به گزارش کلهرنیوز به نقل از  شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،شاید اولین باری که خیلی جدی درباره درخت مطلبی خواندیم در کتابهای مدرسه مان بود یادش بخیر شعر به دست خود درختی می فشانم به پایش جوی آبی میکشانم،از همان موقع میخواستند ما را با درخت و فواید بیشمارش آشنا کنند.

ما هم که زاگرس نشین هستیم و همیشه چشممان به دیدن درخت عادت دارد،یکی از بزرگترین سرمایه های زیست بوم کشور جنگل های زاگرس است ،جنگل هایی که امروز وسعتش کمتر ،تنه هایشان بریده ،قامتش خمیده تر و رنگشان زرد تر شده است.

حال درختان زاگرس خوب نیست، مهمترین دلیلش هم تعرض سودجویان به منابع جنگلی است که برای پولی ناچیز تیشه به ریشه درختان می زنند،کافی است قدم در جنگل های بلوط بگذارید به ویژه در مناطق سرفیروز آباد از آنچه که خواهید دید متعجب می شوید.

درختانی که یک درمیان تنه شان بریده شده و چاله های متعدد که درختان بریده را در آن به آتش می‌کشند، سودجویان برای تولید زغال ،روزگار جنگل های بلوط را سیاه کرده اند.

نه رحمی دارند ونه مروتی گویا هنوز نمی‌دانند که درختان بلوط جان دارند، نفس زمین هستند، چهل درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کنند، ریزگردها را در خود رسوب می دهند، جلوی سیل وفرسایش خاک را می‌گیرند.

سودجویان شاید نمیخواهند بدانند اکسیژنمان را همین درختان تولید می‌کنند جان ما وابسته به جان آنهاست اگر نباشند خبری از بودن ما هم نیست.

البته هستند افرادی هم که برای حفظ جنگل های استان حاضرند از جان خود بگذرند نمونه اش همین یک ماه پیش که دونفر از جنگل بانان استان سعید داوری و مسلم یاری در درگیری با قاچاقچیان زغال به شدت دچار جراحت شدند اما هنوز زخمشان کامل التیام نیافته بود به کار خود بازگشتند تا اجازه ندهند زخم های بیشتری سودجان بر تن درختان بلوط زاگرس بر جای بگذارند.

مردم  منابع طبیعی را یاری کنند

ان شاالله کولانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز بزرگترین معضل جنگل های زاگرس را قطع درختان برای تبدیل به زغال دانست و اظهار داشت: بیشتر این اقدام در منطقه سرفیروز آباد انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه سطح منابع طبیعی استان یک میلیون و هفتصد هزار هکتار است افزود: از این میزان ۵۸۰ هزار هکتار جنگل و مابقی مرتع است که متاسفانه در سالهای اخیر علی رقم تلاش یگان های حفاظت و جنگل بانان، از سوی سودجویان آسیب هایی به منابع طبیعی استان وارد شده است.

کولانی تصریح کرد: ما در استان قاچاق چوب نداریم شاید موارد بسیار محدودی باشد اما معضل اصلی تولید زغال است که عموما توسط روستاییان و ساکنان مناطق جنگلی انجام می شود.

وی گفت: تولید یک هکتار درخت صنوبر درآمدی بالغ بر یک میلیارد تومان دارد و چقدر خوب است افراد به جای تولید زغال و آسیب به منابع طبیعی آن هم برای مبالغ ناچیز به کشت صنوبر در استان روی آورند .

کولانی بیان داشت: منابع طبیعی متعلق به تمامی نسل هاست بنابراین از مردم تقاضا داریم به جای صدمه زدن، حافظ این ثروت خدادادی باشند.

وی افزود: مردم می‌توانند گزارشات خود مبنی بر آسیب به منابع طبیعی توسط سودجویان را با شماره های ۱۵۰۴و ۱۳۹ اطلاع دهند تا نسبت به برخورد با متخلفان اقدام شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: نیروهای منابع طبیعی دائما در حال گشت زنی هستند اما با توجه به حجم وسیع عرصه نیازمند همکاری مردم هستیم.

هشتاد درصد جنگل های بلوط کرمانشاه شاخه زاد هستند

شهاب شیرزادی مدیر منابع طبیعی شهرستان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: درختان بلوط دو نوع هستند یکی دانه زاد یعنی درختی که به صورت طبیعی مراحل رشد خود را طی کرده اما زمانی که تنه این درختان توسط سودجویان برای تبدیل به زغال قطع می شود دیگر درختان تنه ای ندارند و چند شاخه از آنها به جای می ماند که ما به آنها شاخه زاد میگویم واین یعنی فاجعه چرا که یک در خت بلوط صدها سال زمان برده تا توانسته رشد کند و تنه داشته باشد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون در رابطه با تولید زغال و تعرض به عرصه های طبیعی ۸۰ پرونده تشکیل و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده اند ،۱۵ دستگاه خودرو سواری توقیف،۴ عدد اره موتوری ضبط و ۳ دستگاه موتور سیکلت هم توقیف شده است.

شیرزادی افزود: نیروهای گشتی ما دائما در حال بازدید هستند و بارها از سوی سودجویان مورد حمله قرار گرفته اند و آسیب دیده اند اما مشکل اصلی ما تعداد نیروها است چرا که نیروهایمان محدود است به نفرات و تجهیزات بیشتری نیاز داریم.

وی بیان داشت: در سالهای اخیر استفاده از اره موتوری بلای جان درختان زاگرس شده چرا که توسط زنجیری که دور اره موتوری است آوندهای درختان سوخته و درختی که قطع می شود دیگر هیچ وقت جوانه نخواهد زد.

شیرزادی تصریح کرد: درختان بلوط کند رشد هستند سالانه حدود ۳ میلی متر به لحاظ قطری رشد دارند زمانی که قطر تنه یک درخت ۱۵ سانتی متر است یعنی ۸۰ تا ۱۰۰ سال زمان صرف شده تا درخت به این قطر از پایه رسیده است و قطع این درخت خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند.

وی خاطر نشان کرد: روستائیان حاشیه جنگل باید به کمک منابع طبیعی بیایند اگر این اتفاق بیفتد شاهد آسیب کمتر به این ثروت ملی خواهیم بود.

۹۰ درصد دستگیری سودجویان با درگیری است

سراغ دونفر از جنگل بانان شهرستان کرمانشاه می رویم جنگل بانانی که حدودا یک ماه پیش بر اثر درگیری سودجویان دچار حادثه شدند سعید داوری یکی از این جنگل بانان فداکار است البته هنوز زخم هایش خوب نشده به سر کار و محل گشت زنی خود در مناطق جلالوند و عثمانوند بازگشته است وقتی علت را جویا می شوم می‌گوید واقعا کمبود نیرو داریم نمی شود از کار و گشت زنی در عرصه های جنگل دور باشیم.

وی افزود: با ۲ اکیپ ۸ نفره داخل عرصه ها مشغول گشت زنی هستیم حتی روزهای تعطیل، سودجویان برای قطع درختان عموما از ساعت ۲ شب سروکله شان پیدا می شود تا پنج صبح آن هم با اره برقی و کاملا به صورت مسلح و مجهز به ادوات جنگی برای قطع درختان می آیند و ترسی هم  از تیر اندازی و کشتن جنگل بانان ندارند خود من یک نفر از قاچاقچیان را گرفتم که در حین درگیری از ناحیه پشت سر ،کتف و کمر دچار آسیب شدم هنوز جراحتم التیام نیافته و کاملا مشخص است ما برای حفاظت از منابع طبیعی جانمان را فدا کرده ایم در هر دقیقه احتمال آسیب و یا کشته شدن توسط متعرضین برای ما وجود دارد اما ما با تمام انرژی و قوت پای حفاظت از بلوط های زاگرس هستیم.

داوری خاطر نشان کرد: سودجویان عموما به صورت گروهی اقدام به قطع درختان می کنند نه تک نفره و چند نفر هم بر سر تپه ها یا کوه ها مستقر می‌شوند و به محض رؤیت نیروهای جنگل بان و یگان حفاظت به بقیه خبر می‌دهند در این صورت یا به سمت ما تیر اندازی می کنند یا پا به فرار می گذارند که با توجه به موقعیت استراتژیک تلاش می کنیم آنها را دستگیر کنیم.

مسلم یاری فرمانده پاسگاه منابع طبیعی شهرستان کرمانشاه از افرادی است که اخیرا در درگیری با سودجویان دچار آسیب شد، وی گفت: متوجه حمل زغال توسط یک دستگاه ماشین شدیم برای دستگیری سودجویان و متوقف کردن ماشین درگیر شدیم و با سلاح سرد دچار آسیب شدم.

وی افزود: برای ما ساعت کار تعطیل یا غیر تعطیل معنی ندارد در هر لحظه و هر ساعتی نیروهای پاسگاه منابع طبیعی در حال گشت زنی هستند به خصوص در گلوگاه ها البته به نیروهای بیشتری نیاز است.

منابع طبیعی متعلق به همه مردم است

صفری از  جنگل بانان قدیمی منابع طبیعی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: جنگل ها متعلق به همه مردم است هر گونه تعرض به آنها تعرض به حق و سهم سایر افراد است.

وی افزود: این منابع باید حفظ شود ،توسعه پیدا کند و بهره برداری صحیح از آن صورت بگیرد.

صفرز تصریح کرد: امیدواریم مردم سراسر استان به ویژه جلالوند و عثمانوند به اهمیت منابع طبیعی بیشتر پی برده و آن را برای فرزندان و آیندگان خود حفظ کنند نه اینکه به آن آسیب بزنند تصور کنید روزی این جنگل ها نباشند چه فاجعه ای رخ خواهد داد کمترینش خشکسالی شدید خواهد بود و پس از آن هم فرسایش خاک و کاهش میزان تولید اکسیژن پس مردم باید قدر این منبع خدادادی و ثروت ملی را بدانند.

به گزارش مرصاد پوشش گیاهی در هر کشور پشتوانه ای ارزشمند برای حفاظت از آب و خاک است و سبب افزایش آب سفره های زیر زمینی و جلوگیری از وقوع سیلاب می شود، این پوشش گیاهی برای کشور ما  يك كمربند حفاظتی درمقابل طوفان‌های شنی محسوب می شود، حال اگر دیر بجنبیم خاکسترش روی دست زمین باقی می ماند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :