به گزارش کلهرنیوز، حسین خیراندیش، متخصص طب سنتی، گفت: در طب سنتی فشار خون را افزایش اخلاط تعریف می‌کنند. در بدن انسان چهار ماده اصلی صفرا، سودا، دم و بلغم وجود دارد که سنگ بنای بدن انسان را تشکیل می‌دهند. دم و بلغم در عروق انسان همواره در حال گردش هستند. درصورت افزایش بلغم، کمینه فشار خون و در صورت افزایش دم، بیشینه فشار خون بالا می‌رود.

وی افزود: در بلغمی‌ها و دموی‌ها، استعداد و احتمال فشار خون بیشتر است. این بدان معنا نیست که افراد با دو طبع صفرایی و سودایی دچار فشار خون نخواهند شد، بلکه تنها احتمال این امر در میان‌ آن‌ها به نسبت کم‌تر است.

خیراندیش اظهار داشت: حجم خون به صورت سالانه باید کنترل شود. این موضوع در فصل جوشش خون، یعنی بهار و از طریق حجامت صورت می‌گیرد. در واقع جذر و مدی که در دریا اتفاق می‌افتد، بر روی بدن انسان نیز تاثیرگذار است.

وی گفت: در ایام قرص ماه قمری به دلیل موقعیت زمین، احتمال بالا رفتن فشار خون وجود دارد. همچنین بهترین زمان حجامت ۱۲ تا ۱۳ ماه قمری است. لذا لازم است که به این موارد را که به ظاهر تاثیر آن‌ها را در عملکرد بدن خود نمی‌بینیم، بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

خیراندیش اظهار داشت: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، آب‌ و هوایی نسبتا گرم و خشک دارد. همین موضوع سبب می‌شود تا زمینه پرخاشگری در افراد بیشتر فراهم شود.

وی ابراز کرد: لذا توصیه می‌شود که در چنین شرایطی که فردی ناآرام است، خنک‌کننده‌هایی مانند آب به وی داده شود تا بتواند به حالت عادی بازگردد. زمینه این اتفاقات در افراد دارای طبع صفراوی و دموی بیشتر است.

وی در ادامه گفت: در ظاهر، گلگون شدن چهره، سنگینی سر و پرخون شدن چشم، نشان از فشار خون بالا است. همچنین برای افرادی که استعداد فشار خون دارند بعضا یک سوپاپ اطمینان وجود دارد و آن خونریزی بینی است.

این استاد طب سنتی متذکر شد: این افراد توجه داشته باشند که این در واقع یک نشانه خوب است که آنها می‌توانند به این شکل متوجه فشار خون بالایشان در مواقعی مانند عصبانیت یا اضطراب بشوند.

منبع: همشهری آنلاین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها : ,,

این خبر را به اشتراک بگذارید :