به گزارش کلهرنیوز از اسلام آبادخبر،  زلزله ۷٫۳ ریشتری در ساعت ۲۱:۴۸ یکشنبه شب ۲۱ آبان ۹۶ ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند و بر اثر این زلزله خسارات زیادی در شهرستان های سرپل ذهاب، اسلام آبادغرب، دالاهو، گیلانغرب، قصرشیرین، ثلاث و … به بار آمد و تعدادی از هموطنان ما در این حادثه جان خود را از دست دادند و تخریب بیمارستان تازه افتتاح شده اسلام آبادغرب در این زلزله شوک بزرگی بر استان کرمانشاه وارد کرد.

سه روز پس از وقوع زلزله  ۲۱ آبان ۹۶ خبری مهمتر از خود زلزله همانند بمب در شهر صدا کرد و آن دستگیری پیمانکار بیمارستان تازه تاسیس اسلام آباد غرب بود که در شب زلزله تخریب شد. دادستان عمومی و انقلاب اسلام آباد غرب در تشریح جزئیات خبر بازداشت پیمانکار بیمارستان این شهرستان گفت: این فرد با عنوان اتهام تقلب در ساخت بنای دولتی و نیز داشتن شاکی خصوصی در بازداشت است.

صادق عزیزی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آسلام آباد غرب پیش از این گفت: پس از وقوع زمین لرزه اخیری که در استان کرمانشاه به وقوع پیوست متاسفانه تعدادی زیادی از هم استانی‌های ما فوت کرده و بسیاری نیز دچار صدمات بدنی یا خسارات مالی شدند.

 وی اظهار کرد: جای تعجب همگان براین بود که ساختمان بیمارستان تازه تاسیس این شهرستان که کمتر از یکسال از افتتاح آن می‌گذرد و بیمارستان معین برای مناطق زلزله زده محسوب میشد به نحوی دچار خسارت گردید که امکان خدمت رسانی درمانی به بیماران و مصدومان اعزامی ازشهرستان‌های سرپل ذهاب، دالاهو، گیلان غرب و قصر شیرین برای کادر درمانی به درستی میسر نگردید و ناگزیر تخت‌های بیمارستان به داخل حیاط منتقل و بیماران بستری شده نیز از بیمارستان خارج شدند که این امر علاوه بر این که خدمت رسانی کادر درمانی را با مشکلات زیادی مواجه کرد، باعث تشدید صدمات مصدومین اعزامی از شهر‌های زلزله زده شد.

به گزارش  اسلام آبادخبر، ۶ ماه پس از وقوع  زلزله، صبح امروز پیگیری قضایی پروژه بیمارستان زلزله زده اسلام آبادغرب با حضور مدعی العموم، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و شرکت مشاور، پیمانکاران، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و هیئت کارشناسی در دفتر دادستانی این شهرستان برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان حقوقی و اجرایی سازمان مجری( وزارت راه و شهرسازی ) و مهندسین مشاور این سازمان از شرکت تدبیر ساحل امید با ارائه مستنداتی دال بر تحقیقات علمی  و کارشناسی های صورت گرفته ، مبنی بر استحکام سازه و رعایت آیین نامه ها، تخریب ساختمان را جایز ندانسته و بر مقاوم سازی ساختمان بیمارستان اسلام آبادغرب تاکید داشتند، همچنین این کارشناسان با توجیه وضعیت اقتصادی موجود اعلام کردند هزینه ساخت و تجدید بنای این ساختمان  ۸۰ میلیارد تومان می باشد، درحالیکه طبق برآورد صورت گرفته هزینه تخریب و خاکبرداری ۶میلیارد تومان است ولی هزینه مقاوم سازی آن حدود ۸ میلیارد تومان می باشد.

دکتر محمدی معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بعنوان نماینده بهره بردار در این جلسه عنوان کرد: با توجه به کمبود تخت این حادثه تخریب بیمارستان بر اثر زلزله  آسیب های زیادی به ما وارد  کرده است، مجموعه وزارت بهداشت اعتمادشان را نسبت ساخت بیمارستان توسط این پیمانکاران از دست داده اند، در این حادثه مردم مظلوم واقعی هستند و روزانه برای درمان با مشکل مواجه هستند و  نظر ما همان نظر کارشناسی دستگاه قضایی است و درخواست داریم در اسرع وقت بیمارستانی مقاوم در برابر زلزله تحویل دانشگاه علوم پزشکی داده شود تا خدمات رسانی به مردم منطقه صورت گیرد.

دکتر نادری مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیز با بیان اینکه اسلام آبادغرب با در نظر گرفتن شهرستان های مجاور ۴۰۰ هزار نفر در غرب استان کرمانشاه را تحت پوشش قرار می دهد و تاکید داشت که هر چه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.

دکتر بیگلری مدیر بیمارستان اسلام آبادغرب گفت: تمام بار ناشی از مشکلات این حادثه بر دوش بنده، دکتر نادری و دکتر محمدی بوده است و اکنون با شرایطی مواجه هستیم شاید کمتر از شرایط شب زلزله و روزهای بعد از آن نیست.

وی افزود: عوارض روحی و روانی این حادثه سالها ادامه دارد، ما به شدت با کمبود جا و کمبود تخت بیمارستانی مواجه هستیم و بیماران را جلوی استیشن پرستاری بستری کرده ایم چون از لحاظ شرعی و انسانی هیچ بیماری را نمی توانیم جواب کنیم، با این وضعیت مریض نارضی ، بیمه با این شرایط هزینه بیمار را به ما پرداخت نمی کند و در بین دانشگاه علوم پزشکی متضرر می شود.

وی با تشریح وضعیت شب زلزله گفت: بغیر از ۲۰۰ بیمار بستری شده خودمان ، با کمک پرسنل بیش از ۷۰۰ مصدوم اعزامی  از سرپل ذهاب را جمع و جور کردیم  به لطف خدا در حین انتقال مشکلی پیش نیامد و از طرفی بخش ها تخلیه شده و بیماران قلبی و تنفسی و نوزادان را در حیاط نگهداری می کردیم و شرایط سختی بود، لذا تقاضا داریم هر تصمیمی که گرفته می شود در عمل و در آینده  دچار چنین مشکلاتی نشویم.

مهندس حمیدی تبار کارشناس رسمی دادگستری و مسئول هیئت کارشناسی این پرونده با تاکید بر تخریب بیمارستان آسیب دیده گفت: ما ۹۳ کیلومتر با کانون زلزله فاصله داشتیم که این وضعیت برای سازه بیمارستان اسلام آبادغرب پیش آمد، در حالیکه اگر کانون زلزله نزدیکتر بود ممکن بود خسارات و فاجعه جبران ناپذیر دیگری برای این بیمارستان رخ می داد.

مهندس اسفندیاری عضو هیئت کارشناسی اعلام کرد: ۲ ماه پس از تشکیل تیم کارشناسی با دستور دادستان شهرستان، رای اولیه بر این بود که با توجه به آسیب ها و منظر ظاهری و نتیجه گزارشات کارشناسان با توجه به کیفیت و کمیت سازه ، ساختمان تخریبی شناخته شد و سازه بعنوان تخریبی در نظریه صادر شد و درصد قصور هریک از هیئت اجرایی مشخص شده است.

دکتر عقابی دیگر عضو هیئت کارشناسی نیز بیان کرد: با بررسی های بعمل آمده مشخص شد یک سری نکات ایمنی قبل از ساخت من جمله بحث تحلیل خطر درساختمان بیمارستان اسلام آبادغرب در نظر گرفته نشده و اصول و آیین نامه های لازم رعایت نشده است و ساخت این پروژه نزدیک ۱۰ سال طول کشیده در حالیکه در حین ساخت هیچ گونه اصلاحات و ارتقاء آیین نامه ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: بیمارانی که با پای خود به این بیمارستان آمدند بر اثر تخریب بیمارستان دچار تروما شدند و در این مکان از بین رفتند و جواب خون ۲۲ نفری که در اثر عدم ارائه خدمات در بیمارستان اسلام آبادغرب از بین رفتند را چه کسی می هد.

مهندس زنگنه، مهندس کاظمی فرد و مهندس یوسفی از دیگر اعضای هیئت کارشناسی نیز هر کدام با بیان سوالاتی از وکلا، مشاورین و نماینده سازمان مجری و بیان ادله ای توجیه مقاوم سازی بیمارستان تخریب شده اسلام آبادغرب بر اثر زلزله را به چالش کشیدند.

مهندس اسدزاده نماینده استاندار کرمانشاه در این جلسه عنوان کرد: در زلزله ای که اتفاق افتاد مشاهده نشد که کسی بابت قصورش از مردمی که زجر کشیدند عذر خواهی نماید ، کسانی که تقصیر داشتند باید تمام هزینه ها را متحمل شوند و باید با توجه به شرایط منطقه حفظ جان انسان ها در اولویت قرار گیرد و سازمان مجری و مشاور باید تضمین لازم را به ما بدهند.

دادستان شهرستان اسلام آبادغرب  در این جلسه با استماع  نظرات حاضرین تصریح کرد: مبنای ورود دادستانی به این پرونده تقلب در ساخت بنای دولتی بوده و اقدامات دست اندر کاران این پروژه به نحوی است که از سطح قصور بالاتر رفته و من حیث المجموع نظر ما بر اساس نظر هیئت کارشناسی می باشد.

صادق عزیزی دادستان شهرستان اسلام آبادغرب در پایان این جلسه در گفتگو با خبرنگار  اسلام آبادخبر، اظهار کرد: با دعوت از مسئولین وزارت راه و شهرسازی، مجموعه استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و هیئت کارشناسی پرونده  در مورد تصمیم گیری در خصوص احیاء  و مقاوم سازی یا تخریب و تجدید بنای ساختمان آسیب دیده بیمارستان اسلام آبادغرب بر اثر زلزله جلسه ای در محل دفتر داستانی شهرستان برگزار گردید که نهایتا” تصمیم گیری نهایی موکول به اظهار نظر هیئت ۱۰ نفره کارشناسان پرونده به شورای فنی استان موکول گردید و ظرف حداکثر یک ماه تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ خواهد شد و در صورت اخذ تصمیم راجع به احیاء و مقاوم سازی بیمارستان، ریالی از بیت المال به این پرونده اختصاص نخواهد یافت و عوامل متقلب در احداث پروژه مکلف به تامین هزینه های آن می باشند ، توأما” رسیدگی به پرونده نیز به جدیت ادامه دارد.

تصاویر تکمیلی:
برچسب‌ها:

این خبر را به اشتراک بگذارید :