به گزارش کلهرنیوز به نقل از اسلام آباد خبر ،  نمایش های«پدر یک قهرمان بود»، «سرباز»، «حماسه سدژ»، «کجا ماندن، جا ماندن» و «بانو» از آثار حاضر درجشنواره ملی تئاتر مرصاد اسلام آبادغرب هستند که در دهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد در بخش های صحنه ای و خیابانی با استقبال مردم اجرا شدند.

نمایش خیابانی «پدر یک قهرمان بود» برای دومین بار با استقبال پر شور مردم در محل مسکن مهر اسلام آبادغرب اجرا گردید.

مهدی صالحیار، کارگردان این اثر هنری با اشاره به آسیب های اجتماعی گفت: مهمترین ضربه ای که تهاجم فرهنگی بر پیکره فرهنگ یک ملت وارد می سازد، قطع ارتباط فرهنگی میان نسلهای مختلف و حتی درون یک نسل با تاریخ، فرهنگ و اعتقاداتی است که عظمت آن ملت را موجب شده اند.

وی گفت: «پدر یک قهرمان بود» از فاصله ناخواسته فرزندی با پدر قهرمان خود بر اثر القائات رسانه های بیگانگان و در نتیجه پذیرش الگوهای نامتناسب و غیرواقعی حکایت می کند که در نهایت فرزند پس از به دست آوردن شناخت درست بار دیگر به سمت فرهنگ اصیل و حقیقی هدایت می شود.

سرباز

نمایش صحنه ای «سرباز» در بخش جنبی جشنواره در تالار غدیر شهرستان اجرا گردید.

تئاتر «سرباز» به کارگردانی آرش منصوری در بخش جنبی دهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد در محل تالار غدیر شهرستان اسلام آباد غرب به نمایش گذاشته شد.

این نمایش صحنه ای به روایت تصمیم جوانی از این مرز و بوم  برای حضور در جبهه سوریه و مبارزه علیه تکفیری ها و همچنین صبر و استقامت خانواده وی علی رغم مشکلات و دلواپسی ها می پردازد.

داستان از یکسو از مقاومت و حقانیت صحبت می کند و از سوی دیگر به انحرافات ذهنی و عملی تکفیری ها و عدم عقلانیت در تفکر آنها پرداخته است.

حماسه سدژ

«حماسه سدژ» عنوان اثری از هنرمندان شهرستان خمینی شهر از توابع استان اصفهان به کارگردانی ابراهیم سرشوق سرپرست گروه فرهنگی هنری طنین است که به روایت حمله افاغنه در زمان سلطان حسین صفوی می پردازد.

داستان به بیان شجاعت مردم ایران در مقاومت و ایستادگی در برابر هر نوع تجاوز پرداخته که این فرهنگ خاص برگرفته از حماسه های ملت ایران در طول تاریخ و همچنین وجود الگوهای بی نظیری در فرهنگ اسلامی مردم ایران از جمله ائمه معصومین علیهم السلام است.  

ابراهیم سرشوق در ارتباط با این اثر نمایشی گفت: ملت ایران در طول تاریخ از ناحیه دشمنان ضربات سخت و سنگینی را متحمل شده اند اما روح دلاوری، تاریخی پر از حماسه و الگوهایی بی نظیر همچون امام حسین علیه السلام سبب گردیده تا علی رغم مشکلات متعدد بتوانند بر همه ناملایمتها غلبه کرده و عزت و سربلندی خود را حفظ نمایند.

وی افزود: حماسه سدژ، روایتگر رشادت و ایستادگی ملت مبارز ایران در برابر ظلم مداران و ستمگران است که بر مبنای یک حادثه تاریخی به تصویر کشیده شده است. 

کجا ماندن، جا ماندن

نمایش صحنه ای «کجا ماندن، جا ماندن» از استان کهگیلویه و بویر احمد در دومین روز از دهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد اجرا گردید.

«کجا ماندن، جا ماندن» سرگذشت شهید بارانی گشتاسپی از فرزندان لر زبان خطه استان کهگیلویه و بویراحمد است که در عملیات مرصاد به درجه رفیع شهادت نائل می گردد.

داود پارسا، کارگردان این اثر نمایشی  با اشاره به فرهنگ دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس مظهر کرامت انسانی و عرصه ای است که حرفهای گفتنی و ناگفتنی بسیاری برای انسانهای عصر حاضر و آینده دارد. دفاع مقدس حد و مرز و زبان و نژاد نمی شناسد زیرا منبعث از فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) و اخلاص رزمندگان اسلام است. 

وی افزود: این اثر نمایشی روایت داستانی از زندگی انسانی است که برای دفاع از سنن، اعتقادات و استقلال این مملکت و برای دفاع از انسانیت راهی جبهه های حق علیه باطل گردید.

بانو

«بانو»، روایتگر حفظ ارزشها و اعتقادات مذهبی در شرایطی بسیار سخت است که داستان آن در یک محیط آموزشی به نمایش گذاشته می شود.

در شرایطی که عوامل متعددی متحد شده اند تا اعتقادات فرهنگی و مذهبی یک جامعه را زیر سوال برده و فرهنگ و مذهب آن جامعه را با استحاله و دگرگونی مواجه سازند، مدیر یک مرکز آموزشی با از خود گذشتگی به نشر و حفظ آن اعتقادات پرداخته تا جایی که در این راه جان خود را از دست می دهد.

هومن روح تافی نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی از استان کرمانشاه است که با نمایش صحنه ای تحت عنوان «بانو» در دهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد حضور پیدا کرده است.

وی در گفتگویی  تأکید کرد: که دفاع مقدس پایان نپذیرفته و همچنان جاری است و این نمایش بر حفظ ارزشهایی تاکید دارد که خونهای بسیاری برای آن بر زمین ریخته است.

گفتنی ست؛ پس از اتمام نمایش، جلسه نقد و بررسی با حضور کارگردان و بازیگران فیلم و محمدرضا زندی از پیشکسوتان تئاتر استان کرمانشاه برگزار گردید.

پدر یک قهرمان بود

«پدر یک قهرمان بود»،  روایت الگوسازی برای نسل جوان و نوجوان این مرز و بوم توسط رسانه ها و کشورهای غربی – آمریکایی است که باعث انحرافات فرهنگی و در نسل آینده گردیده که مهمترین کارویژه آن فراموشی فرهنگ، سنن و الگوهای فرهنگی ایران اسلامی است.

خطر این تهاجم فرهنگی تا بدانجاست که فرزند یک قهرمان دفاع مقدس الگویی غیر از پدر خود برگزیده است که توسط رسانه های غربی به او تحمیل گردیده است که در نهایت با شناختی که از پدر و دفاع مقدس بدست می آورد تغییر مسیر می دهد.

این نمایش با نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار از شهرستان تبریز در این جشنواره حضور پیدا کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید :