به گزارش  کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  پس از بیانات رهبر معظم انقلاب و اعلام شعار سال، شخصیت ها و چهره های سیاسی و مذهبی استان کرمانشاه ارکان لازم برای تحقق شعار سال را شرح دادند.

آنها ضمن ارائه پیشنهادات و راهکارهایی برای رسیدن به تحقق شعار سال، چشم انداز حرکت در مسیر تولید و اشتغالزایی مبنی بر دانش را ترسیم کردند.

ضرورت حرکت شرکت های تولیدی در مسیر دانش بنیان

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص شعار سال تولید و حمایت از دانش بنیان ها، ضرورت اینکه شرکت‌های ما به سمت کارهای دانش بنیانی سوق پیدا کنند، یک امر جدی، ضروری و فوری است.

وی افزود: امروز کالای دانش بنیان، تولید دانش بنیان در دنیا جایگاه خودش را پیدا خواهد کرد و اگر کسی به این سمت حرکت نکند قطعاً از قافله تولید جا خواهد ماند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: ضروریست تمام شرکت‌ها تلاش خود را در این مسیر انجام دهند یعنی با تمام توان در مسیر تولید دانش بنیانی حرکت کنند.

حجت الاسلام حسینی کیا گفت: از سوی دیگر رسالت دولت، مجلس و بانک‌ها حمایت از کالای دانش‌بنیان است که بتوانیم با تولید کالای با کیفیت تر، بهتر رقابت پذیر تر ، ارزان تر و اثرگذارتر در بازار جهانی جایگاه ایرانی را بلند آوازه تر از قبل کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم که همه شرکت‌های ما به سمت تولید دانش‌بنیانی حرکت کنند که این امر منجر به اعتلای نام ایران و ایرانی خواهد شد.

شعار سال نشان‌دهنده توجه رهبر معظم انقلاب به اقتصاد و معیشت مردم است

شهریار حیدری در گفتگو با خبرنگار بازی دراز، ضمن تبریک سال نو اظهار کرد: سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مزین به شعار تولید دانش بنیان و اشتغالزایی شده که نشان دهنده توجه معظم له به اقتصاد و معیشت مردم است.

وی افزود: رهبر انقلاب در چند سال اخیر به تولید و اشتغال تاکید کرده اند و امسال نیز باتوجه به مقتضیات زمان علاوه بر این دو موضوع به استفاده از علوم دانش بنیان که سطح بهره برداری را بیشتر  و سطح کیفی را افزایش خواهد داد تاکید کرده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس با تأکید براینکه شعار سال باید مد نظر مسئولین کشور قرارگیرد، تصریح کرد: تولید یکی از مهمترین راههای حل معضل بیکاری است، کشور برای پیشرفت نیازمند افزایش تولید ملی است و افزایش تولید هم باعث اشتغالزایی خواهند شد.

حیدری در پایان گفت: تولید با استفاده از دانش بنیان موجب اشتغالزایی پایدار و ایجاد قدرت در کشور خواهد شد ‌که تاثیر تحریم‌های اقتصادی را نیز به شدت کاهش خواهد داد.

تولید دانش بنیان علاوه بر اشتغال آفرینی کشور را به خودکفایی می رساند

حجت الاسلام سید روح الله زمانی موسوی در گفتگو با خبرنگار اسلام آباد خبر ،  با تبریک سال نو به تمامی هم میهنان عزیز به ویژه مردم شریف استان کرمانشاه و شهرستان اسلام آبادغرب، اظهار کرد: امسال نیز همچون یک دهه گذشته مقام معظم رهبری در شعار سال بر اقتصاد مقاومتی تأکید داشتند و گنجاندن “دانش بنیان” در شعار سال برایند بنیان علمی است که برای امسال اشراف شده و مشخص شده است چون تولیدی که براساس علم باشد یکی از آثار و نتایج آن اشتغال آفرینی خواهد بود، که با توجه به شرایط کشور به ویژه در استان کرمانشاه اشتغال در اولویت اول  برنامه ها قرار دارد.

وی درخصوص اهمیت تولید دانش بنیان عنوان کرد: هر کاری که براساس علم و دانش صورت گیرد قطعا” آثار مثبتی در بر خواهد داشت و بالعکس هرکاری مبنای دانش و شناخت را نداشته باشد ممکن است به هدف خود نرسد و هزینه هایی را به ما تحمیل کند.

امام جمعه اسلام آبادغرب تصریح کرد: با نگاه اولیه به تولید دانش بنیان دو مقوله کارخانه و صنعت به ذهن می آید که شاید بشود با سرمایه یا تسهیلاتی آنرا به راه انداخت و وارد خط تولید کرد تا اشتغالزایی نیز به دنبال داشته باشیم.

وی افزود:  البته اگر یک صنعتی با دانش و تکنولوژی بومی راه انداخته شود که بسیاری از مواد اولیه صنایع نیز در داخل کشور وجود دارد قطعا” این صنعت با علم و دانش بومی و ظرفیت های نیرو انسانی داخل کشور می تواند علاوه بر تولید داخلی، اشتغال آفرینی نیز به همراه داشته باشد و کشور را خودکفا کند و بالاتر از آن دیگر کشورها را به ما وابسته کند.

امام جمعه اسلام آباد غرب گفت: در حال حاضر برخی از کشورهای همسایه و منطقه به لحاظ گاز، کشاورزی، هسته ای، تسلیحات نظامی، عرصه الکترونیک و فناوری اطلاعات، هوا فضا، علوم پزشکی و … به جمهوری اسلامی وابسته هستند که این امر باعث می شود در مراودات سیاسی ملاحظاتی را در نظر داشته باشند تا منافع شان به خطر نیفتد.

حجت الاسلام زمانی موسوی افزود: تولید دانش بنیان بیشتر در ارتباط با مسائل اقتصادی و تولیداتی نظیر آن بکار برده می شود ولی در سایر عرصه ها باید در ارتباط با مسائل فرهنگی، اجتماعی و … تولیدات دانش بنیان داشته باشیم و نرم افزارهایی تهیه و توزیع شود و در نهایت شعار ایران قوی را به واسطه تولید دانش بنیان جامه عمل بپوشانیم.

وی بیان کرد: حداقل فایده نامگذاری این سال ها توسط مقام معظم رهبری این است که این موضوعات از حالت مغفول و غیرفعال در کانون توجه مردم، مسئولان، سیاستگذاران، و دکترین و مهندسین اقتصادی کشور قرار می گیرد و حمایت هایی پیرامون آنها صورت خواهد گرفت و باعث می شود نسبت به مسائلی نظیر خودکفایی در کشاورزی و امنیت غذایی کشور برنامه ریزی و آینده نگری لازم صورت گیرد.

امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب گفت: نامگذاری و سیاست های اقتصادی سالیان گذشته به واسطه شعار امسال به ویژه دانش بنیان بودن تولید به سمت مثبتی سوق داده می شوند و ارتباط بین دانشگاه و صنعت را تقویت می کند همچنین آموزش عالی و دانشگاه های ما به سمتی خواهد رفت که تحقیقات و پایان نامه هایی در این رابطه نوشته شود و حتی لازم است این بحث در مقاطع تحصیلی پایین تر جدی گرفته شود تا خروجی آن در دانشگاه دیده شود.

وی افزود: برخی از مباحث نظیر: اقتصادمقاومتی، اصلاح الگوی مصرف، حماسه اقتصادی، جهاد اقتصادی، جهش تولید و … مطرح می شود که اگر دقت شود باید یک پیوست علمی پشتوانه آن باشد لذا مقام معظم رهبری به درستی فرموند که حتما” بحث دانش بنیان بودن باید مورد دقت قرار گیرد.

حجت الاسلام زمانی موسوی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری گفت: متاسفانه آسیب هایی در این رابطه وجود دارد که قدری شعارگونه عمل می شود و در جاهای مختلفی بنر شعار سال زده می شود اما نتیجه لازم را در بر ندارد که نیاز است تداوم و پیگیری بیشتری از سوی دستگاه های نظارتی در این رابطه صورت بگیرد و در این راستا نقش پیگیری رسانه ها مهم است که اجازه ندهند این مباحث به سردی و خاموشی گرایش پیدا کند و حلقه های مفقوده، موانع کار و نقاط مغفول قضیه را در کانون توجه قرار دهند و در این راستا نقش ائمه جمعه و نمایندگان مجلس نیز خیلی موثر خواهندبود و حتی خود مردم طبق توصیه مقام معظم رهبری باید در مطالبات خود این موضوع را نیز مدنظر قرار دهند.

