به گزارش کلهرنیوز ، بورس تهران دومین روز کاری هفته را در حالی به پایان برد که در ابتدای صبح روند مثبتی را شروع کرده بود. اما در میانه های بازار و بازگشت قرمزرنگ دو نماد مطرح «شپنا» و «خودرو» در کمتر از چند دقیقه رنگ سبز شاخص به قرمز تبدیل شد. البته به نظر می رسد افزایش ضریب ریسک سیاسی مرتبط با برجام، خوشبینی سهامداران حقیقی را نسبت به آینده اقتصادی نا حدی کاهش داده است که این گروه با حساسیت بیشتری معاملات و گزارشات کدال را رصد می کنند.

روز سخت پالایشی ها

اما در گروه کم رمق و پُرحاشیه این روزهای بازار، بازگشایی منفی ۵ درصدی نماد پالایش نفت اصفهان پس از افشای فسخ قرارداد با شرکت کره ای، جو فروش گروه پالایشی ها را سنگین تر کرد تا جایی که «شبندر» نیز ارقام زیر ۷۰۰ تومان را در معاملات امروز تجربه کرد. سایر نمادهای پالایشی نیز به تبعیت از فضای سنگین معاملاتی پیش آمده از بازگشایی «شپنا» در محدوده های منفی قرار گرفتند.

جو منفی خودوریی ها سنگین تر شد

در روزهای اخیر خبر تعدیل منفی «خودرو» شوک قابل ملاحظه ای را با کلیت معاملات سهام این گروه وارد کرد. هنوز خودرویی ها از تاثیرات ان خبر تخلیه نشده بودند که اطلاعیه دیروز سازمان در خصوص «خکاوه» جو را سنگین‌تر کرد.  از این رو امروز در گروه خودرو شاهد افزایش فشار فروش در اغلب نمادهای تاثیرگذاربودیم. اما با بازگشایی نماد «خودرو» که به دلیل تعدیل منفی ۵۰ درصدی در هفته گذشته متوقف شده بود، روند منفی شدن قیمت سهام این گروه تشدید شد. در این گروه «خکاوه» با صف فروش کار خود را در ابتدای صبح آغاز کرد و در نهایت نیز با صف فروش کار خود را در قیمت ۸۰۶ ریال پایان داد. این فشار عرضه نتیجه اطلاعیه دیروز سازمان در خصوص چهار شرکت مشمول اصل ۱۴۱ قانون تجارت بود. در این اطلاعیه آمده است که به شرکت های ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل تا زمان ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۹۶ (حداکثر تا تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۷) فرصت داده شد تا اقدامات و تمهیدات لازم به منظور خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت انجام دهند و در صورت عدم خروج از شمولیت این قانون تا تاریخ مقرر، نماد معاملاتی شرکت های مذکور بلافاصله لغو پذیرش خواهند شد.

همچین گفتنی است با تشدید احتمال خروج شرکت های قطعه سازی خارجی از بازار خودرو، انتظار می رود که روند نزولی فرسایشی نمادهای این گروه ادامه یابد. اما به نظر می رسد با بازی تعدیل منفی ۵۰ درصدی ایران خودرو، در روزهای آینده شاهد افزایش نرخ انواع خودروهای داخلی و نهایتا بازگشت رونق مقطعی به این گروه باشیم.

رشد لاستیکی ها از نگاه بنیادی

در گروه لاستیک یا به طور خاص در گروه تایر سازی چندین عامل تاثیر گذار وجود دارد که نوسانات آن ها به نوعی تهدیدی برای این صنایع به حساب می آیند. مهمترین این عوامل شامل نرخ ارز، قیمت جهانی مواد اولیه لاستیک سازی (به ویژه دوده و کائوچو که اصلی ترین مواد اولیه در تولید تایر هستند) و واردات بی رویه لاستیک های خارجی اشاره کرد. از ماه های گذشته تا کنون به دلیل افزایش قیمت جهانی کائوچو طبیعی و مصنوعی که بیشترین مقدار آن به صورت وارداتی است و همچنین افزایش قیمت دوده، موجب رشد بهای تمام شده محصولات شرکت های تایر سازی شده است. از طرفی در کنار رشد قیمت‌های جهانی شاهد رشد نرخ دلار نیز هستیم که این امر نیز به افزایش قیمت تمام شده محصولات شرکت های مذکور دامن می زند.

 حال با وجود چنین شرایط ناهمواری برای تولید کنندگان داخل واردات بی رویه لاستیک‌های خارجی علی الخصوص چینی به چشم می خورد که مقدار قابل توجهی از بازار داخل را در دستان خود گرفته است. علی رغم درخواست به عمل آمده مبنی بر افزایش تعرفه واردات تایرهای خارجی به منظور حمایت از تولیدات داخل اما اعمال تغییری را از سوی مسئولان ذی ربط مشاهده نشد. موضوع جالب توجه این است که اگر چه افزایش قیمت دلار باعث کندی فعالیت شرکت‌های داخلی شده است اما از سوی دیگر موجب شده تا قیمت پایانی لاستیک های وارداتی در بازار ایران با افزایش زیادی رو به رو شود.

با بروز چنین شرایطی گرایش خریداران به سوی تایر های داخلی چرخیده و اقبال شرکت های داخلی را به همراه داشته است. البته چشمگیر بودن این امر به دلیل تخصیص ندادن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تایر های خارجی تا کنون بوده است که با دریافت این امتیاز اثر مثبت آن آز بین خواهد رفت. از طرفی هم زمزمه هایی مبنی بر افزایش نرخ ۱۰ تا ۱۵ فروش لاستیک های داخلی به گوش می رسد که این مهم را می توان دلیلی بر سبز پوش بودن نماد های تایر سازی به خصوص «پتایر» و «پکرمان» دانست. اما در واقع با اندکی محاسبات درمیابیم که این افزایش نرخ تاثیر چندانی در صورت‌های مالی شرکت‌های یاد شده نخواهد داشت زیرا حتی این میزان افزایش، کفاف افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۷ را نخواهد داد.

 نکته مثبت دیگری که این صنعت را تحت الشعاع قرار داده است افزایش تولید خودرو در ماه های پایانی سال گذشته و ماه‌های ابتدایی سال جاری بوده است. زیرا شرکت های خودرو ساز موظفند به منظور تامین تایر خودروهای خود از محصولات داخلی استفاده نمایند. از سوی دیگر با نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش مسافرت ها، رشد فروش خودرو و همچنین تعویض بیشتر تایر خودرو ها انتظار می رود تا حدی زیان شرکت های تایرسازی جبران شود.

ساختمانی های مردد درکنار سیمانی های سبزپوش

در گروه ساختمانی همانطور که قبلا نیز بیان شده بود افزایش قیمت دلار، رشد تورم را به دنبال داشت که موجب رونق مقطعی بازار مسکن شد. از طرفی هم پول‌های سرگردان جا مانده از قافله بازار دلار و سکه به سمت کالاهای سرمایه حرکت کردند که مسکن به عنوان بهترین گزینه انتخاب شد. به تبع افزایش قیمت مسکن، سیمان نیز به یکی از مهم ترین نهاده تولید ساختمان مورد توجه بازار قرار گرفت و سبب شد تا نماد های حاضر در این گروه تا حدودی همگام با نماد های گروه انبوه سازی حرکت کنند.

اما امروز شاهد فشار تقاضا در در اکثر نمادهای سیمانی بودیم در صورتی که غالب نماد های گروه انبوه‌سازی با فشار عرضه مواجه بودند. اتفاق مهمی که مدتهاست شرکت های سیمانی را چشم به راه خود گذاشته، افزایش نرخ است و این طور که شنیده می شود قرار است تا پایان تیر ماه میزان آن مشخص شود. اتفاق دیگری که در حال به وقوع پیوستن است کشف و جذب بازار خارجی جدید برای سیمان ایرانی توسط شرکت های تولید کننده است. گویا دیگر نگرانی های شرکت های سیمانی و سهامدارانشان از بابت از دست رفتن بازار کشور های همسایه از جمله عراق کمرنگ خواهد شد. در این خصوص گفتنی است در روز های اخیر کشور فیلیپین اعلام کرده که متقاضی سیمان ایران است که این امر تا حدودی مازاد عرضه این محصول را تعدیل خواهد کرد. اگر چه برخی شرکت های این گروه همانند سیمان ارومیه بنیان فروش و کسب درآمد خود را بر پایه فروش داخلی نهاده بودند و به موفقیت نیز دست یافتند اما با این حال افزایش صادرات می تواند نفس تازه ای بر جان این صنعت باشد.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای روز جاری تالار شیشه ای، شاخص کل به میزان ۰٫۱۷ درصد عقب نشست. اما شاخص هم وزن که از روز گذشته صعود پُررنگ خود را آغاز کرده بود، امروز برخلاف جهت شاخص کل حرکت کرد و با رشد ۴۵ واحدی (افزایش ۰٫۲۶ درصدی) به ارتفاع ۱۷ هزار و ۴۳۵ واحد رسید.

در این بین اما امروز ۸۲۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۲۳ میلیارد تومان در ۹۸ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان ۱۷۷ میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. گفتنی است رقم فوق نشان دهنده افزایش ۵۰ درصدی ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته است که البته بیشترین سهم از این رشد به دادوستدها در نماد تازه وارد «سپ» برمی گردد. در نماد شرکت مذکور ابتدای معاملات، شاهد تشکیل صف خرید ۸۰ میلیونی بودیم که در ۲۰ دقیقه اول صف خرید عرضه شد و سهام در قیمت ۷۰۰ تومان به تعادل رسید. اما در ادامه با حمایت تمام قد حقوقی، نماد مجددا صف خرید ۲۱ میلیونی در قیمت ۷۱۶ تومان را تجربه کرد و سرانجام نیز با این میزان سهم به کار خود در دومین روز کاری پس از عرضه اولیه پایان داد. گفتنی است روز جاری حقیقی ها ۶۵ میلیون سهم به ارزش ۲۵٫۹ میلیارد تومان از «سپ» را واگذار کردند.

همچنین در بین سایر آمار خرید و فروش حقیقی ها نیز شاهد تغییر مالکیت ۲۹ میلیارد تومانی از حقیقی به حقوقی بودیم. بعد از «سپ»، «آپ» و «خودرو» بیشترین حمایت حقوقی را به خود دیدند. اما در سوی دیگر، اشخاص حقیقی امروز اقبال بیشتری به سهامداری در نمادهای «ذوب»، «تاپیکو» و «شراز» از خود نشان دادند.

ترین های بورسی

در بین صنایع حاضر در بازار سرمایه، گروه رایانه، فلزات اساسی و خودرو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. اما در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص نیز، «فولاد»، «شپنا» و «شبندر» هرکدام به ترتیب ۸۸، ۸۵ و ۴۶ واحد شاخص را عقب کشیدند. از سوی دیگر اما معاملات مثبت نمادهای «جم»، «اخابر» و «تاپیکو» تا حدی از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کردند. در نماد «تاپیکو» بعد از پایان معاملات حق تقدم های این سهم در یکشنبه گذشته، شاهد افزایش قیمت نچندان زیاد این سهم هستیم.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم امروز ریزشی بود و با عقبگرد ۲٫۸۲ واحدی به رقم یک هزار و ۱۰۴ واحد بازگشت. در این بازار نیز ۶۹۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۹۶ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۶۶ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت. در فرابورس هم معاملات منفی نفتی ها شاخص را قرمز رنگ کردند. در این بین «مارون»، «زاگرس» و «شپاس» بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس تحمیل کردند.

اما در سوی مثبت ها، «ذوب»، «هرمز» و «بساما» تا حدی از ریزش بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند. گفتنی است بعد از «سپ» در بورس بیشترین ارزش و حجم معاملات به نماد «ذوب» در فرابورس اختصاص داشت.

دیگر نکته قابل توجه فرابورس امروز، تعدیل منفی سنگین «شراز» در عین صف خرید این سهم بود. پتروشیمی شیراز در اطلاعیه ای از تعدیل منفی بیش از ۷۰۰ درصدی و تبدیل سود به زیان به دلیل تسعیر نرخ ارز خبر داد و متوقف شد. این درحالی است که تا پیش از این «شراز» خبر از کسب سود ۲۲٫۸ میلیارد تومانی برای سال ۹۷ را داده بود. حال با تعدیل پیش آمده سهامداران شرکت باید منتظر تحقق زیان ۱۴۵ میلیارد تومانی باشند.

منبع: اقتصاد آنلاین

این خبر را به اشتراک بگذارید :