به گزارش  کلهرنیوز   از خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد ظریف در اولین همایش مشترک سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور با فعالان بخش خصوصی افزود: این یک محبت و لطف از طرف ما نیست بلکه وظیفه ما کمک به افزایش صادرات و امکانات بیشتر برای فعالان اقتصادی و بخش خصوصی است.

وزیر امور خارجه گفت: امروز نیاز داریم که هم از طرف ما و هم از طرف بخش خصوصی خلاقیت و نوآوری داشته باشیم. چرا که ظرفیت ها و زمینه های جدیدی برای همکاری های بیشتر ایران در فضای جهانی ایجاد شده است که در گذشته چنین چیزی وجود نداشت.

ظریف با بیان اینکه طبیعتاً کار کردن با شرکای سنتی به مراتب راحت تر خواهد بود تا پیدا کردن شرکا و همکاران جدید، اظهار داشت: در شرایط فعلی مناسب است که ما به دنبال همکاری با شرکای جدید باشیم که این می تواند با توجه به ایجاد زمینه های به وجود آمده در جهت رشد تولید داخلی برای ما موثر باشد.

وی گفت: آمریکایی ها معتاد به تحریم هستند، شما زمانی که به تاریخ روابط خارجی آمریکا نگاه می کنید، این کشور بیشترین تحریم ها را علیه بیشترین کشورها به کار برده است و این تحریم ها نه تنها علیه ایران بلکه علیه بیشتر کشورهای جهان در طول تاریخ از سوی آمریکا اعمال شده است.

وی گفت: در این دوران حساس مسئولیت خطیری را همگی ما برعهده داریم. بخش خصوصی به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور به حساب می آید و من و همکارانم در وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور وظیفه خود می دانیم که در خدمت بخش خصوصی بوده و تسهیل‌ کنندگی در حوزه اقتصاد را داشته باشیم.

وی گفت: ما حتی در عناوینی که در معاونت دیپلماسی اقتصادی انتخاب کردیم، تلاش داشتیم خدمتگزاری خود را در این حوزه نشان دهیم. این ابتکار برای همایش مشترک میان بخش خصوصی و دستگاه دیپلماسی را باید به فال نیک گرفت که این درک مشترک میان ما بوجود آمده و ارتباطات ما دو طرفه خواهد بود.

ظریف افزود: از طرفی شما به اطلاعات نمایندگی های خارج از کشور و کمک هایی که آنها می توانند برای تسهیل و پیگیری کار شما انجام دهند، نیاز دارید و مهم‌تر از آن، ما به شما نیاز داریم تا شما به ما بگوئید که در چه حوزه‌هایی مزیت رقابتی داریم و در چه نقاطی می توانیم حضور بهتری داشته باشیم.

وزیر امور خارجه بیان داشت: شرایط کنونی فرصت‌های بسیاری برای ما ایجاد کرده است. امروز آمریکا خود را در انزوا و نیازمند به فشارهای بسیار آشکار سیاسی برای پیشبرد اهدافش می‌بیند.

ظریف افزود: سابق بر این دیگران در تحریم های آمریکا علیه ایران مشارکت می کردند و تحریم های شورای امنیت و دیگر کشورها هم به دنبال آن ایجاد می‌شد اما امروز اینگونه نیست و تحریم‌های آمریکا مشروعیت خود را از دست داده است چراکه آمریکایی‌ها نه تنها این امکان را ندارند بلکه می‌خواهد دیگران را وادار کند خلاف مصوبه شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کنند.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: آمریکایی‌ها معتاد به تحریم هستند و اینطور نیست که فقط علیه ما تحریم‌هایی را اعمال می‌کنند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: امروز شرایطی به وجود آمده که کشورهای اروپایی باید منافع خود را دنبال کنند یا منافع شخص آقای ترامپ! این شرایط یک فرصت ویژه به ما می‌دهد که باید از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ ما به عنوان پل حل اختلاف بین آمریکا و اروپا عمل کردیم. درایت حکم می‌کند که امروز اینگونه نباشد. اروپا و کشورهای دیگر به این نتیجه رسیده‌اند و شما می‌توانید از آمریکای لاتین تا آفریقای جنوبی این احساس را داشته باشید. روند کنونی که آمریکا می خواهد دنبال کند روند خطرناکی است و میزان مقاومت و ایستادگی آنها بستگی به این دارد که ما راه های استفاده از این شرایط را پیدا کنیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: نباید کاری کنیم که دنیا فکر کند باید بین فشار اقتصادی و ما یکی را انتخاب کند. به نظر من این شرایط یک فرصت ویژه برای شرکت های خصوصی است و همکاران ما در وزارت امور خارجه وظیفه دارند به شما کمک کنند تا صادرات داشته باشید و بتوانید نیازتان را تامین کنید.

وی گفت: آمریکا امروز در برابر نظام لیبرالی که ۷۰ سال برای آن تلاش کرده بود ایستاده است ولی نباید انتظار داشت که این تقابل رویکرد آمریکا در برابر نظام لیبرال به سرعت جواب دهد. چرا که قدرت اقتصادی آمریکا این توان را به آنها داده که تا حدی بتوانند اهداف خود را در مقطعی از زمان پیش ببرند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: دنیا امروز در حالتی از انتخاب قرار گرفته که باید بین اعتبار و آبروی خود و پیروی از آمریکا یکی را انتخاب کند. موضوعی که جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سال است انتخاب خود را در این خصوص انجام داده و امروز نوبت اروپا است که میان تامین منافع آمریکا و شخص آقای ترامپ و تامین منافع خودش یکی را برگزیند.

خام نیستم که فکر کنم می‌توانیم بین اروپا و آمریکا درگیری ایجاد کنیم

ظریف افزود: البته من خام نیستم که فکر کنم ما می‌توانیم یک درگیری میان اروپا و آمریکا ایجاد کنیم، بلکه هم اکنون یک شکاف بین اروپا و آمریکا وجود دارد و ما می‌توانیم در یک موضع فعال باشیم. ما نیازی نداریم پل شکاف بین اروپا و آمریکا باشیم.

وی گفت: کشورهای مختلف متوجه هستند که روند کنونی آمریکا که در جهان آن را پیگیری می کند روند خطرناکی است که میزان مقاومت و مقابله کشورهای جهان در برابر این رویکرد آمریکا هم به پیدا کردن راه های مقابله با آن بستگی دارد.

ظریف افزود: فرصتی که امروز ایجاد شده است می تواند به رشد بیشتر جمهوری اسلامی ایران کمک کند چرا که طرف اساسی همکاری های ما با کشورهای اروپایی همین شرکت های متوسط و کوچک است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: تمامی قوای کشور امروز منسجم و متحد شده تا در این برهه حساس از این حوزه خطیر عبور کنیم و ما قطعاً می توانیم این دوره فشارها و تحریم ها را که در قالب تهدیدی برای ما به حساب می آید به فرصتی برای خود بدل کنیم. ما می توانیم با افزایش تولید و صادرات غیرنفتی کاری کنیم که طی چند ماه آینده آمریکایی ها را مجبور کنیم که اعتیادشان را به تحریم ترک کنند و دنیا را هم همین را می خواهد.

ظریف گفت: ما کشوری هستیم که علی رغم فشار و تحریم، امنیت خود را داریم و این در حالی است که برخی از همسایگان ما امنیت خود را از بیرون از مرزها تامین می کنند و وابسته به بیگانگان هستند.

وی افزود: ما ناراحت می شویم زمانی که می شنویم رئیس جمهور تازه به دوران رسیده کشوری چون آمریکا به برخی از همسایگان ما می گوید که اگر حمایت ما از شما ۲ هفته قطع شود، شما باقی نخواهید ماند، آنها ۴۰ سال علیه ما جنگ کردند، تحریم، فشار و توطئه های مختلف را علیه ما به کار گرفتند اما به لطف خدا و به همت مردم ایران ما هر روز پیشرفت بیشتری داشتیم و با تحمل سختی ها امروز سربلندتر از همیشه هستیم.

وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: ما باید نشان دهیم که ملت ما بزرگتر از کسانی است که ما را تحریم کرده اند و این را باور داشته باشیم که در نهایت ما می مانیم و آنها می روند.

 

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها : ,,

این خبر را به اشتراک بگذارید :