به گزارش کلهرنیوز ، روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمانشاه روز پنجشنبه به نقل از کیوان کاشفی در همایش توسعه روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق که در شهر اربیل در حال برگزاری است، افزود: سوابق طولانی تجارت بین ایران و عراق و بخصوص منطقه کردستان در کنار پتانسیل های موجود و همچنین علاقه مندی مسئولان و فعالان اقتصادی به افزایش مبادلات، چنانچه برپایه برنامه ریزی اصولی متمرکز شود، موجبات شکوفایی بیشتر اقتصاد ۲ کشور خواهد بود.
او گفت: عقیده دارم مردمی که در یک منطقه زندگی می کنند و مشترکات فراوان و مشکلات واحد دارند سزاوارترین افراد برای بهره مندی از منابع و ثروت های اقتصادی موجود در آن منطقه هستند.
وی تاکید کرد: به نظر می رسد شرایط فعلی در منطقه بخصوص پس از پاکسازی عراق از شر داعش، افق های جدیدی در اقتصاد این کشور بسیار مهم ایجاد کرده است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمانشاه تصریح کرد: تدوین این افقها و استراتژی های جدید از مهمترین اهداف ما در این اجلاس است.
کاشفی در ادامه گفت: گام برداشتن به سوی تجارت استاندارد و اصولی، انجام سرمایه گذاری های مشترک در حوزه های متنوع مانند نفت و پتروشیمی، کشاورزی و صنایع غذایی، گردشگری و توریسم سلامت می تواند ضمن مستحکم نمودن پایه های دوستی بین مردم و فعالان اقتصادی موجبات ایجاد اشتغال و ثروت و رفاه مردم این منطقه باشد.
وی افزود: بدون شک رسیدن به این اهداف نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه های مختلف بانکی و مالی، حمل و نقل، استاندارد، تبادل و دانش فنی خواهد داشت و امید داریم در این نشست شاهد پیشرفت هایی در این امور باشیم.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه گفت: تجار و تولیدکنندگان ایرانی سوابق روشن و خوبی از ۲ دهه داد و ستد تجاری با همتایانشان در کردستان عراق دارند که این امر پیش زمینه بسیار مناسبی برای افزایش مراودات اقتصادی و افزایش حجم مبادلات و رسیدن به مبلغ چهار میلیارد دلار تا پایان سال میلادی آینده خواهد بود.
کاشفی خاطرنشان کرد: اتاق های بازرگانی کردستان عراق ارتباط گسترده ای با اتاق های ایران دارند و مناسبات دوستانه و نزدیک اتاق های ایران و عراق می تواند پایه گذار تنوع بخشی به مبادلات اقتصادی ۲ طرف شود.
وی ادامه داد: تشکیل شرکت های حمل و نقل مشترک، همکاری گسترده در زمینه گردشگری و توریسم، تبادل دانش های فنی و دانشگاهی، توریسم سلامت و خدمات پزشکی و خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی از مهمترین حوزه ها در این همکاری ها خواهد بود.
وی افزود: ما آمادگی داریم تا نمایندگانی را برای تشکیل کمیته های تخصصی و دائمی برای پیگیری و توافق های این نشست و هماهنگی لازم برای اهداف ترسیم شده معرفی نماییم به شکلی که فصلی جدید در روابط فی مابین آغاز شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید :