به گزارش کلهرنیوز ، به نقل از بازی دراز ، جامعه کارگری درسرپل ذهاب، همواره با چالش های بسیاری روبه رو بوده و با وجود پیگیری ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این قشر از شهرستان از سوی مسئولین دستگاه های اجرایی، اما همچنان مشکلات و گرفتاری های جامعه کارگری به قوت خود باقی است.

با رخداد زلزله ۷ و ۳ دهم ریشتری زلزله آبان ماه سال گذشته در سرپل ذهاب، آسیب جدی به زیرساخت ها، تاسیسات، مدارس، بیمارستان و دیگر اماکن تجاری و مسکونی وارد شد و ویرانی بسیاری برجای گذاشته است. در این میان قشرعظیمی ازکارگران این شهرستان خانه هایشان تخریب شده و یا مستاجر هستند که برای بازگشت به چرخه زندگی خود نیازمند توجه ویژه از لحاظ مالی هستند و این جز تدبیر و اندیشه خاص مسئولین سرپل ذهاب و استان کرمانشاه محقق نخواهد شد.

با پرداخت تسهیلات بازسازی هم ساخت‌وسازها رونق بیشتری گرفت و امید بود این بازسازی زمینه اشتغال بومی را ایجاد کند. اما حالا که کار رونق گرفته، شاهد فعالیت تعداد زیادی از نیروهای غیربومی در منطقه هستیم.

بکارگیری مهندسین و کارگران غیر بومی برای بازسازی شهر سرپل ذهاب

یک مهندس عمران سرپل ذهابی اظهار داشت: امید داشتم در زمان بازسازی واحدهای مسکونی شغلی، هرچند سطح پایین، برای خود پیدا کنم و حداقل در ساختمان‌هایی که تعمیر دارند به عنوان مهندس مشغول به فعالیت شوم، اما کسی از نیروهای بومی و به‌ویژه تازه‌کار در این مناطق استفاده نمی‌کند.

وی ادامه داد: پیمانکاران و مهندسان شناخته شده که بسیاری از آن‌ها از خارج از استان آمده‌اند بیشتر به کار گرفته می‌شوند و جایی برای نیروی کار بومی نمی‌ماند.

برخی دیگر از کارگران می گویند: هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه از نخستین روزهای شروع بازسازی بر استفاده از نیروی کار(کارگران)، مهندسان و پیمانکاران بومی و همچنین استفاده از مصالح تولید داخل شهرستان سرپل ذهاب و کرمانشاه تاکید داشت، اما متاسفانه آنچه که در بازسازی پیش می رود گویای این حقیقت است که کارگران غیر بومی در ساخت و ساز هر واحد مسکونی مشغول به کار هستند و تعداد کثیری افراد غیربومی در شهرستان مشغول به کار شدند. این درحالیست که کارگران این منطقه به شدت نیازمند شغل و درآمدند تا زندگی زلزله‌زده خود را از آب و گل بیرون بکشند.

به جهت اهمیت این موضوع خبرنگار بازی دراز به سراغ جمعی از مسئولین مربوطه رفته وخواسته ها و مطالبات کارگران و پیمانکاران بومی منطقه را نیز با صاحب نظران مورد بحث و گفتگو قرار داده است.

تاکید فرماندار بر بکارگیری نیروهای بومی

محبت جمالی نیا، فرماندار سرپل ذهاب در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: بحث بسیار مهمی که برایمان در اولویت قرار دارد و باید برای آن تلاش کنیم موضوع اشتغال است که در همین راستا برای واحدهای تولیدی راکد که در شهرک صنعتی و یا سطح شهر به علت زلزله تخریب و یا رها شده اند برنامه خواهیم داشت و تلاشمان این است این واحدها را فعال کنیم.

وی افزود: بايد در راستاي گسترش اشتغال از طريق به کارگيري نيروهاي بومي و تامين مصالح از شرکت هاي توليدي استان کرمانشاه در چرخه بازسازي ، اهتمام ويژه اي شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به نرخ بيکاري در استان کرمانشاه و مشکلات پس از زلزله در سرپل ذهاب ، لازم است با برنامه ريزي صورت گرفته بين بنياد مسکن و شرکت هاي توليدي ، نسبت به رونق کسب و کار اقدام شود و از نیروهای کار بومی در امر ساخت و ساز استفاده گردد.

معاون پشتيباني و جانشين ستاد بازسازي کرمانشاه نيز در ادامه با ما گفت: ۱۲ ستاد معين در شهرستان هاي آسيب ديده سرپل ذهاب در حال فعاليتند و آمادگي دارند در راستاي ايجاد زمينه عرضه و فروش مصالح شرکت هاي توليدي بومي نهايت همکاري را با آن ها داشته باشند.

علي فولادي افزود: ۳۵ هزار واحد احداثي و ۶۰ هزار واحد تعميري در مناطق زلرله زده در چرخه بازسازي هستند.

وي اظهار کرد: به غير از نيروهاي کليدي که از استان هاي مبدا به شهرستان هاي آسيب ديده مامور شده اند ، تلاش کرده ايم از ظرفيت نيروهاي بومي در بحث ساخت و ساز ، توليد و خدمات استفاده کنيم.

وي گفت: بنياد مسکن از گسترش اشتغال و رونق شرکت هاي توليدي استان حمايت مي کند و در بحث تبليغات و فروش مصالح ، اولويت با شرکت هاي بومي استان کرمانشاه است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۸۵ هزار تن جمعیت دارد.

زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :