به گزارش کلهرنیوز ، عبدالرضا مصری روز سه شنبه در نخستین گردهمایی طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر با موضوع ‘طرح میثاق حمایت از کالای ایرانی’ در حسینیه ثارالله کرمانشاه با بیان اینکه سه نظام اقتصادی در دنیا وجود دارد؛ افزود: کشورها یا اقتصاد دولتی دارند یا اقتصادشان مبتنی بر تجارت است و یا اینکه به سمت اقتصاد تولیدی پیش رفته اند.
مصری با بیان اینکه نسخه اقتصاد دولتی با توجه به منابع محدود دولت برای کشور ما امکان پذیر نیست، گفت: همین الان تمام درآمد دولت صرف امور اجرایی و پرداخت حقوق سه میلیون حقوق بگیر آن می شود در نتیجه دولت دیگر ظرفیتی برای ایجاد هفت میلیون شغل برای قشر عمدتا تحصیل کرده ندارد.
این نماینده مجلس نسخه اقتصاد مبتنی بر تجارت و داد و ستد را مختص کشورهای کوچکی مانند امارات، سنگاپور و هنگ کنگ دانست که نیروی انسانی کم و منابع مالی زیادی دارند.
مصری ادامه داد که تنها نسخه اقتصادی کشور ما رفتن به سمت تولید است چرا که ما در کنار نیروی انسانی خوش فکر و تحصیل کرده یک بازار داخلی ۸۰ میلیونی داخلی داریم ضمن اینکه باید بازار کشورهای اطراف مانند عراق، سوریه و افغانستان را هم در نظر داشته باشیم.
به گفته وی، برای کالاهای ایرانی ظرفیت بازار کشورهای اسلامی و نیز کشورهای غیرمتعهد آمریکای جنوبی نیز وجود دارد.
مصری تاکید کرد که کشور ما با داشتن ۲ درصد جمعیت دنیا دارای ۱۰ درصد منابع دنیاست و با داشتن این ظرفیت بزرگ به قول مقام معظم رهبری باید بتوانیم ۲۰ درصد بازار ۱۵ کشور همسایه را به دست بیاوریم.
او در ادامه شعار حمایت از کالای ایرانی را متوجه هر سه گروه مسئولان ، تولیدکنندگان و مردم بیان کرد و افزود: در تحقق شعار امسال هر سه گروه تکلیف دارند.
وی تاکید کرد که دولت باید با پایین کشیدن سود تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان امکان رقابت قیمت تمام شده کالا با نمونه های خارجی را بدهد.
به گفته این نماینده مجلس، وقتی سود تسهیلات بانکی ۲۰ درصد باشد تولید کننده مجبور می شود این سود را بر روی قیمت تمام شده کالای خود بکشد.
مصری در ادامه خلق قدرت خرید برای مردم را دیگر راهکار رونق تولید عنوان کرد و گفت: بسیاری از مردم به دلیل ترس از وضعیت اقتصادی با پولهایشان کالاهای سرمایه ای مانند ارز و سکه طلا می خرند در حالی که اگر این ترس بریزد در آن صورت مردم هم پولهایشان را برای لذت بردن از زندگی خرج می کنند.
وی در ادامه از نظام مالیاتی کشور و بخصوص مالیات بر ارزش افزوده انتقاد کرد و گفت: بسیاری از تولیدکنندگان ما کالایشان را به صورت چک مدت دار می فروشند در حالی که دولت با ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده (مالیات کل فروش) و نیز ۲۵ درصد مالیات بر درآمد سالیانه در عمل ۳۴ درصد مالیات از تولید کننده می گیرد.
مصری همچنین از واردات بی رویه کالا بخصوص کالاهایی که تولیدی مشابه داخل دارند انتقاد کرد و گفت: سالیانه ۴۳ میلیارد دلار کالا به صورت رسمی و نیز ۲۰ میلیارد دلار کالا به صورت قاچاق وارد کشور می شود.
او این موضوع را سازمان یافته دانست و بیان داشت: رهبری گفتند که اگر کالای قاچاقی کشف شد معدوم شود اما نه تنها این کار انجام نشد بلکه از محل کشف کالای قاچاق رانت به وجود آمد و همان کالای کشف شده در داخل به فروش می رسد.
وی رانت اطلاعاتی در واردات کالا را از دیگر معایب اقتصاد کشورمان عنوان کرد و گفت: با استفاده از همین رانت اطلاعاتی به تازگی هزار دستگاه خودرو خارجی با قیمت هر دستگاه ۱۷۰ میلیون تومان وارد شده اما در داخل هر خودرو به قیمت ۲۲۰ تا ۳۳۰ میلیون تومان به فروش رفته است.
مصری در ادامه گفت: حتی اگر علاقه مند به وارد کردن کالای خارجی باشیم باید بر روی آن تعرفه ببندیم و از محل این تعرفه به رونق تولید داخلی کمک کنیم.
او تاکید کرد اگر واردات را کنترل کنیم زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کرده ایم.
این نماینده مجلس در پایان خطاب به تولید کنندگان نیز گفت: باید با بالا بردن کیفیت محصولات خود و افزایش بهره وری در بین خریداران ایرانی و غیرایرانی ایجاد اطمینان کنید.
او از تولید کنندگان داخلی خواست که کیفیت را فدای به دست آوردن سودهای یک شبه نکنند.
به گفته مصری، تولید داخلی نباید به معنای وارد کردن قطعات چینی و سرهم کردن آن در داخل کشور باشد.
او در پایان حمایت از کالای ایرانی را وظیفه مشترک مسئولان، دولت و ملت عنوان کرد و گفت: غیرت و تعصب ایرانی باید سرلوحه قرار بگیرد.
مقام معظم رهبری شعار امسال را ‘حمایت از کالای ایرانی’ عنوان کردند./ایرنا

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :