به گزارش کلهرنیوز ، موج گرانی‌های اخیر گریبان تمام کالاها را گرفته است اما، افزایش قیمت در برخی از آن‌ها با شتاب و میزان بیشتری اتفاق افتاده، به نحوی که از دسترس بسیاری از اقشار جامعه خارج شده است.

پسته یکی از این کالا‌ها است که سال جاری را با قیمت هر کیلوگرم  ۴۵ تا ۶۵ هزار تومان آغاز کرد و این روزها به قیمت ۲۱۰ هزار تومان رسیده است. مصطفی احمدی، رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین دو دلیل عمده را برای افزایش قیمت پسته در بازار داخلی عنوان می‌کند.

وی کاهش تولید پسته در باغات کشور به یک سوم و افزایش قیمت دلار را از دلایل مهم جهش قیمت پسته برمی‌شمارد.

احمدی تاکید می‌کند که احتمال افزایش قیمت هر کیلو گرم پسته به بیش از ۲۱۰ هزار تومان با توجه افزایش نرخ ارز وجود دارد.

به گفته وی؛ شرایط به وجود آمده در بازار آجیل و خشکبار به نفع هیچ کس نیست و کاهش مصرف و رکود شدید منتظر بازار این محصولات است.

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار نسبت به افزایش حضور تجار عراقی و چینی در باغات و مفت خری از کشاورزان با پرداخت بهای محصول به دلار هشدار داد.

احمدی از نتایج مخرب حضور تجار خارجی در باغات کشور را افزایش بیشتر قیمت و فلج شدن بازار داخلی عنوان کرد.

این سخنان در حالی است چندی پیش محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، در نشست خبری؛ آنچه تشکل‌ها درباره کاهش تولید پسته به یک سوم در سالجاری عنوان می‌کنند را بسیار بدبینانه و غیر قابل پذیرش دانست. وی همچنین با تاکید بر حفظ اهمیت بازار جهانی پسته ایران، افزود: بخش خصوصی هزینه گزافی برای ایجاد و توسعه بازارهای صادراتی داده است و این مزیت نباید با بهانه‌های مانند افزایش قیمت در بازار داخلی از دست بروند، ضمن اینکه در شرایطی کنونی کشور نیاز به ورود ارز دارد و محصولات کشاورزی می‌توانند منبع خوبی برای تامین آن باشند.

هر چند موضوعات مطرح شده از سوی مسئولان دولتی درباره تولید، حفظ بازار صادراتی و نیاز به ورود ارز به کشور مهم و منطقی به نظر می‌رسد اما، اهمیت نگاه واقعه بینانه به تولید و بازار داخلی نیز کمتر از آن‌ها نیست. عدم توجه به تنظیم بازار داخلی و رشد بی‌قاعده قیمت به خودی خود صادرات را کاهش و زمینه را برای سوء استفاده فرصت طلبان فراهم می‌کند. در این شرایط به نظر می‌رسد غفلت مسئولان از تنظیم بازار داخلی به بهانه حفظ بازار صادراتی جایز نیست و می‌تواند نتایج وخیمی را برای آینده بازار این محصول به بار آورد.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :