به گزارش کلهرنیوز ، در پنجمین روز ریزش های پیاپی بورس تهران، معاملات در فضای هیجانی منفی شروع به کار کرد. این در حالی است که تحلیلگران بازار سهام از هفته پیش هشدار روند اصلاحی شاخص را داده بودند. از سوی دیگر ورود بی محابای تازه واردان و کم تر حرفه ای ها به بازار سبب متشنج شدن و ملتهب شدن فضای بازار شد. بر این اساس در ابتدای ساعات معاملاتی امروز، شاخص بورس تهران تا سطح ۱۷۳ هزار و ۷۸۹ واحد عقب‌نشینی کرد. اما در نیمه دوم ساعات معاملاتی، با فروکش کردن تب فروش، بازار به سمت صعود پیش رفت و در نهایت شاخص کل بورس در محدوده ۱۷۵ هزار و ۱۸۵ واحد و با فاصله هزار و ۴۰۰ واحدی از کف امروز به کار خود پایان داد.

 همچنین امروز حجم و ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته افت ۳۰ درصدی را تجربه کرد. با این وجود ارزش معاملات روزانه بورس و فرابورس هنوز در محدوده بالایی قرار دارد. گفتنی است شاخص بورس تهران در پنج روز کاری گذشته، تقریبا ۲۰ هزار واحد (معادل ۱۰.۴ درصد) از ارتفاع خود را از دست داده است. این در حالی است که تا قبل از افت سنگین روزهای اخیر، شاخص بورس از ابتدای سال جاری بیش از ۱۰۳ درصد رشد کرده بود. در مجموع به نظر می رسد با توجه به معاملات مثبت و پُرحجم امروز در ساعت پایانی،احتمالا دست‌کم برای دوره‌ای کوتاه‌مدت خبری از ریزش‌های سنگین شاخص بورس نخواهد بود.

اما از آنجا که هنوز دلیل بنیادی و قابل توجهی برای ضعیف شدن روند صعودی شاخص اعلام نشده، به نظر می رسد در حال حاضر پرهیز از هیجانات کاذب و عجولانه می تواند جو کلی بازار را متعادل و آماده صعود مجدد کند. البته گفتنی است در میانه های بازار امروز شاهد حمایت بارز حقوقی ها در اغلب نمادهای فلزی و پالایشی بودیم که جلوی ریزش بیشتر شاخص را گرفت.

در این میان قیمت آخرین معاملات عمده نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز نه تنها در محدوده بالاتر از قیمت‌های پایانی قرار گرفت، بلکه بسیاری از نمادهای پالایشی، فلزی و معدنی و برخی تک‌سهم‌های پتروشیمی تا آستانه صف خرید پیشروی کردند. گفتنی است در این در گروه پالایشی در پایان بازار شاهد تشکیل صف خرید رد نمادهای «شپنا»، «شبندر»، «شتران» و «شبریز» بودیم. همچنین امروز بیش از ۲۳۶ میلیون سهم از این گروه بهارزش ۲۳۵ میلیارد تومان دادوستد شد که سبب بازدهی دو درصدی مجموع گروه شد. البته باید گفت تلاش حقوقی ها در حمایت از نمادهای پالایشی بسیار قابل توجه بود تا جایی که این گروه روز جاری بیش از ۳۹ میلیارد تومان سهم از حقیقی ها خریدند.

اما گروه استخراج کانه های فلزی روز مثبتی را پشت سر گذاشتند. سه نما اصلی «ومعادن»، «کگل» و «کچاد» در صف خرید به کار خود ادامه دادند. از این رو این سه نماد تاثیرگذار ترین نمادها در جلوگیری از ریزش بیشتر شاخص کل بودند. همچنین به جهت معاملات مثبت و پُرحجم نمادهای مذکور شاهد بازدهی ۲٫۱۸ درصدی گروه معدنی ها بودیم.

همچنین در گروه فلزی ها نیز با مثبت شدن معاملات «فولاد» و «فملی» از میانه های ساعت معاملاتی، شاهد تغییر جهت سایر نمادهای گروه به محدوده سبزرنگ بودیم. در مجموع این گروه نیز با دادوستد ۲۸۴ میلیون سهم به ارزش ۱۸۴ میلیارد تومان بازدهی ۱٫۸ درصدی را نصیب سهامداران کرد.

از سوی دیگر اما گروه بانکی و خودروسازی روز منفی را پشت سر گذاشتند. در این بین شاهد تشکیل چندین باره صف فروش در نمادهای بانکی بودیم که با حمایت حقوقی ها، صفوف فروش جمع شد. گفتنی است بیشترین خروج حقیقی ها در این گروه و به میزان ۴۱٫۷ میلیارد تومان اتفاق افتاد.

همچنین در انتهای بازار صف‌های فروش نمادهای بزرگ خودرویی جمع‌آوری شد و معاملات به سمت متعادل‌تر شدن پیش رفت.به نظر می‌رسد امروز صندوق‌های توسعه  و تثبیت در سمت تقاضای بازار سهام فعال‌تر بودند.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع معاملات روز جاری تالار شیشه ای، شاخص کل در ادامه ریزش های اصلاحی خود با افت   ۱۲۳۳واحدی (معادل ۰٫۷ درصد) در محدوده ۱۷۵ هزار و ۱۸۵ واحد به کار خود در پنجمین روز افت های متوالی خود پایان داد. شاخص هم وزن نیز پس از افت بیش از ۶۱۵ درصدی در پله ۳۰ هزار و ۱۸۹ واحد ایستاد.

در این بین بیش از ۳٫۲ میلیارد ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۱۸۹ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان بیش از یک هزار میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.  از سویی دیگر اما امروز شاهد خروج بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار بودیم که بیشترین حجم خروج از گروه‌های بانکی و فرآورده‌های نفتی رقم خورد.

اما در بین گروه های بزرگ حاضر در بازار، گروه فرآورده های نفتی و شیمیایی و بانکی ها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار نیز «فولاد»، «کگل» و «ومعادن» از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند. از سوی دیگر اما معاملات منفی «فارس» و «جم» مجموعا ۵۸۰ واحد شاخص کل را عقب کشید.

کوتاه از فرابورس

 در فرابورس هم آیفکس به دنبال جو هیجان منفی کل بازار، ۳۹ واحد عقب نشست و در پله ۱۹۸۸ واحد ایستاد. در این بازار نیز بیش از یک میلیارد ورقه بهادار به ارزش ۴۴۰ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «ذوب»، «هرمز» و «سمگا» بیشترین نقش را در منفی کردن آیفکس داشتند./اقتصاد آنلاین

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :