به گزارش کلهرنیوز  ، دود حاصل از کباب و یا بهتر بگوییم حاصل از سوختن ذغال می تواند سمی خطرناک برای پوست شما ایجاد کند .پوست انسان، مواد خطرناک را از دود کباب جذب می‌کند.

پژوهشگران بر این باورند که نقش پوست انسان درجذب ترکیبات سرطانی در طول کباب کردن نسبت به استنشاق دود آن بیشتر است. آن ها همچنین دریافتند که لباس نمی‌تواند به طور کامل از انسان محافظت کند.

به گفته محققان کباب کردن، مواد شیمیایی به نام هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای(PAH) را آزاد و منتشرمی‌کند. این ترکیبات سرطان‌زا باعث ابتلا به بیماری‌های تنفسی وجهش‌های DNA می شوند وبا سرطان‌های ریه، مثانه و پوست مرتبط است. روغن‌های موجود در دود کباب باعث جذب PAH از طریق پوست می‌شود.

دانشمندان پیش از این دریافته بودند که خوردن غذاهای کبابی و دودی، می‌تواند افراد را در معرض مواد سرطان‌زا قرار دهد، اما نتایج تحقیقات جدید محققان چینی نشان می‌دهد که دود جذب شده از طریق پوست، خطرناک‌ تراز استنشاق دود آن است.

ا

سرطان در شرایطی به وجود می‌آید که سلول‌ها کنترل نشده و دیوانه‌وار تقسیم شوند و این سلول‌های غیر طبیعی ممکن است توسط دستگاه گردش خون و یا دستگاه لنفاوی به قسمت‌های مختلف بدن منتقل شوند. این بیماری یکی از مهمترین مشکلات سلامت عمومی در ایران است.

بر اساس آخرین مطالعات آماری و اپیدمیولوژیک epidemiology یا وابسته به بهداشت عمومی، پس از بیماری‌های قلبی عروقی و آسیب‌های ناخواسته (حوادث جاده‌ای، آتش‌سوزی، زلزله و…)، سرطان سومین علت مرگ و میر در ایران است.

کباب یکی از محبوب‌ترین غذاهای خاورمیانه، به ویژه در ایران است. در ایران، حدود هفت نوع کباب از جمله کوبیده، جوجه، بختیاری، سلطانی، دنده، ماهی و برگ وجود دارد. تفاوت آن‌ها در روش‌های آماده‌سازی و افزودنی‌ها است.

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که رژیم غذایی نقش تعیین‌کننده‌ای در بروز سرطان دارد. همچنین مشخص شده است که یک سوم از سرطان‌ها با تغذیه مرتبط هستند. مواد شیمیایی که به طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارند، ترکیبات مصنوعی و ترکیبات تولیدشده هنگام پخت و پز عوامل سرطان‌زایی هستند که در برخی غذاها وجود دارند.

در دهه‌های گذشته، محققان به عوامل سمی که در روند پخت و پز تولید می‌شوند، توجه فراوانی کرده‌اند. الگوی غذایی، میزان مصرف و روش پخت و پز مهمترین عواملی هستند که میزان و سطح خطر عوامل سرطان‌زا را تعیین می‌کنند. محققان نشان داده‌اند که غذاهای کباب شده روی ذغال به دلیل چربی و پروتئین زیاد دارای میزان زیادی مواد سمی هستند.

ا

برخی از انواع ترکیبات سرطان‌زا، هنگام پخت و پز در دمای بالا تولید می‌شوند. این ترکیبات حدود ۳۰ سال پیش شناسایی شده‌اند. این ترکیبات هنگام تجزیه‌ شیمیایی ترکیباتی مانند چربی‌ها به وسیله‌ حرارت مستقیم تولید می‌شوند.

همچنین تحقیقات نشان داده است که نه تنها خوردن بلکه دود غذاهای کبابی نیز ممکن است مضر باشد، زیرا استنشاق و همچنین تماس پوستی می‌تواند انسان را با ترکیبات سرطان‌زا مواجه کند.

از آن جا که غذاهای کبابی به دلیل لذیذ بودن و سهولت پخت و پز در خانه و رستوران‌ها بسیار پرطرفدار هستند، محبوبه حسینی‌کیا و همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مطالعه‌ای الگوی مصرف کباب را به عنوان یک عامل خطر بالقوه سرطان‌زا در بزرگسالان کرمانشاه بررسی کردند.

بررسی‌ها نشان داد که شرکت‌کنندگان در این مطالعه بدون در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی و اقتصادی، میزان زیادی کباب مصرف می‌کنند. در این مطالعه افرادی با سطح تحصیلات بالا بیشتر از کسانی که سطح تحصیلات پایین‌تری داشتند، از کباب استفاده می‌کردند و الگوی ناسالمی در مصرف کباب داشتند.

منبع: مرصاد

ا

این خبر را به اشتراک بگذارید :