به گزارش کلهرنیوز به نقل از  شبکه اطلاع رسانی مرصاد، استان کرمانشاه علاوه بر جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی از دیرباز به علت موقعیت خاص جغرافیایی و نیاز مردم به لوازم و مواد اولیه زیستی، مهد صنایع دستی بوده است.

شاخص‌ترين توليدات صنايع دستی استان كرمانشاه از جمله گليم، گیوه‌بافی، قلم‌زنی، مسگری، چرم‌سازی، نمدمالی، ارغوان بافی، فلزکاری و چاقوسازی در محدوده استان کرمانشاه از رونق دیرینه برخوردار بوده است.

قدمت و پیشینه سه هزار ساله صنعت چاقوسازی در کرندغرب نام و آوازه بلند مهارت استادکارانش را به همراه داشته است، آنچنان که یک برند در کشور است و صنعتگران این رشته در رقابت با زنجانی‌ها در حال فعالیت هستند.

هنر چاقوسازی استانداردسازی شده است/ تعداد ۵۰ کارگاه و بیش از ۲۰۰ هنرمند دارای مجوز مشغول فعالیت هستند

امین کوگانی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، هنر چاقوسازی را جزئی از تاریخچه قدیمی شهر کرندغرب عنوان کرد و اظهار داشت: چاقوسازی از رشته هایی است که خاص و بومی شهر کرندغرب بوده و صنعتگران باتجربه‌ای دارد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ تعداد هشت کارگاه با همکاری اداره استاندارد، استانداردسازی شدند، اظهار اميدواری كرد كه اجرايی شدن اين استاندارد بتواند چاقوی كرند را به برند تبديل كند و نيز عاملی برای زنده نگه ‌داشتن سنت نياكان و همچنين حفظ اشتغال و ايجاد تقاضا برای توليد آن باشد.

وی عنوان کرد: اخذ پروانه استاندارد، تشويقی برای چاقوی سنتی كرندغرب می‌تواند علاوه بر اثبات اين موضوع كه چاقوی ساخته ‌شده در اين منطقه نسبت به ساير توليدات مشابه مثل چاقوی زنجان در سطح كشور دارای كيفيت بالاتری است، باعث ايجاد رونق در كسب و كار مردمان سخت كوش منطقه دالاهو شود.

کوگانی با اشاره به اینکه فلزکاری صنعت اصلی مردمان دالاهو و از مشاغل کهن این دیار است، تصریح کرد: تعداد ۵۰ کارگاه و بیش از ۲۰۰ هنرمند دارای مجوز مشغول فعالیت در این عرصه هستند البته تعداد بیشتر از این آمار ثبت شده است.

 پیگیر پرونده ثبت ملی نشان جغرافیایی چاقوی کرندغرب هستیم

وی با اشاره به اینکه امسال پیگیر پرونده ثبت ملی نشان جغرافیایی چاقوی کرندغرب هستیم، خاطرنشان کرد: در استان کرمانشاه چهار شهر و روستای ملی صنایع‌دستی شامل هرسین شهر ملی گلیم‌بافی، دالاهو شهر ملی ساخت تنبور، نودشه شهر ملی گیوه‌بافی و روستای فش به عنوان روستای ملی ساخت سازهای سنتی وجود دارد.

این مسئول گفت: برای ثبت نشان جغرافیایی این محصول رقیبی مثل زنجان داریم که آنها نیز پرونده ثبت جغرافیایی خود را تکمیل خواهند کرد، اما با توجه به اینکه روش ساخت و کیفیت چاقوی کرند متفاوت از چاقوی تولیدی زنجان است، امید بالایی به ثبت ملی آن است چرا که صنعت چاقوسازی در كرندغرب، پيشينه‌ای حدود سه هزار ساله دارد.

وی ادامه داد: در كتاب «منم تيمور جهانگشا» اثر امير تيمور گوركاني از قول تيمور لنگ چنين آمده است:«در ۹۰ كيلومتری شهر قره‌ميسين (كرمانشاه فعلی) شهری زيبا در كنار كوهپايه‌ای عظيم بود بنام كرند كه استادكاران ماهری داشت، من در آنجا ماندم، اسبانم را نعل بندی كردم، توسط استادكاران خنجر و شمشير زيادی ساخته شد كه آنها را خريديم، من فتح عراق را مديون صنعتگران اين شهر می‌دانم».

کوگانی تصریح کرد: در ساخت ابزارآلات فلزی منطقه دالاهو به هیچ وجه از لعاب کاری استفاده نمی شود و هنرمندان این خطه کاملا به اصول ساخت سنتی پایبند هستند.

وی گفت: علاوه بر چاقو، هنرمندان كرندغربی از آهن اسقاط و ضايعات آهنی توليداتی مانند كليد، كاردهای آشپزخانه، انواع سيخ كباب، قندبر، انبر، ساطور، قندشكن، گاو آهن‌های كوچک و بزرگ، داس، تبر و ابزار ديگری از جمله وجين كن و منقل نيز توليد می‌كنند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه مساله فروش یکی از دغدغه‌های ویژه صنعتگران کرمانشاهی است، گفت: امیدواریم با افزایش فروشگاه‌های عرضه محصولات صنایع‌دستی در استان شاهد جبران بخشی از نیاز فروش هنرمندان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تولیدات صنایع دستی در استان یقیناً منجر به بهبود وضعیت اقتصادی مردم استان به ویژه هنرمندان خواهد شد که از بطن این مهم، ایجاد اشتغال است که نمود خواهد یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :