به گزارش کلهر نیوز از ایرنا، هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در مراسم کلنگ زنی مجتمع گلخانه ای حیدرآباد شهرستان هرسین افزود: سرمایه یک جریان سیال است اگر موانع سرمایه گذاری در استان را بر نداریم سرمایه داران در استان های دیگر سرمایه گذاری خواهند کرد.
وی در ادامه تعداد بیکاران استان را ۱۷۲ هزار نفر اعلام کرد که سالیانه هشت هزار نفر به این تعداد افزوده می شود.
بازوند با بیان اینکه تثبیت اشتغال خود هزینه بر است، اظهار داشت: باید با مدیریت درست، سرمایه بخش خصوصی و سپرده های مردمی را به سمت تولید سوق دهیم.
استاندار کرمانشاه با اشاره به مراسم کلنگ زنی گلخانه ۴۳ هکتاری حیدرآباد هرسین افزود: کلنگ زنی همیشه باعث امیدواری مردم می شود باید این طرح طبق برنامه سه ساله به بهره برداری برسد وگرنه منجر به ناامیدی مردم می شود و این بدترین اتفاق ممکن برای جامعه است.
او کشاورزی را محور توسعه کرمانشاه دانست و گفت: متاسفانه کشاورزی استان به شکل سنتی و در حد یک معیشت است و هیچ ارزش افزوده ای ندارد.
بازوند با بیان اینکه رونق و توسعه با تولید ارزش افزود بوجود می آید، گفت: سطح زیرکشت گلخانه ای استان ۵۰ هکتار است که در مقایسه با میانگین کشوری بسیار کم است و هیچ ارزش افزوده ای ندارد.
وی با بیان اینکه سطح زیرکشت گلخانه ای استان باید به ۴۰۰ هکتار در پایان چهار سال آینده برسد، توسعه کشت گلخانه ای را یکی از مصداق های اقتصاد مقاومتی مورد تایید مقام معظم رهبری دانست.

**استقلال سیاسی با استقلال اقتصادی امکان پذیر است
نماینده مردم شهرستان های کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تاکید بر باز کردن راه برای سرمایه گذاران افزود: استقلال سیاسی کشور بدون استقلال اقتصادی ممکن نیست و باید به تولیدات خود اتکا داشته باشیم.
حسن سلیمانی، بیکاری را بزرگترین درد جامعه دانست و اظهار داشت: برای ایجاد هر شغل در کشور اعتباری نزدیک به ۲ تا سه میلیارد ریال سرمایه لازم است و این از توان دولت خارج است.
او راه حفظ استقلال کشور را پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی دانست، افزود: تولید در داخل و توجه به داشته های خودمان فقط جنبه اقتصادی ندارد بلکه ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به هم پیوسته ای دارد.
سلیمانی، حل مشکل بیکاری را سرآغاز حل معضلات دیگر جامعه دانست و خواستار تقویت بخش خصوصی در کشور شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز در این مراسم، کمبود سطح زیرکشت گلخانه ای استان را ناشی از نبود بازاریاب برای فروش محصولات گلخانه ای دانست.
خسرو شهبازی در ادامه با بیان اینکه در احداث مجتمع گلخانه ای حیدرآباد از هیچ گونه تسهیلات داخلی استفاده نشده است، گفت: ۷۰ درصد از محصولات گلخانه پیش بینی شده به روسیه و کشورهای عربی صادر شود و ۳۰ درصد نیز در داخل کشور مصرف شود.
وی در ادامه بیان اینکه ۵۰ درصد این مجتمع گلخانه ای متعلق به شرکت ایرانی است، گفت: ۵۰ درصد دیگر آن، از آن شرکت های ترکیه و هلندی است و مقرر شده تمام هزینه احداث و تجهیزات آن توسط شرکت خارجی تامین شود.
وی در پایان با بیان اینکه در سال جاری ۱۲ هکتار سطح زیرکشت گلخانه در استان افتتاح می شود، گفت: تاکنون ۳۰۰ هکتار از اراضی استان برای واگذاری به کشت گلخانه ای شناسایی شده است.
مجتمع گلخانه حیدرآباد هرسین به مساحت ۴۳ و نیم هکتار و در پنج مرحله به بهره برداری می رسد.
این گلخانه با ۴۳ میلیون یورو فایناس یک شرکت ترکیه ای – هلندی با ظرفیت اشتغال زایی ۲۵۰ نفر مستقیم و ۷۵۰ نفر غیرمستقیم در روستای حیدرآباد از توابع بخش بیستون احداث خواهد شد.
بخش بیستون با حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید :