به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، همواره موضوع دریافت اضافه وجوه در مدارس غیردولتی و پرداخت اجباری شهریه در مدارس دولتی از دغدغه های اولیای دانش آموزان بوده که در هر قالبی از الزام برای کمک به انجام برنامه های فوق برنامه تا ضرورت تعامل آنها با مربیان، نسبت به اخذ چنین وجوهی اقدام می شود.

متاسفانه یکی از دلایلی که سبب افزایش موارد تخلف مدیران مدارس در دریافت وجوه اجباری می شود تاخیر در ابلاغ دستورالعمل نظارت بر شهریه مدارس و همچنین عدم ارائه شکایت به مراجع قانونی از سوی والدین دانش آموزان است که سبب انکار چنین تخلفاتی توسط مدیران مدارس شده است.

اگرچه باید پذیرفت که به دنبال کاهش بودجه های دستگاه های اجرایی وضعیت اداره نهادهایی چون مدارس سخت تر شده اما در روی دیگر سکه با مشکلات معیشتی خانواده ها مواجه هستیم که اجبار کردن آنها برای پرداخت شهریه سبب بروز مشکلاتی جدی برای این خانواده ها می شود.

منتظر ابلاغ بخشنامه نظارت بر مدارس هستیم

قهرمان شاهی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: زمزمه هایی مبنی بر ابلاغ دستورالعمل نظارت بر شهریه مدارس وجود دارد و در این راستا تعزیرات حکومتی نیز وظایفی به عهده خواهد داشت اما دیگر دستگاه ها باید برای صدور بخشنامه در این باره اقدام کنند.

وی افزود: در صورت ابلاغ بخشنامه نظارت بر شهریه مدارس، بر مبنای آن نسبت به اعزام کارشناسان مربوطه به مدارس و بررسی پرونده های دانش آموزان اقدام خواهد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه گفت: منتظر ابلاغ بخشنامه نظارت بر مدارس از طرف معاون وزیر دادگستری هستیم زیرا در صورت انجام بازرسی بدون ابلاغ این بخشنامه مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

شاهی با بیان اینکه از نیمه شهریور،  مدارس بازگشایی می شوند، خاطرنشان کرد:پانزدهم شهریور با برگزاری مانوری نسبت به بررسی پرونده های دانش آموزان و رسیدگی به تخلفات مدیران مدارس اقدام می کنیم.

وی افزود: اکنون مجوز بررسی پرونده های دانش آموزان را به منظور چگونگی اخذ شهریه نداریم از سوی دیگر ممکن است مدارس منکر دریافت شهریه شوند اما با ابلاغ دستورالعمل نظارت بر شهریه مدارس، طبق تعداد دانش آموزان ثبت‌نام شده در مدارس به صورت رندمی پرونده ها بازرسی می شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه گفت: از قبل با حضور در مدارس اعلام کردیم که اخذ شهریه باید بر مبنای بخشنامه ابلاغی باشد و دریافت وجه اضافی در مدارس غیردولتی و همچنین اخذ هرگونه وجه اجباری در مدارس دولتی ممنوع است و در صورت مشاهده با مدیران خاطی برخورد خواهد شد.

شاهی گفت: تاکنون شکایتی از نظر تخلفات مدیران مدارس در دریافت شهریه نداشته ایم البته برای اثبات مستند سازی این موضوع بازرسی از مدارس انجام می شود‌.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: مردم موارد تخلف مدیران مدارس‌ را گزارش کنند و در صورت طرح شکایت، موضوع به طور جدی مورد پیگیری قرار می گیرد.

شهریه آموزش در مدارس دولتی بر اساس قانون رایگان است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: تعامل اولیای دانش آموزان با مربیان مدرسه صرفا به معنای دریافت وجه نیست زیرا بر اساس قانون، شهریه آموزش در مدارس دولتی رایگان است اگرچه در قانون شوراهای آموزش و پرورش عنوان شده که اولیا می توانند مشارکت داوطلبانه داشته باشند اما دریافت وجه نباید اجباری باشد.

محمدی با بیان اینکه مدارس خاص قوانین مربوط به خود را دارند، خاطرنشان کرد: در ۵۰ درصد مدارس روستایی هیچ وجهی دریافت نمی شود که در مدارس حاشیه شهر نیز همین گونه است البته اگر اولیا تمکن مالی داشته باشند از کمک های آنها استقبال می شود.

به گزارش مرصادنیوز، برخورد قاطع با مدیران متخلف در مدارس دولتی و غیردولتی درس عبرتی برای همگان خواهد بود تا در محیط های آموزشی به راحتی قوانین و مقررات را زیر پا نگذارند و اولیای دانش آموزان بیش از این تحت فشار قرار ندهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :