنیادمسکن انقلاب اسلامی انجام گرفته است.

وجود ۱۴ اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه

علی صابر در گفتگو با مرصادنیوز، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۴ روستای هدف گردشگری مصوب در استان کرمانشاه داریم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: فعالیت های عمرانی و تاسیسات گردشگری در این روستاها توسط بخش دولتی و بخش خصوصی انجام گرفته است.

وی افزود: تاکنون در هفت روستای هدف گردشگری ۱۴ اقامتگاه بومگردی احداث شده است، از جمله در روستاهای پیران، کندوله، خانقاه، هجیج، شمشیر، فش و نجوبران.

صابر افزود: این اقامتگاه های بومگردی با توجه به ماهیت روستاها متناسب با بافت فرهنگی، تاریخی و طبیعی آنها احداث شده است.

معاون گردشگری استان کرمانشاه گفت: احداث تاسیسات گردشگری توسط بخش خصوصی و سرمایه گذار انجام می شود که توسط میراث فرهنگی تسهیلاتی در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در این روستاهای هدف گردشگری به فراخور موقعیتشان راه دسترسی آسان، پارکینگ، سرویس بهداشتی عمومی، آلاچیق، سکو و حتی مهمانپذیر وجود دارد.

صابر به برخی فعالیت های بازسازی و مرمت در این روستاها اشاره کرد و گفت: حمام تاریخی روستای چرمله علیا در سنقر بازسازی شده، بخشی از مسیر دسترسی به آبشار پیران سرپلذهاب سنگفرش شده، در حاشیه روستای سراب هرسم اسلام آبادغرب آلاچیق ساخته شده و همچنین ساخت هتل دوستاره در روستای هجیج پاوه در دست بررسی و احداث می باشد.

وی گفت: همه این چهارده روستا طبق فاکتورهای میراث فرهنگی ظرفیت گردشگری را داشته اند و به مرور زمان و با تزریق اعتبارات فعالیتهای عمرانی از جمله اقامتگاه بومگردی، پارکینگ، سرویس بهداشتی و… صورت گرفته و روستاییان هم از این وضعیت استقبال کرده اند و متوجه تغییر وضعیت اقتصادی شده اند.

به گفته معاون گردشگری استان یکی دو روستای هدف گردشگری که برنامه های گردشگری -مثلاً ساخت اقامتگاه- در آن انجام نشده مثل روستای” گلین” گیلانغرب  یا “سرخه دیزه” دالاهو بوده که به دلیل محدودیت زمین، مردم خیلی از آن استقبال نکردند.

وی روستاهای مصوب هدف گردشگری استان کرمانشاه را روستای پیران، کندوله، خانقاه، هجیج، شمشیر، فش، نجوبران، سراب هرسم، ورمقان، چرمله علیا، سرخه دیزه، گلین، حریر و شالان، معرفی کرد.

تهیه و اجرای طرح احیاء بافت باارزش ۶ روستا در استان کرمانشاه

جعفر نصوری در گفتگو با مرصادنیوز، در خصوص روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه و همچنین دارای بافت باارزش اظهار داشت: بنیادمسکن انقلاب اسلامی متولی تهیه و اجرای طرح هادی روستاهای هدف گردشگری با محوریت احیای ظرفیت های گردشگری روستاها و تعیین ضوابط ساخت و سازها مطابق اهداف گردشگری طرح هست.

معاون عمران روستایی بنیادمسکن استان کرمانشاه افزود: در این راستا در دهه ۸۰ طرح هادی ۱۴ روستای هدف گردشگری استان تهیه و به کارگروه مشترک میراث فرهنگی و گردشگری و بنیادمسکن و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شد.

وی گفت: با توجه به اینکه تعدادی از روستاهای استان علاوه بر قابلیت های گردشگری دارای ویژگی های خاص فرهنگی هستند بنابراین مطابق ضوابط برای آنها طرح احیا و مرمت بافت باارزش تهیه و اجرا شده است.

روستاهای سفیدبرگ و پاتاق به مجموع روستاهای گردشگری استان کرمانشاه اضافه شده اند

نصوری گفت: تاکنون انجام مراحل طرح گردشگری روستاهای پاطاق شهرستان سرپل ذهاب، سفیدبرگ شهرستان جوانرود، نجوبران شهرستان هرسین، پیران شهرستان سرپل ذهاب، خانقاه شهرستان پاوه مورد تایید قرار گرفته و اجرای طرح گردشگری روستای خانقاه انجام شده و اجرای طرح روستای پیران نیز  از سال ۹۷ آغاز شده است.

وی خاطر نشان کرد: روستاهای شمشیر، هجیج، زردویی و شرکان از توابع شهرستان پاوه، روستای توتشامی شهرستان دالاهو و روستای کرم بست شهرستان کرمانشاه نیز مشمول تهیه و اجرای طرح احیای بافت با ارزش شده اند.

معاون عمران روستایی بنیادمسکن استان کرمانشاه بیان کرد: طرح بافت با ارزش روستاهای شمشیر و هجیج بطور کامل اجرا شده و روستاهای زردویی و شرکان در حال اجرای طرح هستند همچنین طرح بافت با ارزش روستای توتشامی مصوب شده و منتظر تخصیص اعتبار جهت اجراست.

مهندس نصوری در خصوص صدور سند در این روستاها افزود: برنامه صدور سند مالکیت در روستاهای یادشده انجام گرفته اما صدور سند بر مبنای تقاضای مالکان انجام می شود.

وی در خصوص تغییر بافت روستاها و پذیرش گردشگر گفت: خوشبختانه روستاهای یادشده از ورود گردشگران استقبال می کنند و در این راستا واحدهای بومگردی زیادی احداث شده که با نظارت و اعطای تسهیلات توسط سازمان میراث فرهنگی انجام می گیرد.

این شخص مسئول در خصوص حفظ بافت باارزش این روستا گفت: در روستای شمشیر متاسفانه علیرغم تذکرات و مکاتبات متعدد بنیاد مسکن ساخت و سازهایی با نمای مغایر با اهداف طرح انجام شده است.

وی در پایان گفت: روستاهای سفیدبرگ و پاتاق به مجموع روستاهای گردشگری استان کرمانشاه اضافه شده اند.

به گزارش مرصاد، گردشگری روستایی به حفظ میراث طبیعی و فرهنگی کمک کرده و برای اهالی روستا فرصت‌های مناسبی را فراهم می کند.

گسترش خانه های بوم گردی، یک طرح با سود همه جانبه و به نفع روستاییان، گردشگران و محیط زیست خواهد بود، در واقع، گردشگران علاوه بر مشاهده مناظر چشم نواز، با آداب و رسوم و فرهنگ محلی روستایی نیز آشنا شده و با خرید محصولات و صنایع روستایی و یا غذاهای محلی به اقتصاد روستاییان کمک می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :