به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، در میان ده‌ها جاذبه گردشگری در استان کرمانشاه، طاقبستان چیز دیگری است از نقوش حکاکی شده‌ آن که معرف پادشاهان مختلف است تا قرارگیری دار رحمت و قدیمی‌ترین انیمیشن‌های صخره‌ای جهان در آن.

شاید کمتر کسی حتی در دنیا نام طاقبستان را نشنیده باشد؛ طاقی که بر صخره‌ای بزرگ حجاری شده و به تنهایی برای معرفی تاریخ و تمدن یک شهر که حتی یک کشور کفایت می‌کند.

قدیمی‌ترین انیمیشن‌های صخره‌ای جهان در طاقبستان جای گرفته است

علیرضا مرادی بیستونی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: استان کرمانشاه به واسطه نزدیکی به تیسفون به‌عنوان پایتخت ساسانیان که امروز در عراق واقع شده، مورد توجه پادشاهان ساسانی قرار می‌گیرد و آثار متعددی از این دوره در استان کرمانشاه به یادگار مانده که مجموعه تاریخی طاقبستان، طاق گرا، مجموعه کاخ خسرو در قصرشیرین، امارت بان‌قلعه، مجموعه قلعه یزد گرد، معبد آناهیتا و کاخ ساسانی در بیستون از جمله آنها است.

کارشناس گردشگری گفت: یکی از شاهکارهای دوره ساسانی اثر تاریخی طاقبستان است که در شمال شهر کرمانشاه بر سینه کوه طاقبستان حک شده است و از چند جنبه تاریخی بودن، طبیعی بودن و مهندسی معماری آن حائز اهمیت است.

مرادی بیستونی گفت: همه طاقبستان را به اسم طاقبستان می‌شناسند به این معنا که در کنار یک طاق بوستانی قرار گرفته درحالی که نام واقعی آن طاق وستان است یعنی طاقی که بر روی صخره‌ای بزرگ حجاری شده است.

وی افزود: نخستین طاق سنگی که ایجاد شده تحت عنوان طاق کوچک در مجموعه طاقبستان قرار دارد که توسط شاهپور دوم و سوم حجاری شده، سپس در دوره ساسانیان زمان خسرو پرویز طاق بزرگ حجاری می‌شود.

به گفته مرادی بیستونی پشت مجموعه طاقبستان مخزن بزرگ آب به صورت طبیعی وجود دارد و آب از کوه پرو در مخازن آن ذخیره می‌شود همچنین چندین چشمه در مقابل طاق تشکیل می‌شود.

کارشناس گردشگری تصریح کرد: شاهان ساسانی به واسطه آبی که در طاقبستان وجود دارد از آنجا که آب نزد ایرانیان مقدس بوده و به دلیل طبیعت سبز آنجا، نقوش خود را در طاقبستان ایجاد می‌کنند.

مرادی بیستونی اذعان کرد: پادشاهان ساسانی بدون هيچ سونداژ طاقی را ایجاد و هفت متر، پنج متر و سه متر در داخل کوه ورود پیدا کردند و با ارتفاع پنج متر و سه متر حجمی از سنگ‌های درون کوه را برداشتند و داخل کوه رفتند بدون اینکه نقوش کوه آسیب چندانی ببیند البته دلیل ایجاد این نقش‌ها رسمیت بخشیدن به حکومت خود در بلاد غرب است.

وی افزود: نخستین نقش مربوط به نقش اردشیر نهمین پادشاه ساسانی است که نقش خود را در کنار موبد موبدان و ایزد مهر به تصویر کشیده که در آن اردشیر در حال گرفتن حلقه قدرت از موبد موبدان است و در زیر پای آنها امپراتور شکست خورده رم قرار دارد همچنین پشت سر و کنار اردشیر نقش میترا یا ایزد مهر است که هاله‌ای از نور بر سر و پرچمی در دست دارد که احتمالا همان پرده‌های زرینی است که در باورهای زرتشت میترا با آن بر سر می‌زند و گناهکاران را سزا می‌دهد و افرادی را که عهد و پیمان داشتند نجات می‌دهد و آنها را از پل عبور می‌دهد همان‌گونه که به آنها وعده بهشت داده است.

کارشناس گردشگری گفت: در زیر پای میترا گل نیلوفر است که به اعتقاد زرتشت میترا از آن زاییده شده است.

مرادی بیستونی تصریح کرد: نقش متعلق به اردشیر که بر روی طاقبستان دیده می‌شود حدود یک هزار و ۷۰۰ سال پیش حجاری می‌شود و نقش دیگر متعلق به طاق کوچیک است که در آن شاهپور نقش خود و پدرش را به تصویر می‌کشد البته دو مجسمه شبیه هم هستند و تنها تفاوت آنها در پای‌شان است یکی در پایش هلال ماه دارد و دیگری ندارد.

وی افزود: یک کتیبه به خط پهلوی ساسانی به معرفی این دو نقش می‌پردازد که یکی را شاهپور دوم و دیگری را شاهپور سوم معرفی می‌کند.

مرادی بیستونی خاطرنشان کرد: در سمت راست این اثر طاقی به نام طاق بزرگ وجود دارد که از دو بخش نقوش بیرونی و داخلی تشکیل شده و نقوش بیرونی دو نقش در سمت چپ و راست دارند که درخت زندگی هستند و بر بالای این دو نقش، نقش دو فرشته بالدار است که حلقه مودت را به سمت ماه که نشانه قدرت در دوره ساسانی است گرفته‌اند.

کارشناس گردشگری اذعان کرد: در انتهای داخلی این دو نقش، دو بخش دیده می‌شود که در قسمت بالا نقش خسرو پرویز قرار دارد که کنار وی موبد موبدان است که در یک دست حلقه قدرت را گرفته و در دست دیگر آب را که نماد خیر و برکت است، به پای خسرو پرویز می‌ریزد.

مرادی بیستونی تصریح کرد: در قسمت پایین دست این نقش، نقش دیگری است که به اعتقاد عده‌ای مربوط به بهرام و به اعتقاد عده دیگر متعلق به نوه خسرو پرویز است.

وی عنوان کرد: در طرف چپ و راست مجموعه طاقبستان نیز دو نقش برجسته می‌بینیم که شاهکار دوره ساسانی هستند؛ یکی شکارگاه گراز خسرو پرویز و دیگری شکارگاه گوزن وی است که این نقوش قدیمی‌ترین انیمیشن‌های صخره‌ای جهان محسوب می‌شوند.

به گفته مرادی بیستونی این نقوش لحظه به لحظه شکار را به تصویر می‌کشند از زمانی که گرازها از داخل مخفی‌گاه خود به داخل صحنه شکار می‌آیند تا هنگامی که شاه وارد صحنه شکارگاه می‌شود و در مرحله دیگری شاه در حال شکار نشان داده می‌شود و در مرحله آخر هم شاه از صحنه شکارگاه خارج می‌شود همچنین افراد مختلف شکارگاه به تصویر کشیده می‌شوند.

وی عنوان کرد: مراحل مختلفی در این نقش دیده می‌شود و در آن افرادی در حال نواختن موسیقی، کف زدن، سلاخی حیوانات در آشپزخانه، هدایت و رم دادن حیوانات، اردک‌های دست‌آموزی که در حال گرفتن ماهی هستند، همگی به تصویر کشیده می‌شوند حتی تشخیص زمان و فصل از روی موی تن گرازهایی که در حال فرار هستند امکان‌پذیر است.

کارشناس گردشگری گفت: در داخل این نقوش حیواناتی چون شتر، گراز، فیل، گوزن دیده می‌شود و سیطره دوره ساسانی هم به تصویر کشیده شده همچنین نوع لباس و پوشاک آنها، شیوه‌های شکار، موسیقی دوره ساسانی، زیورآلات مورد استفاده هم به تصویر کشیده شده در مجموع تنها کلام ندارد بلکه مجموعه‌ای کامل است.

مرادی بیستونی اذعان کرد: در داخل مجموعه طاقبستان نقشی متعلق به دوره قاجار دیده می‌شود که قسمت بالا و سمت چپ محمدعلی میرزا دولتشاه پسر بزرگ فتحعلی شاه نقش خود و چند نفر از درباریان را به تصویر کشیده و شعری را در مدح خود سروده و در آن خسرو را به عنوان درباری در درگاه شهزاده معرفی می‌کند.

وی افزود: در قسمت دیگر مجموعه طاقبستان کتیبه‌ای قرار دارد که به معرفی عمارت مسعودیه می‌پردازد این عمارت قبل از انقلاب به دلیل کاوشی که احتمال می‌دادند در آن معبد آناهیتا وجود دارد، برداشته شد.

کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: درختی در بیرون مجموعه طاقبستان قرار دارد که به درخت رحمت یا دار پهلوان کرمانشاه معروف است و به ثبت آثار ملی رسیده است‌.

به گفته مرادی بیستونی در باورهای ایران باستان این اعتقاد وجود دارد که درخت رحمت توسط شیرین و فرهاد کاشته شده و نمادی از دلدادگی و عشق آنها است همچنین در مبحث علمی عمر این درخت حدود ۷۰۰ سال برآورد شده اما باور عامیانه آن را یک هزار و ۴۰۰ سال رقم می‌زند.

وی افزود: درخت رحمت در سنوات مختلف مورد توجه کرمانشاهی‌ها بوده که در نهایت طی چند سال گذشته به ثبت آثار ملی رسیده است‌.

کارشناس گردشگری گفت: چشمه‌های آب گوارا هم در این بخش دیده می‌شود که در فصول پر آب نزدیک پنج هزار لیتر آب در آن جریان دارد و دریاچه‌ای مقابل آن قرار دارد که زیست‌بوم منطقه را بسیار زیبا کرده است.

مرادی بیستونی تصریح کرد: دنده‌کبابی‌ها و کبابی‌ها هم جزو منطقه طاقبستان هستند و به واسطه اینکه کرمانشاه به‌عنوان شهر خلاق معروف است به گردشگران خدماتی را ارائه می‌دهند که امیدواریم مورد توجه مسافران قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، مجموعه تاریخی و تفریحی طاقبستان نه تنها تفرجگاهی لذت‌بخش برای گردشگران بلکه برای مردم همین دیار است که روزهای تعطیل، بارانی، برفی و حتی شب‌های بلند تابستانی خود را آنجا سپری کنند‌.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :