به گزارش کلهرنیوز ؛ پروفسور ‘محمدرضا نوربخش ” روز سه شنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان ‘سر دردها با منشا گردنی’ در سرسرای مهارت های بالینی بوستان کرمانشاه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سردردها می توانند دلایل مختلفی داشته باشد، افزود: برخی از سر دردها میگرنی است که منشا و علت آن داخلی است و بیمار برای درمان باید به پزشک مراجعه کند و اقدام به مصرف دارو برای بهبودی نماید.
وی تصریح کرد: برخی دیگر از سردردها جنبه گردنی و عضلانی دارد که این طیف از سردردها را فیزیوتراپ ها می توانند با انجام اقدام هایی بر روی عضلات سر و گردن و بدون نیاز به مصرف دارو درمان کنند.
او درمان سر دردها را نیازمند همکاری نزدیک پزشکان و فیزیوتراپیست ها دانست و گفت: این همکاری می تواند به کاهش هزینه های بیماران و کاهش مدت زمان و افزایش درصد بهبود بیماری در زمان کمتر منجر شود.
وی اظهار داشت: پزشکان می توانند در زمان مراجعه بیمار تشخیص دهند که دلیل سر درد چیست و بر این اساس اقدام به مشاوره و درمان بیمار کنند.
وی تصریح کرد اگر منشا سر دردها عضلانی باشد پزشکان باید بیمار را به فیزیوتراپیست ها ارجاع دهند تا مراحل درمان آنجا ادامه یابد و اگر غیر از این بود خود پزشکان اقدام به درمان کنند.
او نقش فیزیوتراپیست ها در درمان سر دردها را بسیار موثر دانست و افزود: اغلب سر دردها منشا عضلانی و گردنی دارد که به راحتی از سوی فیزیوتراپیست ها و بدون نیاز به جراحی و یا مصرف دارو قابل درمان است.
وی گفت: اما برخی سر دردها شاید به دلیل وجود غده هایی در سر و یا تومورها و یا مشکلات داخلی باشد که درمان این نوع سر دردها باید توسط پزشک انجام شود و کاری از دست فیزیوتراپیست بر نمی آید.
این استاد دانشگاه، تشخیص را مهمترین مقوله در شناسایی بیماری و مشاوره درست به بیماران دانست و افزود: فیزیوتراپیست ها و پزشکان باید خود را به علم و دانش روز مجهز کنند و در مراجعه بیماران نوع بیماری و راه های درمان آن را درست تشخیص دهند.
پروفسور نوربخش در ادامه نشستن درازمدت در یک جا، نبود تحرک در طول روز و تکان ندادن سر را از مهمترین دلایل سر درد دانست و گفت: زمانی که سر ثابت و بدون تحرک است باید منتظر سر درد باشیم.
وی تصریح کرد: بهترین کار برای جلوگیری از سر درد، تغییر جهت سر در طول روز به مدت چندین بار است که این کار از خشک شدن عضلات سر جلوگیری می کند.
او همچنین استرس های کاری و عضلانی را باعث گرفتگی عضلات و در نهایت منجر به سر درد دانست.
این فیزیوتراپیست تصریح کرد که برخی افراد زمانی که با سر درد مواجه می شوند آن را میگرن می دانند و به دنبال درمان این بیماری هستند در حالی که خیلی از سر دردها منشا گردنی دارد و میگرن نیست.
وی به افرادی که سر درد دارند توصیه کرد ابتدا برای درمان بیماری خود به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنند و اگر سر درد آنها مشکل عضلانی داشته باشد با فیزیوتراپی درمان می گردد.
حدود ۱۰۰ نفر از فیزیوتراپیست های استان کرمانشاه و استان های همجوار در این کارگاه آموزشی با جدیدترین روش های سرد دردها با منشا گردنی آشنا شدند.
استان کرمانشاه ۲ میلیون جمعیت دارد و اکنون ۹۰ فیزیوتراپیست در سطح ۶۰ کلینیک به مردم استان خدمات ارائه می دهند./ایرنا

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :