به گزارش کلهرنیوز  از  مطلع الفجر،آیین گرامی داشت سالگرد شهادت سردار رشید اسلام شهید صفر خوشروان، از سرداران بنام کشور و فرمانده جبهه غرب و یادواره ۷۵۰ شهید گرانقدر شهرستان گیلانغرب امروز با حضورمردم و خانواده شهدا ، همرزمان شهید و فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس در گیلانغرب برگزار شد.

شهید صفر از جمله فرمانده هان مبتکر و شاخص دوران دفاع مقدس

سردار مجتبی مهدیخانی ، سردار شهید صفر خوشروان را از جمله شهدای شاخص و فرمانده هان مبتکر دوران دفاع مقدس  در جبهه های غرب ذکر نمود و ابراز داشت:سردار شهید صفر خوشروان از فرماندهان دوران دفاع مقدس و فرمانده سپاه و جبهه گیلانغرب بود که با روحیه جهادی خود در سالهای دفاع مقدس شاخصه هایی از ولایت پذیری ، ابتکارات فنی و استراتژیک دفاعی  به وزنه ای تاثیر گذار در رزمگاههای غرب و منطقه گیلانغرب بدل شده بود .

این یادگار ۸ سال دوران دفاع مقدس تصریح کرد : شهید صفر خوشروان به واسطه عرق و علاقه قلبی که به نظام جمهوری اسلام داشت در سالهای بدو انقلاب  در حالی که در ان سالها دارای مدرک دیپلم بود  و این مدرک به نوعی تحصیلاتی عالیه به شمار می آمد  در یک شرکت مهم در اراک مشغول فعالیت بود  اما با پیروزی انقلاب علی رغم حقوق و جایگاه خوبی که به عنوان تکنسین فنی در ان شرکت داشت شغلش را رها کرد و حضور در سنگر جهاد و دفاع از اب و خاکش را ترجیح داد .

سردار مهدیخانی افزود: سخت گفت از یک فرمانده مبتکر ، خلاق  و جسور  بنام شهید صفر حقیقتا   به مجال سخن نمی آید چرا که شهید خوشروان را باید  با همه جسارت ، شجاعت و حماسه سازی هایش در میدان دفاع و مقاومت ترسیم کرد .

وی همچنین در ادامه سخنان خود به عنوان یک درخواست و بلکه مطالبه عمومی از مسئولان خواست تا با ثبت روز گیلانغرب؛ دومین شهر مقاوم کشور در تقویم ملی  حماسه مقاومت مردم و رشادتهای مثال زدنی شهید خوشروانها را در این خطه برای همیه در تارک  تاریخ منطقه ثبت و ماندگار کنند ؛ مطالبه ای که تاکنون مسئولان نسبت به ثبت ان کوتاهی کرده اند .

 در ادامه این مراسم  یکی از فرمانده هان دوران دفاع مقدس  خاطراتی از زندگی  افتخار امیز شهید صفر خوشروان روایت کرد که به حق شجاعت های شهید صفر را به عینه تریم کرد .

شهید خوشروان یک فرمانده متعهد  و نمادی برای مقاومت و غیرتمندی گیلانغرب بود

 حاج اکرم حیدری در این آیین معنوی ، شهید صفر خوشوران را یک فرمانده متعهد  و نمادی برای مقاومت و غیرتمندی گیلانغرب عنوان کرد و اظهار داشت :سردار خوشروان در آغاز جنگ تحمیلی به همراه رزمندگان و مردم غیور گیلانغرب سدی در برابر دشمن ساخت و از سقوط حتمی گیلانغرب در پی یورش ارتش بعثی جلوگیری کرد.

وی علاوه بر اینکه فرماندهی نیروهای رزمنده را برعهده داشت خود نیز به عنوان یک رزمنده در جبهههای حق علیه باطل ایفای نقش میکرد که در این حین چهار بار مجروح شد و توانست رکورد خنثی سازی مین در یک روز را با خنثی کردن ۱۲۰۰ عدد مین در یک روز در سطح کشور از خود بجای بگذارد.

انچه در سخنان این فرمانده ارزشی در خصوص روایت زندگی شهید صفر خوشروان بیشتر و برجسته تر مینمود این نکته بود که شهید صفر در یکی از روها در منطقه مورد اصابت گلوله تانک قرار میگیرد و از ناحیه شکم و سینه به شدت زخمی می شود به نحوی که او را به بیمارستانهای استانهای دیگر اعزام میکنند اما در فاصله ای چند روزه در کمال نا باوری همزرمانش  به میدان کارزار جنگ باز میگرددو همچون نیروی تازه نفس میرزمد.

 یادواره شهدا بهترین روش برای ترویج فرهنگ جهاد و شهادت

  در ابتدای این آیین ، سرهنگ معصومعلی محمدی  ضمن گرامی داشت یاد و خاطره ۷۵۰ شهید شهرستان گیلانغرب  و خیر مقدم به شرکت کنندگان در مراسم  اظهار داشت :امروز باید با استفاده از ابزارهای فرهنگی در کشور فرهنگ ایثار و رشادتهای هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام را به تصویر بکشیم، زیرا اصول فرهنگی و زیرساختهای دینی ما از بنیه و توان بسیار ویژه ای برخوردارند.

وی  شهدا را بهترین الگو برای  فرهنگ سازی جهاد و شهادت نام برد وتصریح کرد: سردار شهید خوشروان از فرماندهان دلیر و خوشنام در هشت دفاع مقدس بودند که دلاورمردی ها و ایثارگری های این شهید والامقام هیچگاه از یاد کسی نخواهد رفت.

شهید صفر خوشروان  در سي ويكم خردادماه سال ۱۳۶۱ در منطقه عملياتي آوزين  در حالی که در صدد بود به منظور ممانعت از وقوع اتفاقات مخاطره امیز  از وجود میادین مین  ارتش بعثی  میادین مین را پاکسازی کند  با انفجار مین  به درجه رفيع شهادت نائل آمد.

شهرستان گيلانغرب به دليل حماسه‌ها در دوران دفاع مقدس به عنوان دومين شهرستان مقاوم کشور نامگذاري شده است.

تصاویر تکمیلی:

این خبر را به اشتراک بگذارید :