به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با وجود اینکه کرمانشاه با معضلات جدی از جمله آمار بالای بیکاری، فقر، خودکشی، شیوع آسیبهای اجتماعی و پدیده نوظهور انتصابات سفارشی مواجه است برخی آقایان سخت مشغول پرداختن به امور خود هستند.

در میان صدها خبر نگران کننده ای که هر روز می شنویم اخباری مبنی بر واگذاری برخی پروژه ها نظیر پتروپالایش گیلانغرب هرچند که هنوز هم در قد و قواره یک شایعه قریب الوقوع است از بی تدبیری برخی نمایندگان حکایت دارد که با داشتن نگاه های غیرکارشناسی مانعی جدی بر سر راه این پروژه ها هستند.

هنوز واگذاری پتروپالایش گیلانغرب قطعی نشده

محمد رشیدی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، درباره واگذاری پتروپالایش گیلانغرب، اظهار داشت: دولت چنین پروژه هایی را در جایی تصویب می کند که به میدان‌های گازی نزدیک باشد و به هزینه های کمتری نیاز داشته باشد.

وی با بیان اینکه هنوز واگذاری پتروپالایش گیلانغرب قطعی نشده، افزود: پیگیری این موضوع در حوزه کاری نمایندگان منطقه غرب استان است.

رشیدی خواستار پیگیری موضوع از طریق نماینده مربوطه شد و خاطرنشان کرد: بنده اطلاعات چندانی در این باره ندارم.

شکل گیری ماهیت پتروپالایش گیلانغرب در هاله ای از ابهام است

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: هنوز  مشخص نیست پروژه پتروپالایش گیلانغرب به کجا می رسد زیرا تاکنون پیشرفتی نداشته پس نمی توان راجع به آن قضاوت کرد.

وی افزود: معلوم نیست که ماهیت پتروپالایش گیلانغرب شکل می گیرد یا نه و باید دید آیا در ادامه کار پیش خواهد رفت یا خیر بنابراین نیازمند گذر زمان است سپس می توان راجع به واگذاری آن صحبت کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: متاسفانه طرح های فراوانی مشابه پروژه پتروپالایش گیلانغرب وجود دارد که روی زمین مانده و دنبال جذب سرمایه گذار برای آن هستند برهمین مبنا اکنون نمی توان قضاوت کرد آیا این طرح پیش خواهد رفت یا خیر.

واگذاری پتروپالایش گیلانغرب به ایلام صحت ندارد

سارا فلاحی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، واگذاری پتروپالایش گیلانغرب به ایلام را تکذیب کرد و اظهار داشت: واگذاری این پروژه به ایلام صحت ندارد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامي تصریح کرد: ما از هیچ کسی چیزی درخواست نکرده‌ایم و در استان ایلام هم پروژه های فراوانی داریم همچنین هیچ پروژه ای از کرمانشاه به ایلام واگذار نشده است.

واگذاری پتروپالایش گیلانغرب به ایلام درحال قطعی شدن است

یک منبع آگاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد با بیان اینکه واگذاری پتروپالایش گیلانغرب به ایلام درحال قطعی شدن است، اظهار داشت: این امر ناشی از بی تدبیری نمایندگان مربوطه است.

وی افزود: در پایان دولت روحانی، اعضای مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با آقای زنگنه وزیر نفت وقت جلسه ای برگزار کردند تا انتظارات مردم استان را به گوش وزیر نفت برسانند که خود اهل کرمانشاه است.

این منبع آگاه تصریح کرد: در جلسه مذکور قرار شد برای هر حوزه انتخابیه یک پروژه پایین دستی در حوزه پتروشیمی تعریف شود و با توجه به اینکه در شهرستان کرمانشاه پروژه پالایشگاه آناهیتا وجود داشت پروژه ای برای مرکز استان تعریف نشد.

وی با بیان اینکه در شهرستان سنقر نیز قبلا پروژه متیل آمین سنقر وجود داشت، عنوان کرد: در هریک از حوزه های انتخابیه هرسین و روانسر هم یک پروژه پایین دستی در حوزه پتروشیمی تعریف شد و در حوزه انتخابیه گیلانغرب، قصرشیرین و سرپلذهاب نیز قرار شد پروژه ای تعریف شود که مکان یابی اولیه آن در گیلانغرب انجام شد.

این منبع آگاه تصریح کرد: برخی به دلیل وجود منابع گازی، نظر به تفکیک پروژه پتروپالایش گیلانغرب داشتند که تاکنون هم این پروژه به سرانجام موفقی نرسیده و معلوم نیست در آینده چه پیش آید البته قطعا نمایندگان مجلس و مسئولان استانی پیگیر این موضوع هستند.

وی افزود: به طور قطعی نمی توان گفت که پروژه پتروپالایش گیلانغرب به ایلام واگذار شده اما تاکنون در این راستا قدمی برداشته نشده است.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: دلیل عدم پیشرفت پروژه پتروپالایش گیلانغرب این است که نماینده مردم گیلانغرب معتقد به تفکیک پروژه مذکور در گیلانغرب و سرپلذهاب است که در صورت تفکیک، پروژه غیر اقتصادی می شود و دیگر بخش خصوصی رغبتی برای احداثی پتروپالایش تفکیک شده، نخواهد شد.

واگذاری پتروپالایش گیلانغرب به ایلام برای ما خسران است

منبع آگاه دیگری از مقامات محلی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: ما اصلا نمی دانیم پروژه ای وجود دارد چه برسد به اینکه به ایلام واگذار شده یا خیر با این حال امیدواریم شاهد احداث پروژه پتروپالایش چه در سرپلذهاب و چه در گیلانغرب یا قصرشیرین باشیم.

وی افزود: شنیده ایم که در جلسه شورای اقتصاد موانعی برای این پروژه ایجاد شده که البته فعلا هم هیچ عایدی جز دعوا بر سر نام آن به دنبال نداشته بنابراین باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

این منبع آگاه نیز تصریح کرد: در واقعیت چیزی وجود ندارد درحالی که باید بر سر واقعیت ها جنگید با این وجود منافع احداث پتروپالایش، متوجه استان کرمانشاه می شود و واگذاری آن به ایلام برای ما خسران است.

عدم پاسخگویی نماینده مردم گیلانغرب در مجلس

متاسفانه با وجود تماسهای مکرر خبرنگار مرصاد، تلاش برای برقراری ارتباط با نماینده مردم سرپلذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در مجلس بی نتیجه بود و وی پاسخگو نبود.

به گزارش مرصادنیوز، صرف نظر از اینکه اکنون پروژه پتروپالایش گیلانغرب در چه مرحله ای قرار دارد، مسئولان امر باید متوجه منافع عظیم این پروژه برای استان کرمانشاه باشند و از اعمال نظرات غیرکارشناسی دست بردارند، در واقع انتظار می رود نمایندگان مجلس به جای پرداختن به امور غیر مرتبط با شان نمایندگی به فکر پیگیری مطالبات مردمی باشند که دارای منافع جمعی و عمومی هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :