به گزارش کلهرنیوز ، خلیل حیدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این میزان کالای اظهار و صادر شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش رشد ۵۲ درصد و از حیث وزن نیز ۲۷ درصد افزایش داشته است.
وی اظهار داشت: از این میزان، تشریفات صادرات از گمرک کرمانشاه ۳۸۸ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۲۱ دلار کالا به وزن ۸۷۷ هزار و ۵۸۱ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۴۳ درصد و از حیث وزن نیز هفت درصد افزایش داشته است.
وی افزود: در این مدت گمرک کرمانشاه سهم نخست میزان صادرات را در بین گمرکات استان کرمانشاه به خود اختصاص داده است.
مدیرکل گمرکات کرمانشاه در ادامه بیان داشت: در این مدت نیز تشریفات صادرات از گمرک پرویزخان ۱۲۴ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۱۴۴ دلار کالا به وزن ۳۸۹ هزار و ۸۹۲ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۸۱ درصد و از حیث وزن نیز افزایش ۱۱۸ درصدی داشته است.
حیدری اضافه کرد: در پنج ماه گذشته از سال جاری تشریفات صادرات از گمرک خسروی ۲۰ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۴۵۹ دلار کالا به وزن ۵۱ هزار و ۴۸۹ تن می باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۴۳ درصد و از لحاظ ارزش ۲۸۱ درصد رشد داشته است.
او تشریفات صادرات گمرک پاوه را نیز در این مدت هشت میلیون و ۳۹۲ هزار و ۹۲۶ دلار کالا به وزن ۱۳ هزار و ۶۷ تن اعلام کرد.
وی عمده کالاهای صادراتی از طریق این گمرکات را لوازم خانه داری و پاکیزگی، سیب زمینی محفوظ شده، انواع کاشی دیواری، گوجه فرنگی تازه یا سرد کرده، کولرهای آبی و گرید لوله به صورت پودر ذکر کرد.
کیسه دسته دار پلاستیکی، انواع بستی، رول نایلون، کیسه پلاستیکی، جوال و کیسه برای بسته بندی کالا از نوار پلی اتیلن یا پلی پروپیلن، نوار لبه و روکش اوراق فشرده چوبی، ظروف ملامین و یکبار مصرف، پودر یا مایع لباسشویی از دیگر کالاهای صادراتی از مرزهای اقتصادی استان کرمانشاه است.
وی تصریح کرد که بیشتر کالاهای فوق به کشور عراق صادر شده است.
استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار کالا از کرمانشاه به عراق صادر می شود که بیش از ۵۰ درصد کل صادرات ایران به این کشور را تشکیل می دهد.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :