به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، حجت الاسلام محسن مفید امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک دهه امامت و ولایت، اظهار داشت: مسیر تعالی در محبت اهل بیت و پذیرش ولایت معنا پیدا می کند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان کرمانشاه افزود: عید بزرگ غدیر بر خلاف تصور برخی یک عید شیعی نیست بلکه یک عید بشری و اسلامی است.

وی غدیر را معیار، میزان و ملاک سنجش برای سعادتمندی بشر دانست و خاطر نشان کرد: نظام جمهوری اسلامی برای مانایی و بقاء با حفظ وصف جمهوریت به شورای نگهبان بسته است که وظیفه حراست و پاسداری از آن را دارد.

حجت الاسلام مفید خاطر نشان کرد: شورای نگهبان مهم ترین نهاد تاسیسی جمهوری اسلامی ایران است که در ۲۱ اصل از اصول قانون اساسی نان شورای نگهبان برده شده است و وظایف خطیری بر عهده این شورا گذاشته شده است.

وی اظهار داشت: مطابقت داشتن مصوبات مجلس و هرگونه ابلاغیه و بخش نامه و آنچه که تحت عنوان قانون در ادارات جاری است با شرع مقدس اسلام، وظیفه شورای نگهبان است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان کرمانشاه ادامه داد: وظیفه خطیر نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و مجلس شورای اسلامی با آن جایگاه والا بدون شورای نگهبان اعتبار ندارد‌.

وی گفت: در طول ۴۳ سال انقلاب قریب به ۴۰ انتخابات در کشور برگزار کردیم که نشان می دهد مردمی ترین نظام، نظام جمهوری اسلامی در کره زمین است.

حجت الاسلام مفید بیان داشت: این نظام که همواره مورد طمع اربابان قدرت و صاحبان زر و زور و سودجویان بوده است، نیاز به مراقبت دارد چرا که رای و خواست مردم صیانت از آراء است.

وی اظهار داشت: شورای نگهبان نظارت استصوابی دارد که از نقطه آغاز تا پایان انتخابات، شورای نگهبان ناظری موثر است و صرفا گزارشگر نیست.

حجت الاسلام مفید ادامه داد: تفسیر اصول قانون اساسی، عضویت در شورای موقت و بازنگری قانون اساسی از وظایف شورای نگهبان است و هر جا تخلفی مشاهده کرد جلوی آن را خواهد گرفت‌.

وی افزود: بررسی بیش از ۳هزار و ۵۰۰ مصوبه مجلس، ۱۵۰ اصل قانون اساسی در مصوبات مورد استناد شورای نگهبان قرار گرفته است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان کرمانشاه همچنین رسیدگی به بیش از ۱۱۰۰ شکایت، رعایت اصول ۷۵ قانون اساسی، بیان نظر تفسیری درخصوص ۷۱ اصل از قانون اساسی از دیگر عملکردهای شورای نگهبان عنوان کرد.

وی بیان داشت: شورای نگهبان بر عملکرد خود همواره نظارت دارد و به این منظور ۲ مرکز مهم پژوهشی، حقوقی و فقهی در کنار خود دارد و با راه اندازی مرکز اندیشه ورز و جلسات متعدد آسیب شناسی را در ستاد و رده های استانی و شهرستانی داریم که تلاش می شود آسیب شناسی شود و نقاط ضعف شناسایی و برای رفع آن چاره اندیشی شود.

حجت الاسلام مفید در خصوص دخالت احتمالی نمایندگان مجلس در انتصابات دولتی گفت: بر اساس اصل تفکیک قوا نمایندگان وظیفه نظارت را بر عهده دارند و اگر این اصل رعایت نشود به صلاح کشور و نمایندگان مجلس نیست.

وی اظهار داشت: دخالت در امر اجرا که بخشی از آن حوزه انتصابات است مجلس را از حوزه مطالبه گری خارج می کند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان کرمانشاه عنوان کرد: وقتی مسئولی منتخب از جانب نمایندگان منتصب باشد هر گونه عملکردی داشته باشند به پای نمایندگان نوشته می شود و در ثانی نماینده ای که قصد دارد نظارت بر عملکرد باشد، توجیه گر رفتارهای او خواهد بود و وظیفه مجلسی که نظارت و سوال، استیضاح است تحت الشعاع این موضوع قرار می گیرد.

وی گفت: اگر کسانی باشند که نگاهشان به حوزه عمل بر خلاف قانون باشد و طمع به مناصب داشته باشند و به دنبال کسب منافع باشند، بستر را برای ایجاد فساد رانت و زد و بند فراهم می‌کند.

حجت الاسلام مفید بیان داشت: آنچه نتیجه این موضوع می شود تضییع حق نظام و مردم است، بنابراین همواره مطالبه مقام معظم رهبری بوده و هست و سه بار در تریبون رسمی نمایندگان را از دخالت در انتصابات از طرف نمایندگان نهی کرد.

وی خاطر نشان کرد: نماینده باید حافظ منافع و مصالح کشور و عامه مردم باشد شورای نگهبان به همین جهت تیم ها و کارگروه‌هایی را تشکیل داده و عملکرد نمایندگان را در همه حوزه‌ها به خصوص در این حوزه مورد رصد دارند.

این مسئول افزود: گزارشاتی در استان‌ها دریافت و بررسی شده و مستندسازی هم شده و در پرونده ها موجود و در موعد خود یکی از اعلام نظر ها در خصوص عدم صلاحیت فرد خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :