به گزارش کلهرنیوز به نقل از مرصاد ، اینجا دروازه کربلاست، قدمگاه زوار عاشق و دلخسته اباعبدالله (ع)؛ ظهر عاشورایش غوغا می‌شود، آوای ماتمی از هر کوی برزن می‌آید حکایت از غمی بزرگ دارد که پایانی ندارد.

کرمانشاهی‌ها امروز و در ظهر عاشورا همنوا با زینب کبری (س) نوای ماتم سر دادند و در غم سپاه عشق، کربلایی‌هایی که پا در رکاب سبط پیامبر (ص)، پشت به پشت امام زمانشان از دین خدا پاسداری کردند به عزاداری پرداختند.

همه آمده‌ بودند از پیر و جوان تا کودک و خردسال و زن و مرد؛ آمده بودند تا پاسخ «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» مولایشان را بدهند و لبیک بگویند برای مبارزه با شمرهای زمان.

برخی ها در بین عزداران نذری‌هایی که داشتند را پخش می‌کردند و برخی‌ها برای عزاداران اسپند دود می‌کردند؛ هر کس به هر نحوی سعی داشت خدمتی به عزاداران اباعبدالله (ع) انجام دهد.

گهواره خالی سرباز ۶ ماهه کربلا هم روی دست‌ها دست به دست می‌شد و هرکس حاجتی داشت به باب‌الحوائج کوچکترین سرباز کربلا متوسل می‌شد و تکانی به این گهواره بی‌تاب و بیقرار می‌داد.

یکی از رسومات مردمان کرد زاگرس‌نشین گل‌مالی کردن لباس‌ها و سر و صورت است که هنوز هم این رسم ادامه دارد؛ مردمان این دیار در سوگ عزیزانشان لباس‌های خود را به آب و گل آغشته می‌کنند؛ این رسم در غم امام حسین (ع) و یارانشان بین مردم رواج دارد که نشان از اوج ارادت آنها به ایشان است.

نوای ماتم توسط ساز و دهل و همچنین طبل‌ها در سراسر شهر نواخته می‌شود؛ البته چند سالی است که استفاده از سنج و دمام که متعلق به مردمان خونگرم جنوب کشور است هم به مراسمات مذهبی این دیار راه پیدا کرده است.

علم‌گردانی از دیگر رسوم عزاداری محرم در کرمانشاه است که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) هیئات مذهبی در جلوی زنجیرزنان و سینه‌زنان هیئت خود هر کدام یک علم دارد که بر دوشت علم‌گردان حمل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید :