به گزارش کلهرنیوز ، حشمت الله فلاحت پیشه طی گفتگویی با اشاره به بازدید روز گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تأسیسات هسته ای نطنز اظهار داشت: ما در آستانه ارائه گزارش شش ماهه چهارم اجرای برجام هستیم و در این خصوص گزارش های وزارت خارجه را دریافت کرده ایم و وزیر امور خارجه نیز در کمیسیون توضیحاتی را ارائه کرده است؛ علاوه بر آن گزارش سازمان انرژی اتمی نیز دریافت شده است. بازدید روز گذشته نیز در راستای پیگیری همین گزارش ها بوده است.

وی در توضیح این مسئله گفت: در بازدید صورت گرفته سه نکته را مدنظر داشته ایم؛ اول اینکه بازدید در راستای ارائه گزارش جدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص روند اجرای برجام بوده که این گزارش متفاوت از گزارش های قبلی خواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در این گزارش امکان سنجی رسیدن به ۱۹۰ هزار سو غنی سازی اورانیوم را مطابق فرمان مقام معظم رهبری انجام داده ایم که براساس نتایج به دست آمده و بررسی های صورت گرفته، به صورت کلان امکان فنی و زمانی این هدف کاملاً وجود دارد.

فلاحت پیشه ادامه داد: نکته دوم، بررسی این مسئله بوده است که خلاء و نوسان پیش آمده در روند اجرای برجام نباید مانع پیش رفتن فناوری هسته ای ما طبق فناوری روز دنیا و نباید باعث عقب ماندن ما شود که در این رابطه نیز مشاهده کردیم بسیاری از کارهایی که صورت گرفته با استفاده از فرصت های برجام بوده و روند توسعه فناوری شکل گرفته و در کل فناوری هسته ای ما به صورت زنده ادامه یافته است.

وی افزود: موضوع سومی هم که برای ما مهم بوده و هست، موضوع «بازگشت پذیری» است؛ باید مشخص شود که اگر برجام به هم بخورد چقدر از لحاظ فنی امکان بازگشت به نقطه قبلی بدون از دست دادن زمان وجود دارد که در این رابطه نیز نتایج امیدوارکننده ای را دریافت کردیم؛ به نحوی که امکان بازگشت پذیری بدون فوت وقت را داریم، حتی دستگاه هایی که جمع آوری شده، به صورت دقیق کدبندی شده و در اسرع وقت امکان نصب آنها وجود دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال به دو حوزه چالش اصلی در موضوع برجام و فناوری هسته ای کشورمان اشاره و اظهار داشت: این دو مورد شامل وزن سوخت هسته ای در اختیار ما است که در خصوص آن توافقاتی صورت گرفته بود و در خصوص ماشین آلات سانتریفیوژ است؛ در سایر حوزه ها روند پیشبرد کارها طبق برنامه ادامه دارد و در خصوص این دو چالش نیز تعدیل ها و تأخیرهایی صورت گرفته که در حال حاضر و به ویژه بعد از خروج آمریکا از برجام، آمادگی بیشتری برای برگشت فراهم شده است.

فلاحت پیشه درباره میزان تحقق و پیگیری فرمان ۱۴ خرداد رهبر معظم انقلاب نیز گفت: زمینه سازی های آن صورت گرفته و ما نیز به این نتیجه رسیدیم که از جهت فنی امکان اجرای فرمان ایشان کاملاً وجود دارد و باید دنبال شود.

منبع: مهر

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :