به گزارش کلهرنیوز  ، به نقل از الوند خبر، همین که ماه رمضان فرا می رسد بازار خرید خرما که از زمانهای دور در بین مردم مرسوم بوده است رونق می یابد و همه ی مردم از فقیر و ثروتمند از این میوه استفاده می کنند .

در اکثر کشورها، مسلمانان در ماه مبارک رمضان و روزه داری خرما مصرف می کنند زیرا افطار با شیرینی های طبیعی همچون خرما و کشمش بدون آن که باعث انباشته شدن چربی بدن گردد برای مواد پروتئینی بدن نقش حفاظتی داشته، نیرو دهنده خوبی برای بدن است؛ خستگی را به تاخیر می اندازد و بسرعت و سهولت هضم و جذب می شود.

این روزها بازار خرما بیش از هر زمان دیگری رونق دارد، کمتر سفره افطاری را بدون این میوه می توان یافت. بله این ماده غذایی در خانواده میوه ها جای می گیرد و هر سه عددش یک واحد میوه قلمداد شده و به میزان ۶۴ کیلوکالری انرژی دارد. این خوراکی شیرین از حدود ۸ هزار سال پیش کاشته می شده و مانند زیتون یکی از قدیمی ترین خوراکی های آشنای انسان ها بوده و در برنامه غذاییشان جایگاهی ویژه داشته است.

تاریخ نشان می دهد که از زادگاه اصلی این گیاه، کشور عراق امروزی بوده اما به مرور زمان پرورش آن در تمامی نقاط دنیا از جمله آفریقای جنوبی وهند نیز رواج یافته است، به طوری که هم اکنون سالانه حدود ۵ میلیون تن خرما در سراسر جهان برداشت می شود و مصر اصلی ترین تولید کننده آن به حساب می آید.

اما خرمای سیاه که عالی ترین و مرغوب ترین نوع آن است، مختص الجزایز بوده و به اروپا صادر می شود. به طورکلی می توان گفت مصر در رده اول و پس از آن ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، سودان، عمان، لیبی، چین و تونس جزو تولیدکنندگان اصلی خرما در سراسر جهان اند!

این میوه شیرین همان طور که از طعمش نیز بر می آید، دارای قند است، به طوری که در هر ۱۰۰ گرم آن ۶۹ گرم قند وجود دارد اما فقط داشتن قند بالا از خواص این میوه نیست بلکه مطالعات نشان داده اند که ۴ عدد خرما حدود ۲ تا ۳ گرم فیبر داشته و می تواند ۸ درصد از میزان فیبر مورد نیاز روزانه را تامین کند.

در واقع فیبر خرما در روده بزرگ آب را به خود جذب کرده و به این ترتیب مانع از بروز یبوست و ماندن عوامل سرطان زا در روده بزرگی می شود. به علاوه، این میوه بسیار مقوی ، حاوی آنتی اکسیدان ها به ویژه کاروتونوییدها و ترکیبات فنولیک است. جالب است بدانید که این میوه را یکی از منابع غذایی مناسب پتاسیم می دانند بنابراین خوردن متعادلش برای افرادی که فشارخون دارند، توصیه می شود.

از آنجا که قند خرما بسیار بالاست، خوردن نوع خشک آن به افرادی که رژیم دارند، توصیه نمی شود بلکه بهتر است خرمای تازه که هم خوش طعم تر، کم قندتر و کم کالری تر است را بخورند. یادتان نرود که خرمای خشک غنی از پتاسیم است اما پس از مصرف آن حتماً باید مسواک زد. زیرا می تواند سبب پوسیدگی دندانها شود بنابراین بیماران فشار خونی باید به این مهم بعد از خوردن آن توجه داشته باشند.

در اکثر کشورها، مسلمانان در ماه رمضان و روزه داری خرما مصرف می کنند زیرا فیبر غیر قابل حل بالای آن آب را درروده نگه داشته و مانع از یبوست می شود. خرمای خشک نیز به دلیل قند بالا مانع از بروز ضعف ماهیچه ای می شود. بنابراین، مصرف آن به افراد ورزشکار به ویژه دوچرخه سواران، دوندگان ماراتون، اسکی بازان و… توصیه می شود.

استفاده از این خوراکی مقوی باعث می‌شود تا در ایامی در سال توزیع این مواد خوراکی در بازار به حدی باشد که اصطلاحا قیمت‌ها شکسته و بازار تعادل خود را در این باره از دست دهد، این زمان از اواخر شعبان ماه آغاز و از اوایل رمضان در اکثر کشورها اتفاق می‌افتد.

استفاده ویژه خرما و رطب در ماه مبارک رمضان بر اساس اعتقادات و برخی احادیث از ثواب زیادی برای افطار روزه برخوردار است .

از جمله خواص خرما، خنثی کردن اسید اضافی معده است. با توجه به اینکه زیادی اسید معده باعث ترش کردن و دل ‌درد می‌شود، هنگام بروز چنین علائمی، ۲ تا ۳ عدد خرمای تازه را له کرده و در مقداری آب جوش بیندازید، سپس هم زده و بنوشید.

با خوردن یک عدد خرما به همراه شیر، پیش از خواب، خواب راحتی خواهید داشت. خرما ضد میکروب است، همچنین سبب هضم غذا می‌شود. کلسیم موجود در خرما عامل اصلی استحکام استخوانهاست؛ در ضمن فسفر آن نیز مانع ضعف اعصاب و خستگی می‌شود. با توجه به اینکه خرما دارای منیزیم نیز هست و سالمندان نیز برای جبران کاهش کار سلولهای مغزیشان باید غذاهای منیزیم‌دار بخورند، مصرف خرما، منیزیم مورد نیاز آنها را نیز تأمین می‌کند.

خرما مانع تجمع چربی شده و به دلیل دارا بودن عناصر مفید، دفاع بدن را نیز در برابر امراض بالا می‌برد. علاوه بر این، خرما برای بیماران دارای چربی خون، چاقی و ناراحتی‌های تنفسی مفید است.مصرف خرما کار غده تیروئید را نیز تنظیم می‌کند.

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :