به گزارش کلهرنیوز به نقل از  شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، افزایش موارد کشتار غیرمجاز دام در شهر کرمانشاه به دلایلی چون نرخ بالای بیکاری، گرانی قیمت گوشت، سودجویی عده ای دلال در کنار ناآگاهی عده ای از مردم است که نیازمند انجام اقدامات جدی است.

از سویی عزمی راسخ در میان دستگاه های متولی برای برخورد و مقابله با کشتار غیرمجاز دام وجود ندارد تا جایی که حتی در مواردی شاهد ناهماهنگی هایی بوده ایم و از سوی دیگر ریشه کنی این معضل در گرو انجام اقدامات فرهنگی و نیز صدور احکام بازدارنده خواهد بود که امیدواریم به زودی شاهد تحقق آنها به ویژه در کلانشهر کرمانشاه باشیم.

درباره مقابله با کشتار غیر مجاز دام فرهنگ سازی لازم صورت گیرد

بهمن خدادادیان در گفتگو با خبرنگار مرصاد، با بیان اینکه استاندار کرمانشاه هم در کارگروه تنظیم بازار با گلایه از پدیده ذبح غیرمجاز خواستار مقابله با آن شد، اظهار داشت: دو کانون اصلی کشتار غیر مجاز دام در منطقه دولت آباد و جعفر آباد شهر کرمانشاه داریم که به صورت کلنی عمل می کنند البته در سایر محلات هم به صورت پراکنده مواردی یافت می شود.

وی افزود: در شهرک دولت آباد حدود ۱۵۰ نفر فعالیت دارند و روزانه تا ۱۵۰ راس دام سبک و سنگین و به تازگی شتر مرغ هم ذبح می کنند، همچنین در منطقه جعفرآباد علاوه بر عرضه دام به صورت زنده، شاهد کشتار غیرمجاز دام هم هستیم حتی در داخل برخی منازل این منطقه علاوه بر انجام کشتار نسبت به پاک کردن دام و فرآورده های آن نیز اقدام می شود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: بر اساس ماده ۵۵ شهرداری ها نگهداری چارپایان و حیوانات اهلی و وحشی که سلامت مردم را به خطر اندازد، ممنوع است و بر مبنای کمیسیون بند ۲۰ این ماده یک قاضی  هنگام برخورد با خاطیان حضور دارد و حکم وی نیز لازم الاجرا است .

خدادادیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرداری به تنهایی قادر به انجام چنین کاری نیست و نیازمند همکاری تعداد دیگری از دستگاه ها از نظر امنیتی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی است.

وی افزود: در شورای تامین هم تصمیماتی برای تشدید مقابله با کشتار غیر مجاز دام اتخاذ شده و نسبت به شناسایی افراد و ارائه تذکر به آنها اقدام کرده ایم و در صورت بی توجهی آنها برخوردهای قضایی صورت می گیرد.

خدادادیان با بیان اینکه طی چند مرحله به کشتار کنندگان غیرمجاز تذکر دادیم و نسبت به جمع آوری ابزارهای کار آنها اقدام کردیم، گفت: اخیرا بیش از ۱.۵ تن گوشت کشتار غیرمجاز توسط اکیپهای دامپزشکی، اجرائیات، مرکز بهداشت و نیروی انتظامی کشف شده است.

وی از همکاری مقام قضایی در راستای برخورد با کشتار غیرمجاز دام خبر داد و افزود: بر اساس آخرین جلسه برگزار شده با تاکید فرماندار قرار شد نماینده دستگاه قضایی هم هنگام برخورد با کشتار کنندگان غیرمجاز دام حضور یابد تا در صورت نیاز برای خاطیان حکم جلب صادر شود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: همچنین در جلسه مذکور مقرر شد نیروی انتظامی هم با قاطعیت ضمن در اختیار قرار دادن نیرو و تجهیزات همراه تیم مقابله با کشتار غیرمجاز دام حضور یابد.

خدادادیان با تاکید بر اینکه ما نیازمند فرهنگ سازی هستیم، گفت: باید با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی موجود در شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کنیم مردم از قصابی های دارای مجوز، گوشت را خرید کنند زیرا این گوشتها در کشتارگاه ذبح می شود و مرحله پیش سرد هم برایشان رعایت شده است.

وی افزود: عده ای از مردم خواستار ذبح دام مقابل چشمان خود هستند این درحالی است که کشتار کنندگان ذبح غیرمجاز دست به انتشار شایعاتی می زنند مبنی بر اینکه در کشتارگاه ها گوشت مردار و دام بیمار ذبح می شود و در این راستا به تشویش اذهان عمومی می پردازند، با این حال یک بنر از سوی معاونت فرهنگی شهرداری یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پیامدهای منفی ذبح غیرمجاز نصب نشده است.

خدادادیان با بیان اینکه از دستگاه های متولی فرهنگ گلایه مند هستیم که کاری برای ارتقای فرهنگ در سطح شهر انجام نمی دهند، گفت: این موضوع جز نقاط ضعف و پاشنه آشیل نظام شهری ما شده حتی در حواشی شهر مسائل دیگری هم دیده می شود.

وی افزود: باید درباره مقابله با کشتار غیر مجاز دام فرهنگ سازی لازم صورت گیرد زیرا ممکن است دام کشتار شده بیمار باشد، همچنین ممکن است آب، چاقو و محیط ذبح نیز آلوده باشد از سوی دیگر گرد و خاک ناشی از تردد افراد و خودروها بر بار آلودگی ها می افزاید اما مردم فکر می کنند.

خدادادیان خاطرنشان کرد: به دنبال آلودگی دام، ممکن است میکروب وارد بدن شود اما چند ماه بعد آثار بیماری ظاهر شود،پس باید به مردم اطلاع رسانی شود اگرچه با کشتار غیر مجاز دام، گوشت را ارزان تر خریداری می کنند اما در آینده باید تاوان سنگین تری را بپردازند و هزینه بیشتری را صرف درمان خود کنند.

وی افزود: متولیان فرهنگ باید در حوزه فرهنگی فعالانه تر اقدام کنند، نمایندگان مجلس هم در راستای رفع معضل بیکاری ورودی جدی داشته باشند همچنین سازمان صمت در راه اندازی کارگاه ها و کارخانه جات راکد اقدام کند تا برای ذبح کنندگان غیرمجاز اشتغالزایی ایجاد شود.

خدادادیان تصریح کرد: پدیده کشتار غیرمجاز دام چند وجهی است و برخورد توسط نیروی قهریه راهکاری مقطعی است بلکه باید فرهنگ سازی، ایجاد اشتغال پایدار و راه اندازی کارگاه ها و مراکز تولیدی در دستور کار قرار گیرد زیرا جوانان با داشتن شغلی پایدار به دست فروشی و مشاغلی که تهدیدگر سلامت خود و دیگران هستند، دست نمی زنند.

ضرورت صدور احکام بازدارنده برای برخورد با کشتار کنندگان غیرمجاز دام

شاهرخ یارویسی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: اکنون وضعیت برخورد با کشتار غیرمجاز دام در کرمانشاه خوب است و تیم های اقدام کننده هماهنگ شده اند.

وی افزود: اخیرا هم در منطقه دولت آباد عملیاتی اجرا شده و نسبت به جمع آوری جایگاه و وسائل ذبح غیرمجاز دام نظیر چنگک، داربست و ابزار الات مورد استفاده اقدام شده همچنین در سطح شهر هم در حال برخورد مستمر هستیم.

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با تاکید بر ضرورت استمرار برخورد با کشتار غیر مجاز، گفت: از قضات محترم تقاضا می شود در این راستا احکام بازدارنده صادر کنند و برخوردها سخت گیرانه تر باشد زیرا در این صورت می توانیم امیدوار به جمع آوری ذبح غیرمجاز باشیم.

یارویسی خاطرنشان کرد: اکنون تیم های مقابله با کشتار غیر مجاز دام فعال شده اند البته شهر وسیع است و تاکنون عملیات هایی در مناطق مختلف شهر انجام شده است.

وی با تاکید بر ضرورت صدور احکام بازدارنده، افزود: صرف برخورد با افراد متخلف و جمع آوری ابزار کشتار غیرمجاز و معدوم کردن لاشه گوشت بازدارنده نخواهد بود زیرا به دنبال ایجاد وقفه برای مقابله، کشتار کنندگان غیر مجاز دوباره ساز و کار را برقرار می کنند.

یارویسی تصریح کرد: باید دستگیری و اعمال جریمه های سنگین تری برای مقابله با کشتار کنندگان غیر مجاز لحاظ شود زیرا آنها با متضرر  شدن کمتر به این سمت و سو مایل خواهند شد.

به گزارش مرصاد، مقابله با کشتار غیرمجاز دام نیازمند همت جدی همه متولیان امر است در واقع افزون بر مقابله با کشتارکنندگان غیرمجاز دام، فرهنگ سازی  و آگاه کردن عموم مردم از پیامدهای ذبح غیرمجاز دام امری ضروری است.

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :