به گزارش کلهرنیوز، بازار مسکن به‌عنوان یکی از بازارهای دارای نوسانات شدید، در این ایام معمولا آشفته‌حال‌تر از همیشه است؛ تا جایی که برخی از موجران با حساب و کتاب کردن درباره خرج و مخارج زندگی قیمت‌های نجومی  را برای تمدید قراردادهای مسکن به مستأجران پیشنهاد می‌دهند.

در سال‌های اخیر نابه‌سامانی‌های بازار مسکن شیب تندتری گرفته و حتی طرح‌های مجلس در حمایت از مستأجران چندان موثر واقع نشده با این حال امیدواریم امسال مجلس بتواند طرحی جامع تدوین و در زمان مناسب نسبت به تصویب و ابلاغ آن اقدام کند که از ضمانت‌های اجرایی برخوردار باشد.

تلاش مجلس برای تصویب طرح حمایت از مستأجران

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، درباره نابه‌سامانی‌های بازار مسکن، اظهار داشت: شاید به این دلیل نمی‌توان در بازار مسکن قیمت‌گذاری کرد که مسکن کالایی همگن نیست در نتیجه تنها می‌توان چارچوب و قواعدی را برای آن وضع کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: باید افرادی که قراردادهای میان‌‌مدت و بلندمدت دارند، با اهرم‌های نظیر کاهش میزان مالیات تشویق شوند.

به گفته قادری باید شرایطی فراهم شود تا افرادی که قراردادهای مسکن را تنظیم می‌کنند‌، نتوانند با هر بهانه‌ای مستاجر را از منزل اخراج کنند.

وی افزود: موجران باید تنها در شرایطی نظیر بازسازی یا تخریب منزل، قصد استفاده شخصی از ملک و… بتوانند از تمدید قرارداد قبلی اجاره مسکن استنکاف کنند‌ و در غیر این صورت قادر نباشند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین چارچوب‌هایی که در زمینه تعرفه بنگاه‌های معاملات املاک دیده شده، می‌تواند بخشی از مشکلات بازار مسکن را حل کند.

قادری خاطرنشان کرد: مجلس دستورالعمل مذکور را در قالب طرح حمایت از مستأجران تدوین کرده که امیدواریم زودتر در دستور کار نمایندگان قرار گیرد زیرا با تصویب آن  بخشی از نابه‌سامانی‌های موجود در بازار مسکن مرتفع می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: اگر بازار مسکن تنظیم و قانون‌مند شود، بسیاری از مشکلات موجود مرتفع می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اکنون چشم امید همه مستأجران به نمایندگان مجلس است تا با تصویب طرحی حمایتی که البته از ضمانت اجرایی برخوردار باشد، بخشی از دغدغه‌های امروزی این قشر مرتفع شود.

باید دید با توجه به تجربیات قبلی نمایندگان مجلس در استنکاف موجران از عمل به قوانین وضع شده امسال این طرح چگونه ارائه خواهد شد و تا چه میزان موفق عمل خواهد کرد.

/شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :