به گزارش کلهرنیوز ، مظفر رحیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این مقدار گندم از اواخر اردیبهشت ماه تاکنون بوده است و پیش بینی خرید ما نیز محقق شده است.
او ادامه داد: کار خرید گندم توسط ۷۸ مرکز در سطح استان انجام شده و ۵۳۱ هزار و ۵۶۵ تن آن توسط سیلوهای دولتی و خصوصی و نیز ۱۰۵ هزار و ۲۹۱ تن توسط مباشرین تعاونی روستایی در مناطقی که سیلو در دسترس کشاورزان نبوده خریداری شده است.
رحیمی بیان داشت: خرید تضمینی گندم برای امسال هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم گندم معمولی بوده است.
وی اضافه کرد: همچنان پنج مرکز خرید فعال در سطح استان آماده خرید گندم مناطق صعب العبور و ‘داس درو’ هستند و تا آخرین محموله گندم خریداری می شود.
به گفته رحیمی ، ۴۷ سیلوی بخش خصوصی و نیز هفت سیلوی بخش دولتی در استان کرمانشاه وجود دارد که با مجهز شدن به آخرین تجهیزات روز دنیا کار ذخیره سازی گندم را با بالاترین کیفیت انجام می دهند.
او افزود: هم اکنون یک میلیون و ۲۷۸ هزار تن ظرفیت ذخیره استراتژیک در استان وجود دارد و با توجه به نیاز سالانه ۲۵۰ هزار تنی مصرف خوراکی استان مابقی طبق برنامه به سایر استان ها حمل می شود.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۹ در ادامه گفت: گندم ذخیره شده سال های ۹۴ و ۹۵ مصرف شده است و آنچه که اکنون به مصرف می رسد گندم های نو ذخیره شده سال ۹۶ است.
رحیمی بیان داشت: گندم تازه برداشت شده باید یک خواب ۶ ماهه داشته باشد تا به کیفیت مطلوب برسد برای همین گندم سال ۹۷ در سال آینده به مصرف خواهد رسید.
وی درصد سن زدگی گندم امسال استان را زیر نیم درصد اعلام کرد و گفت: در زمینه سن زدگی کاهش چشمگیری داشته ایم چرا که با توجه به کوهستانی بودن استان در گذشته آمار سه و چهار درصدی سن زدگی را نیز تجربه کرده بودیم.

** وضعیت دانه های روغنی
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۹ در ادامه گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: این شرکت علاوه بر خرید گندم ماموریت خرید تضمینی دانه های روغنی نظیر کلزا ، سویا و دانه آفتابگردان را نیز بر عهده دارد.
او افزود: دانه های روغنی برخلاف گندم ذخیره سازی نمی شوند و مستقیم به کارخانه حمل می شوند.
رحیمی از اتمام خرید دانه کلزا خبر داد و گفت: براساس حمایت دولت برای سومین سال است که دانه روغنی کلزا به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده و نرخ آن به ازای هر کیلو ۲ هزار و ۸۶۶ تومان بوده است.
وی از رشد چشمگیر خرید کلزا در کرمانشاه خبر داد و بیان داشت: در سال ۹۶ مقدار ۹ هزار و ۸۰۰ تن کلزا از کشاورزان استان خریداری شده بود اما امسال این مقدار به ۱۹ هزار و ۹۶۵ تن رسیده است.
به گفته رحیمی ، ۱۷ مرکز کار خرید دانه های کلزا را در استان انجام داده اند و کل پول کشاورزان نیز پرداخت شده است.
وی در خصوص خرید دانه آفتابگردان نیز اظهار کرد: یک مرکز خرید در شیان اسلام آباد غرب مسئولیت خرید این دانه را انجام می دهد و کار خرید همچنان ادامه دارد.
آنچنان که رحیمی بیان داشت: تاکنون ۵۰ تن دانه آفتابگردان خریداری شده است؛ او پیش بینی کرد که تا ۲۰۰ تن از این دانه روغنی نیز از کشاورزان استان خریداری شود.
به گفته وی ، در استان کرمانشاه دانه روغنی سویا کشت نمی شود.
کرمانشاه ۹۴۶ هزار و ۸۷۱ هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :