به گزارش کلهرنیوز ، روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه روز پنجشنبه به نقل از محمدحسین صادقی در نشست بررسی آسیب های اجتماعی استان، مطالبات معطل مانده در حوزه شهرنشینی در استان را زباله گردی، کودکان خیابانی، کودکان کار، معتادان متجاهر، متکدیان حرفه ای، ضعف نظارت های صنفی، تبلیغات محیطی پرحجم و بی ضابطه، آشفتگی بصری در سیمای شهری، فروشندگان دوره گرد و بلندگو بدست ذکر کرد.
وی اظهار داشت: برای این مطالبات باید به صورت مدیریت شده توسط دستگاه های مرتبط برنامه ریزی شود.
وی ادامه داد: بسیاری از مردم از دستگاه قضایی انتظار برخورد سزاگرایانه و واکنش مبتنی بر مجازات را در حوزه های مختلف دارند در حالی که ساز و کار این نوع از برخورد در همه حوزه ها در قانون دیده نشده و دیگر اینکه مواجهه سخت در همه موارد اثربخشی مورد انتظار را ندارد.
وی با اشاره به طرح های اجرا شده در راستای جمع آوری کودکان خیابانی، افزود: متاسفانه این طرح دارای سیکل معیوبی است چرا که این کودکان پس از آنکه جمع آوری شده مدت محدودی نگهداری می شوند و بدون اینکه از این چرخه خارج شوند دوباره به کار قبلی خود باز می گردند.
صادقی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی استان در حوزه مشکلات خود باید یک نمای واقعی را از هر مشکل ترسیم کنند تا امکان تصمیم گیری و همگرایی برای رفع آن فراهم شود.
وی بر لزوم استفاده از پژوهش ها، تحقیقات و پایان نامه های دانشگاه های استان که در زمینه آسیب های اجتماعی انجام گرفته، تاکید کرد و گفت: با جمع آوری این داده ها باید یک بانک اطلاعات پژوهشی فراهم آورد تا از نتایج این تحقیقات برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استان بهره گرفت.
دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه متذکر شد: همچنین در زمینه پردازش و تحلیل داده ها و استفاده از آن در برنامه ریزی ها نیز وجود مرکزی با عنوان دفتر مطالعات شهری در شهرداری کرمانشاه ضروری به نظر می رسد.
وی ضعف نظارت های صنفی را از جمله چالش های موجود شهر کرمانشاه عنوان کرد و افزود: ضروری است که در راستای کاهش بسیاری از ناهنجاری ها ضمن حرکت به سوی ایجاد سامانه های نظارت هوشمند، نظارت های صنفی در شکل سنتی فعلی آن نیز تقویت شود.
صادقی، ساماندهی تالارها، خانه باغ ها، رستوران ها، باشگاه ها را نیازمند بازنگری و همسان سازی مقررات دانست و تاکید کرد: همچنین برخی از افراد سودجو در پوشش عطاری یا عرضه گیاهان دارویی یا سالن آرایش اقلام ممنوعه عرضه می کنند.
دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه تاکید کرد: اینکه منتظر بود تخلفی در حوزه ساخت و ساز اتفاق بیفتد بعد مرتکب با یک فرمول محاسباتی معرفی جریمه شود، آسیب زاست.
وی تصریح کرد: سازنده بناء بیش از مبلغ جریمه پرداختی به قیمت تمام شده آن اضافه می کند لذا اساسا نباید اجازه شکل گیری تخلف را داد و در همین راستا لازم است پلیس ساختمان تقویت شود تا در زمان بروز تخلف مواجهه قانونی موثر انجام شود.
وی همچنین تصریح کرد: با تشکیل هر پرونده تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰، باید از شهردار منطقه پرسید چرا به موقع و در مراحل ابتدایی از تخلف جلوگیری نکرده است.
وی با بیان اینکه پیگیری موضوع در مرحله پایان کار قابل توجیه نیست، گفت: همچنین نگاه درآمدی صرف به کمیسیون و پیوند آن با تامین نقدینگی و اعتبار مالی شهرداری وجه قابل دفاعی ندارد.
براساس برآوردهای معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی کرمانشاه؛ بیکاری، اعتیاد، طلاق، قاچاق کالا، سرقت، خودکشی و نزاع جزو آسیب های اجتماعی اولویت دار این استان هستند که بر پایه ارزیابی های مستمر و نتایج پژوهش های این معاونت به دست آمده است.
در استان کرمانشاه که بیش از ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان و بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ روستا سکونت دارند که از این تعداد نیمی از جمعیت در مرکز استان زندگی می کنند.
استان کرمانشاه بافتی قومی و مذهبی دارد و اقوام کُرد، لک، جاف و ترک و همچنین مذاهب و فرق اهل تسنن، تشیع و اهل حق در آن سکونت دارند.
استان کرمانشاه همچنین ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُردنشین و عرب نشین کشور عراق دارد و می توان گفت جزء استان های مهم کشور محسوب می شود.
به دلیل تنوع قومی و مذهبی و وجود خُرده فرهنگ های فراوان از استان کرمانشاه به عنوان هندوستان ایران نام می برند، کرمانشاه از پیشینه تاریخی نیز برخوردار است و سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی دوران قبل از اسلام و دیگر دوره های تاریخی نشان از وجود فرهنگ و تمدن در این دیار دارد.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :