به گزارش کلهرنیوز ، علی اشرف منصوری در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، با اشاره به تشدید تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور، اظهار کرد: در پی تشدید تحریم‌ها کشور با سه چالش بزرگ کم آبی، بیکاری و موانع صادرات مواجه است که بخش مهمی از این چالش‌ها با کمک شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد قابل حل است.

وی ادامه داد: این شرکت در سه حوزه توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای، توسعه آبزی پروری و توسعه واحدهای دام و طیور فعالیت می‌کند و می‌تواند یکی عوامل تاثیر گذار در حل چالش‌های پیش روی کشور باشد.

منصوری با تاکید بر نقش گلخانه‌ها در افزایش بهره وری آب، گفت: برای تولید هر کیلوگرم گوجه فرنگی و خیار در عرصه ۳۰۰-۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود در حالی که با انتقال کشت این محصول به فضای گلخانه می‌توان مصرف آب را به ۲۵ تا ۳۰ لیتر کاهش داد.

منصوری اضافه کرد: همچنین با کشت در فضای گلخانه صرفه جویی در سطح نیز اتفاق می‌افتد به طور مثال؛ اگر  در عرصه در یک سطح مشخص ۳۰ تا ۳۵ تن محصول تولید می‌شود با انتقال به فضای گلخانه در همان سطح در دو دوره کشت بیش از ۵۰۰ تن محصول خواهیم داشت.

وی یکی دیگر از  نتایج مثبت توسعه کشت گلخانه ای را ایجاد اشتغال دانست و گفت: توسعه هر هکتار گلخانه برای ۸ تا ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و ۲۰ تا ۲۵ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می‌کند.

منصوری در ادامه یکی از مهترین برنامه‌های شرکت شهرک‌های کشاورزی را ایجاد زنجیره تولید و ارزش عنوان کرد.

وی ادامه داد: ایجاد زنجیره ارزش در شهرک‌های گلخانه‌ای بازار پسندی محصولات و ارزش افزوده بالاتری را نصیب تولیدات ما خواهد کرد.

منصوری از استعدادیابی برای توسعه شهرک‌های کشاورزی در بیش از ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی کشور خبر داد و افزود: در همین راستا پیشنهاد اجرای طرح ۱۰ هزار هکتاری طی یک دوره سه ساله برای ایجاد زیرساخت شهرک‌های کشاورزی به مسئولان مربوطه ارائه شده است و در صورت حمایت و تامین اعتبار در آینده نزدیک شاهد تحول در این زمینه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: همچنین بیش از ۳ هزار هکتار از عرصه شهرک‌های کشاورزی با هدف توسعه کشت گلخانه‌ای، آبزی پروری و پرورش دام و طیور به سرمایه گذاران به صورت اجاره به شرط تملیک واگذار شده است.

منصوری با بیان اینکه انجام مطالعات و طرح تفصیلی شهرک‌های کشاورزی در سطح سه هزار و ۳۱۹ هکتار نیز انجام شده است، گفت: یک هزار و ۴۶۴ هکتار احداث زیر ساخت داشته ایم که بیش از دو برابر کل فعالیت‌های قبلی شرکت است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ شهرک کشاورزی در سطح کشور در حال بهره برداری و احداث است، افزود: ۹ شهرک نیز از گذشته فعال بوده اند و در مجموع هم اکنون ۲۹ شهرک کشاورزی در کشور وجود دارد.

منصوری اضافه کرد: در همین راستا ۵۳ مورد پروانه تاسیس شهرک‌های دولتی و ۱۸ مورد شهرک‌های خصوصی بدون دریافت هر گونه هزینه ای از سرمایه گذاران صادر شده است.

منصوری با اشاره به تعامل مناسب با بانک کشاورزی و عزم جدی این بانک برای تسهیل در پرداخت تسهیلات و کمک به سرمایه گذاران به ویژه در توسعه کشت‌های گلخانه ای و شیلاتی، اظهار کرد: در یک سال گذشته بیش از ۷ هزار و ۱۴۰ میلیون ریال پرونده تسهیلاتی در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته که با پیگیری‌های انجام شده تاکنون بیش از ۶ هزار میلیون ریال از تسهیلات معرفی مصوب بانک شده و سرمایه گذاران در حال تکمیل مدارک به منظور انعقاد قرارداد هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد در پایان سخنان خود سطح کنونی گلخانه‌های کشور را ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی این سطح باید به ۴۸ هزار هکتار افزایش پیدا کند./اقتصاد انلاین

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :