به گزارش کلهرنیوز از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در اولین مقصد سفرش به چند کشور طرف برجام و پس از خروج آمریکا از این توافق وارد، پکن شد، دقایقی قبل با «وانگ یی» همتای چینی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف امروز (یکشنبه) در بدو ورود به پکن با اشاره دیدارش با وزیر خارجه چین، گفت: برای ما مهم است که مذاکرات ما با اعضای گروه ۵ شروع شود. این یک سفر کاری است و من با وزیر خارجه چین دیدار می‌کنم. برای ما مهم بود مذاکرات ما با دوستان‌مان در گروه پنج شروع شود.

وی افزود: چین از نزدیکترین دوستان جمهوری اسلامی ایران است و امروز من درباره تصمیم گیری که ایران قرار است با توجه به نحوه تضمینی که سایر اعضای ۱+۵ بعد از خروج آمریکا در مورد اجرای برجام و دریافت منافع برجام توسط مردم ایران می‌دهند، صحبت کنم البته ما با چین همواره روابط خوبی داشتیم، قبل از برجام روابطمان با چین بسیار خوب بود و در دوران برجام چین با فاصله زیادی بهترین شریک تجاری ایران بود.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: امروز هم اطمینان داریم که چینی‌ها در کنار ما خواهند بود و قرار است در این زمینه صحبت کنیم، علاوه بر وزیر خارجه چین، هیأت ایرانی با مقامات دیگر در سایر حوزه‌های مورد علاقه نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

ظریف درباره سفرش به مسکو و بروکسل نیز گفت: هر سه کشور مقصد‌های اصلی این سفر هستند. ما سفرمان را با چین و روسیه که همواره در کنار مردم ایران قبل و بعد از تحریم‌ها بودند شروع کردیم و روابط‌مان با چین و روسیه بسیار حساس بوده و بعد از تحریم‌ها بسیار مهم خواهد بود. با اتحادیه اروپا با توجه به اینکه کشورهای اتحادیه بیشترین درخواست را از ایران داشتند که بعد از خارج شدن آمریکا از برجام در این توافق باقی بمانند، باید ببینیم چگونه کشورهای اروپایی می‌خواهند تضمین کنند که منافع ایران از برجام علیرغم خروج آمریکا از‌این توافق حفظ و تامین می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین اقدامات ما گرفتن تضمین است و همانطور‌ که رئیس جمهور اعلام کردند برای همه انتخاب‌ها آمادگی داریم، اما اگر قرار باشد برجام ادامه پیدا کند باید منافع مردم ایران هم از برجام تضمین شود.

وزیر امور خارجه کشورمان قرار است فردا (دوشنبه) در مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره آینده برجام پس از خروج آمریکا به رایزنی بپردازد و روز سه‌شنبه نیز در بروکسل در نشستی با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) در خصوص تضمین‌هایی که اروپا در این زمینه ارائه خواهد داد، به گفت‌وگو بنشیند.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :