به گزارش کلهرنیوز، کاهش تمایل زوجین به فرزندآوری به دلایل مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سبب شده جمعیت به صورت فزاینده‌ای به سمت سالمندی حرکت کند و به همین منظور قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ با هدف انجام اقدامات اثربخش در راستای ترویج ازدواج و رشد جمعیت به تصویب رسید.

دستگاه‌های مختلفی موظف به اجرای این طرح هستند اما وزارت بهداشت یکی از مهمترین دستگاه‌های متولی در این زمینه است که برای کاهش هزینه‌های فرزندآوری و درمان ناباروری و شناسایی و حمایت از زوجین نابارور وظایفی را بر عهده دارد.

خزائی کارشناس مسئول جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: بیش از یکسال از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به دستگاه‌های اجرایی می‌گذرد.با توجه به اینکه حدود ۵۹ درصد از وظایف ابلاغی در قانون بر عهده وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بود، اقدامات بسیاری در این زمینه انجام شده که اهم آن رایگان کردن زایمان طبیعی در مراکز دولتی است.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده در سال گذشته گفت: رایگان بودن هزینه‌های ناباروری برای زوجین شناسایی شده،  حدود ۹۰ درصد از هزینه‌های درمان این زوجین مشمول تعرفه‌های بیمه‌ای است و تسهیلاتی برای این افراد در نظر گرفته شده است.

خزائی با بیان اینکه گسترش مرکز ناباروری بیمارستان معتضدی به عنوان مرکز غرب کشور یکی از اقدامات مهم و اساسی سال گذشته بود افزود: مرکز ناباروری سطح دو نیز برای حمایت از زوجین نابارور به زودی در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود که در این مراکز متخصصان طب سنتی و ایرانی آماده ارائه خدمات هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان در مراکز دولتی انجام شده است گفت: شناسایی زوجین نابارور به عهده مراکز بهداشت است و در طول سال گذشته حدود ۷۲۰۰ زوج شناسایی و ارجاع داده شد که در بیمارستان معتضدی مورد بررسی اولیه قرار گرفتند.

خزائی افزود: علاوه بر ۹۰ درصد تخفیف در مراکز دولتی و ۷۰ درصد تخفیف در مراکز خصوصی برای هزینه‌های درمان زوجین نابارور، ۳۲۴ مورد از این زوجین تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی دریافت کردند و تا پایان هفته به ۸۵ زوج دیگر پرداخت می‌شود.

برنامه‌ریزی‌ها در زمینه جوانی جمعیت باید به صورت هدفمند باشد

شاهین سلطانی مجری طرح بررسی تمایل به فرزندآوری و عوامل مرتبط با آن در میان زوجین ایرانی و از محققان کرمانشاهی در این باره اظهار داشت: در طی دو دهه اخیر به دنبال کاهش نرخ فرزند‌آوری جمعیت با شدت فزاینده‌ای به سمت سالمندی حرکت می‌کند و نیاز است برنامه‌ها و سیاست‌هایی طراحی شود که این شتاب کاهش یابد و جوانی جمعیت حفظ شود.

وی با بیان اینکه این تحقیق در بخش اول کمی و در استان و بخش دوم و سیستماتیکی در کشور انجام شد عنوان کرد: بخش نخست مطالعه نشان داد بعد اجتماعی، اقتصادی و مراقبت و روان شناختی سه بعد مهم در تمایل به فرزندآوری هستند.

سلطانی با بیان اینکه نگرشی در جامعه و استان وجود دارد که داشتن فرزند بیشتر ممکن است کیفیت زندگی را کاهش دهد گفت: این تحقیق که روی ۲۰۰۰ نفر از بانوان بالای ۱۸ سال انجام شد نشان داد که بالا بودن سن زنان، افزایش سن ازدواج و تحصیلات از جمله عواملی هستند که تمایل به فرزندآوری را کاهش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در بخش دوم مطالعه عوامل مختلفی شناسایی شد که باید برای هر کدام برنامه ویژه‌ای سیاستگذاری شود افزود: نگرانی‌های اقتصادی و اجتماعی، سختی مراقبت ‌از فرزندان، نگرانی از تأمین هزینه‌های زندگی و هنجارهای شکل گرفته درباره فرزند کمتر، عدم رضایت از زندگی، افزایش سن ازدواج، افزایش فاصله تولد بین فرزندان و جنسیت فرزند اول از عوامل تأثیرگذار بر فرزندآوری هستند.

سلطانی با تأکید بر دسترسی به درمان‌های ناباروری و تبلیغات رسانه‌ای برای فرزندآوری عنوان کرد: نگرش منفی در جامعه وجود دارد که فرزند بیشتر زندگی را سرد می‌کند.

این محقق کرمانشاهی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها در زمینه جوانی جمعیت باید به صورت هدفمند باشد گفت: یکی از طرح‌های خوانی جمعیت تحویل خودرو به مادران دارای فرزند دوم و سوم است که البته هدفمند نیست و مشکل را رفع نمی‌کند و برنامه‌ها باید هدفمند باشد.

وی افزود: باید در رسانه‌ها از روانشناسان کمک گرفته شود و شواهد و نمونه‌هایی را نشان دهیم که داشتن فرزند بیشتر به معنای زندگی سردتر نیست و خانواده‌های موفق را معرفی کنیم.

سلطانی افزایش مدت زمان مرخصی زایمان برای زنان شاغل، اعمال سیاست‌های منعطف برای حمایت از مادران صاحب فرزند، راه‌اندازی مراکز مراقبتی ویژه نوزادان و درگیر کردن رسانه‌های داخلی در تولید محتوا به منظور تشویق زوجین برای فرزند بیشتر را از جمله راهکارها در این زمینه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه باید مکانیزم‌های حمایتی پایدار باشد گفت: یکی از مشکلات این است که ممکن است طرح‌های حمایتی دولت بعد از مدتی کنسل شود در نتیجه خانواده ‌ها اطمینان ندارند که طرح‌های حمایتی برای همیشه وجود داشته باشد.

سلطانی افزود: باید سیاست‌های هدفمندی داشته باشیم و یک برنامه مشخص برای تمام نقاط به طور یکسان اجرا نشود.

منبع: تسنیم

این خبر را به اشتراک بگذارید :