به گزارش کلهرنیوز ، ثریا شهبازی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: تمهیدات لازم برای برگزاری این جشنواره اندیشیده شده و از مدت ها قبل تدارکات مناسب برای هرچه باشکوهتر برگزار کردن جشنواره دیده شده است.
وی ادامه داد: این جشنواره قرار است ۲۹ مهر ماه جاری تا پنجم آبان در دیواره کوه بیستون برگزار شود.
شهبازی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در این جشنواره بیش از یکصد کوهنورد از ۱۵ تا ۲۰ کشور جهان و حدود ۵۰ کوهنورد از کشورمان شرکت کرده و طی یک هفته با هم به رقابت بپردازند.
رئیس هیات کوهنوردی کرمانشاه یادآوری کرد: جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون امسال پس از یک دوره وقفه برگزار می شود و به طور قطع از کیفیت بالایی نیز برخوردار خواهد بود.
وی گفت: این جشنواره قرار است با همکاری سازمان کوهنوردی فرانسه، فدراسیون کوهنوردی ایران، اداره کل ورزش و جوانان و هیات کوهنوردی کرمانشاه برگزار شود.
دیواره سنگ نوردی بیستون پنجمین دیواره بلند جهان و بلندترین دیواره کشور است که یک هزار و ۲۰۰ متر ارتفاع دارد و تاکنون بیش از ۱۰۰ مسیر آن بازگشایی شده است.
دوره های اول تا سوم جشنواره جهانی سنگ نوردی بیستون به ترتیب در سال های ۸۹، ۹۱ و ۹۳ برگزار شده است.
در آخرین دوره این رقابت ها، ۱۷۹ سنگ نورد داخلی و خارجی از کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، اسلونی، سوئیس، آمریکا، اتریش، سوئد، فنلاند، استرالیا، آلمان، لهستان، تونس و دانمارک حضور داشتند.
در محوطه تاریخی بیستون که در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده تاکنون بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده که مهمترین آن کتیبه و سنگ نگاره های داریوس هخامنشی است که به ثبت جهانی رسیده است.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :