به گزارش کلهرنیوز ، محمدحسین صادقی روز دوشنبه در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه قضایی استان کرمانشاه افزود: سرمایه نقدی شرکت گلیم و گبه که در اختیار قوه قضاییه قرار دارد، آماده پرداخت است و همه کارهای بانکی و بررسی های نهایی حساب های بانکی مالباختگان انجام شده است.
به گفته صادقی ، دستگاه قضایی قصوری در شکل گیری و ادامه فساد شرکت گلیم و گبه نداشته است و اگر این دستگاه به موقع به پرونده فساد مشیری ورود نکرده بود بی شک عمق و گستره این کلاهبرداری بسیار بیشتر از اندازه کنونی بود.

جزئیات پرداخت اموال مالباخته ها
صادقی پیشتر هم در باره وضعیت سرمایه شرکت گلیم و گبه و اموال مالباختگان گفته بود: با توجه به اینکه اقدام های محکوم علیه سود ده نبوده، هرچه را که او در زمان فعالیتش به عنوان سود به مردم پرداخت کرده از محل اصل سرمایه آنها بوده است که همین موضوع در مرحله اجرای حکم و پرداخت اموال مالباختگان در نظر گرفته می شود.
او توضیح داد که اصل سرمایه مالباختگان پس از کسر مبالغی که به عنوان سود از مشیری دریافت کرده‌اند، محاسبه می‌شود به این صورت که مثلا اگر فردی یک میلیون تومان به عنوان سود سرمایه خود از شرکت گلیم و گبه دریافت کرده باشد، این مبلغ از اصل سرمایه او کسر می شود.
به گفته صادقی، همچنین اگر فردی چندین قرارداد با شرکت گلیم و گبه داشته باشد، کل مبالغی که به عنوان سرمایه پرداخت کرده و نیز کل سود دریافتی او، در زمان پرداخت به صورت واحد و یکجا محاسبه می شود.
او در باره جزئیات پرداخت اموال مالباختگان نیز گفت: این کار به تناسب اموال مالباخته ها و سود دریافتی آنها انجام می‌شود به عنوان مثال اگر قرار باشد در مرحله نخست ۲۵ درصد مطالبات مالباختگان پرداخت شود به فردی که ۱۰ میلیون تومان به مشیری داده و هیچ سودی هم دریافت نکرده است، کل ۲۵ درصد پرداخت می‌شود.
صادقی افزود: اما اگر فرد مالباخته سودی دریافت کرده باشد، میزان سود از ۲۵ درصد پرداختی به او کسر می شود تا مبالغ پرداختی به مالباختگان در مرحله نخست به صورت متناسب و نزدیک به هم جلو برود.
این مقام قضایی عنوان کرد افرادی هم که سرمایه گذاری نقدی نداشته اند و با مجرم معامله کرده‌اند در مرحله پرداخت اولیه نباید منتظر دریافت وجه باشند.
صادقی تاکید کرد که اقدام های دستگاه قضایی برای تبدیل سایر اموال مشیری به پول نقد ادامه دارد.
او در پایان به مالباختگان توصیه کرد که برای دریافت وجه به دستگاه قضایی مراجعه نکنند زیرا پرداخت‌ها به صورت مستقیم به شماره حساب هایی که قبلا از بانک ها دریافت شده صورت می گیرد.
محمدرضا مشیری، رئیس مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان به صورت جدی از حدود پنج سال پیش با ادعای وسوسه‌ کننده پرداخت سودهای ۶۰ و ۷۰ درصدی، اقدام به فریب مردم استان کرمانشاه و جذب سرمایه های آنها کرد که در نهایت در آبان ۹۵ دستگیر شد.
دادگاه این متهم جنجالی سرانجام بعد از گذشت ۱۴ ماه از دستگیری او، در اواخر بهمن ۹۶ برگزار شد تا ۱۳ هزار مالباخته این پرونده امیدوار باشند دست کم به بخشی از ۲۳۷ میلیارد تومان سرمایه از دست رفته خود می رسند.
مشیری از نظر اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس تعزیری و از نظر کلاهبرداری مشدد به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده که طبق قانون مجازات بالاتر در باره او اجرا می شود.
مجرم همچنین علاوه بر رد مال در حق مالباختگان و جزای نقدی به پرداخت معادل ۲ برابر اموال ماخوذه از مردم محکوم شده است.
مشیری ۲ دستیار هم داشت که آنها در جریان رسیدگی قضایی به پرونده، تبرئه شدند./ایرنا

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :