به گزارش کلهرنیوز، به نقل از روابط عمومی اداره استاندارد، مهدی حسین‌پور اظهار داشت: مسئول نظارت بر کیفیت بنزین، سازمان ملی استاندارد است، بنابراین به منظور کنترل کیفیت بنزین مصرفی و انطباق با استاندارد ملی ایران از بنزین عرضه شده در جایگاه‌ها و تولید شده در پالایشگاه کرمانشاه نمونه‌برداری انجام شد.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه با بیان اینکه تمرکز سازمان ملی استاندارد بر تولید و توزیع بنزین با کیفیت است عنوان کرد: با نظارت‌هایی که برای ایجاد کیفیت در بنزین‌های تولید داخل ایجاد شده است، امیدواریم شاهد تولید و توزیع بنزین با کیفیت مناسب در کشور باشیم.

حسین‌پور گفت: کیفیت بنزین با اندازه‌گیری پارامترهایی همچون چگالی (چگالی بالاتر باشد، مصرف آن کمتر بوده و برای مصرف کنندگان مطلوب تر است)، فشار بخار( فشار بخار بیشتر باشد آن مایع فرار تر است و سوخت بهتر و کامل تر می‌سوزد)، میزان صمغ موجود در بنزین (افزایش میزان صمغ در بنزین موجب انسداد لوله‌های انتقال‌دهنده بنزین و انسداد و خرابی پمپ خواهد شد)، گوگرد (ایجاد خوردگی در باک، موتور و تجهیزات خودرو و آلودگی محیط زیست به دلیل انتشار گازهای مسموم از اگزوز) و عدد اکتان بنزین (عدد اکتان بنزین بالاتر باشد، احتراق آن آرام تر بوده و بنزین با کیفیت‌تر) تعیین می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه بر ضرورت کنترل و نظارت ها پس از تولید تأکید کرد و گفت: مراحل پس از تولید در بحث آلایندگی‌ها بسیار مهم و با ارزش است و باید نظارت و کنترل‌های دوره‌ای انجام شود.

حسین‌پور با اشاره به اینکه بنزین شامل ترکیب ۱۵۰ نوع ماده مختلف است که در اثر سوختن، بسیاری از این مواد به صورت گازها و ترکیبات شیمیایی مختلف وارد محیط می‌شوند گفت: بنزین نامرغوب از مهمترین دلایل آلودگی هوا است و همین امر سبب شده تا بعضی کشورها قوانین بسیار سختگیرانه‌ای در خصوص میزان آلاینده‌ها و کیفیت و مشخصات بنزین تولیدی وضع کنند.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه  افزود: به همین منظور استانداردهایی برای میزان آلاینده‌های موجود در سوخت وسایل نقلیه وضع شده که طی آن باید تمامی تجهیزات جایگاه سوخت به آن مجهز باشند که اولین استاندارد وضع شده توسط اتحادیۀ اروپا استاندارد یورو ۱ در سال ۱۹۹۳ میلادی و جدیدترین آن، استاندارد یورو ۶ در سال ۲۰۱۹ میلادی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :