به گزارش کلهرنیوز ، کیاست امیریان روز دوشنبه در جلسه شورای حفاظت از آب استان در سرسرای امید استانداری همچنین افزود: در ۹ سد در حال بهره برداری استان ۹۴درصد آب ذخیره شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه مرز هشدار استفاده از ذخایر استراتژی آب در جهان ۴۰ درصد است، گفت: این رقم در کشور ما ۸۰ درصد یعنی ۲ برابر هشدار جهانی است.
او با اشاره به مسدود کردن سه هزار و ۹۴۹ حلقه چاه غیر مجاز کشاورزی، افزود: حدود پنج هزار حلقه چاه غیر مجاز دیگر در استان وجود دارد که باید مسدود شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز دیگر با همکاری دادگستری مسدود خواهد شد، گفت: کمبود اعتبارات این حوزه و گشت آب، یکی از عوامل کندی روند مسدود شدن چاه های غیر مجاز است.
وی تعداد چاه های آب مجاز استان را حدود ۱۰ هزار حلقه اعلام کرد و افزود: از این تعداد یک هزار و۲۰۰ حلقه به کنترل هوشمند در راستای کنترل اضافه برداشت کشاورزان مجهز شده است.
امیریان در ادامه با بیان اینکه ۲سوم اراضی کشاورزی استان دیم است، گفت: بیش از نیمی از چاه های مجاز استان برقی نیست و این کنترل بر اضافه برداشت از این چاه ها را با مشکل مواجهه می کند.
مدیر عامل آب منطقه ای کرمانشاه، کشت محصولات کشاورزی پر مصرف آبی، نبود آموزش لازم کشاورزان برای مصرف بهینه آب و نبود سیستم آبیاری نوین در بخشی از اراضی کشاورزی را عوامل هدر رفت آب اعلام کرد.
وی در پایان به شهرداری پیشنهاد کرد برای تامین آب فضای سبز شهری از پسآب ها استفاده کند و در شهر چاه حفر نکند.
براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه؛ میانگین بارش های امسال استان (اول مهر ۹۶ تا ۳۱ فروردین ۹۷) به ۳۸۵ میلی متر رسیده که نسبت به سال قبل که ۴۱۴ میلی متر بارش داشته ایم هفت درصد و نسبت به دوره بلند مدت ۶درصد کاهش نشان می دهد.
بیشترین بارش در سال زراعی جاری متعلق به پاوه با ۷۱۵ میلی متر، گواور با ۶۸۰ میلی متر و دالاهو با ۵۱۰ میلی متر بوده است.
کرمانشاه با ۲۶۱ میلی متر، کنگاور با ۲۵۷ میلی متر و سومار با ۲۸۶ میلی متر کمترین بارش های امسال استان را تاکنون داشته اند.
استان کرمانشاه ۹۴۶هزار و ۸۷۱ هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
حدود ۲۵ درصد از زمین های کشاورزی استان کرمانشاه اکنون آبی و مابقی دیم است./ایرنا

این خبر را به اشتراک بگذارید :