مسئولین اجرایی کشور با تحقق شعار سال مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را رفع کنند

حجت الاسلام جواد فاطمی نسب در گفتگو با خبرنگار بازی دراز، ضمن تبریک سال نو اظهار کرد: رهبر انقلاب باتوجه به مشکلات و برنامه های کشور هرسال را متناسب با آن نامگذاری می کنند که بعنوان محور در برنامه های مسئولین مورد توجه ویژه قرارگیرد و در چند سال اخیر با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی نگاه معظم له به اقتصاد و محور برنامه های اقتصادی یعنی تولید و اشتغال بوده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۱ را نیز باتوجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند که نشان دهنده اشرافیت رهبر انقلاب به مشکلات مردم است.

امام جمعه سرپل ذهاب بابیان اینکه در دهه گذشته مدیریت کشور خصوصا در بخش اقتصادی ضعیف بوده است، تصریح کرد: در یک دهه گذشته تورم و گرانی در کشور بسیار شده و مشکلات اقتصادی سفره های مردم را کوچک کرده است و نشان می دهد که مدیران اجرایی کشور که مخاطب اصلی رهبری هستند در کار خود موفق عمل نکرده اند که امیدواریم دولت سیزدهم که دغدغه خدمت به مردم را دارد در تحقق شعار سال و رفع مشکلات مردم موفق باشد.

حجت الاسلام فاطمی نسب گفت: امید در پیام نوروزی رهبر انقلاب کاملا مشهود بود و مردم انتظار دارند در گام اول به شعار سال توجه ویژه کرده و با توجه به تولید و دانش بنیان کردن آن با عزمی که از دولت مردمی و انقلابی وجوددارد با ریل گذاری صحیح دهه پیش رو را به دهه رونق و شکوفایی کشور تبدیل کنند.

وی اذعان کرد: با تحقق شعار سال، رونق گرفتن تولید و اشتغالزایی قطعا بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم برطرف خواهد شد.

وی بابیان اینکه صادرات تولیدات داخلی از اهداف کشور است، افزود: استفاده از علوم دانش بنیان می تواند کیفیت تولیدات داخلی را ارتقاء داده بطوریکه قابل رقابت با نمونه های خارجی باشد و قابلیت صادرات داشته باشد تا اهداف کشور در تصاحب بازار کشورهای منطقه تحقق یابد.

وی با انتقاد از عملکرد دولت گذشته، بیان کرد: در دولت قبل توجه به شعار سال به اندازه کافی وجود نداشت و دولتمردان به جای توجه به اقتصاد مقاومتی و ارتقاء تولیدات داخلی و جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی به دنبال مذاکرات بوده و رفع همه مشکلات اقتصادی کشور را به رفع تحریم‌ها از طریق مذاکرات و توافق گره زدند در حالیکه اگر اقتصاد مقاومتی را در حد شعار نمی گذاشتند قطعا بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز وجود نداشت.

امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب در پایان گفت: دولت سیزدهم با تفکری انقلابی در حال تلاش و برنامه ریزی برای رونق بخش تولید کشور، دور زدن تحریمها و بی اثر کردن آنهاست و در طول ۷ماه گذشته و در اوج تحریمها ثابت کرده است که تفکر انقلابی می تواند حلال مشکلات اقتصادی کشور باشد.

تولید موتور محرک جامعه و دانش بنیان و اشتغال آفرینی از جلوه های آن است

حجت الاسلام سید جواد حسینی در گفتگو با خبرنگار بازی دراز، با اشاره به نامگذاری شعار سال توسط رهبر انقلاب به سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین اظهار کرد:  مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود به مشکلات اصلی کشور و مردم اشاره کردند و برای رفع این مشکل شعار سال را در این زمینه انتخاب فرمودند.

وی افزود: مبنای امامین انقلاب و اهداف اصلی نظام مقدمه سازی برای تشکیل حکومت جهانی امام زمان (عجل الله) است و لذا شعار سال ۱۴۰۱ در راستای تمدن سازی نوین اسلامی نقش اساسی را ایفا می کند.

نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه سرپل‌ذهاب تصریح کرد: رهبر انقلاب با توجه به بینش و جامع نگری که از مسائل جاری کشور دارند همواره شعار سال را برای ارائه راهبرد و راه‌حل برون‌رفت از مشکلات انتخاب می کنند و در چند سال اخیر نیز باتوجه به وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی شعار این سالها را با هدف حل این مشکلات تعیین می فرمایند و سال ۱۴۰۱ را نیز در همین راستا به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری فرمودند.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: با تلاش و همت مسئولین و آحاد مردم سال ۱۴۰۱ سال برون رفت از مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در پرتو توجه جدی و عمل کردن به این شعار سال خواهد شد.

وی افزود: از منظر مقام عظمای ولایت تولید همان اکسیر حلال مشکلات اقتصادی کشور است که در سالهای اخیر از این کلید واژه بسیار استفاده کرده‌اند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه  سرپل ذهاب اذعان کرد:  شعار امسال مبتنی بر تولید به عنوان موتور محرک جامعه است که دانش بنیان و اشتغال آفرینی از جلوه های آن است، ان شاالله در سایه تحقق عملیاتی این شعار شاهد آثار اجتماعی و روانی مطلوب آن در بین آحاد مختلف مردم مخصوصاً در نسل جوان باشیم.

رفع معضل بیکاری نخبگان با رویکرد دانش بنیان کردن تولید

حجت الاسلام جعفری در گفتگو با خبرنگار اسلام آبادخبر ، اظهار کرد: سال ۱۴۰۱، از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامیده شد، آزاردهنده ترین معضل کشور که الان به عنوان پاشنه آشیل نظام جمهوری اسلامی  قرار گرفته است،  اقتصاد و معیشت مردم  است. وضعیتی که شایسته مردمانی که از هر جهت وفاداری و دین خود را به اسلام و انقلاب عملا نشان داده اند نیست لذا رهبر و امام جامعه با تکیه بر پتانسیل های بالقوه موجود در جوان‌های  این سرزمین، تولید را  همان اکسیرحلّال این مشکل می داند.

وی افزود: تولیدملی اصلی ترین  و پایدارترین راه عبور از سختی ها و دشواری های اقتصادی برای کشور است؛ یعنی مهم ترین مسائل اقتصادی کشور  اعم از برآورده کردن نیازهای جامعه، اشتغال و … از طریق تولید حل می شود لذا به حول و قوه الهی با گسترش تولید در همه جهات، رشد اقتصادی افزایش پیدا می کند، اشتغال ایجاد شده، تورم کاهش، درآمد سرانه افزایش و رفاه عمومی حاصل می شود. علاوه بر اینکه تاثیرات روانی بسزائی بر جامعه و بخصوص قشر جوان و تحصیل کرده جامعه دارد، اعتماد به نفس بالا رفته و احساس عزت را در ملت بوجود می آورد.

رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اسلام آبادغرب تصریح کرد: هرچند  شعارها در سال های گذشته تا حدودی کارساز بوده و  گره هایی را گشوده اند، اما در مواردی هم این شعارها، به طور شایسته و بایسته مورد توجه قرار نگرفته اند و به همین دلیل، مشکلات اقتصادی استمرار یافته است اما با روی کار آمدن دولتی که امیدها را زنده کرده است  نگاه به تحقق شعار سال ۱۴۰۱ جدی تر  و قابل دسترس تر خواهد بود ان شاالله امسال سالی کاملا متفاوت از سال های پیشین  در جهت رونق تولید و جهش اقتصادی است.

حجت الاسلام جعفری بیان کرد: برای تحقق شعار امسال لازم است که مسؤلین دلسوز در  به کارگیری نخبگان و فارغ التحصیلان در حوزه های مختلف  اهتمام جدی داشته باشند تا از این طریق علاوه بر تسریع رونق و جهش تولید دانش بنیان،  معضل و درد آزار دهنده بیکاری تحصیل کرده ها و نخبگان حل شود  و ان شاالله ظرفیت های علمی دانشگاه ها در تمامی بخش های اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی، خدماتی و … با رویکرد دانش بنیان کردن تولید، مورد توجه و استفاده قرارگیرد. همچنین باید در مبارزه با واردات و قاچاق کالاهایی که در داخل تولید می شوند، تسریع و تسهیل اعطای مجوزها و کاربردی کردن علوم دانشگاهی نگاه ویژه ای صورت بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: ان شاالله با عنایات خاصه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، اقتصاد و تولید  نیز همانند اقتدار نظامی و امنیتی  در جایگاه شایسته خود  قرار بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :