به گزارش کلهرنیوز ، جبار ولیپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لورانتوس با نام محلی «مخور» یک گیاه انگلی آفت زاست که بذر آن بر روی شاخه های درختان بلوط جوانه زده و باعث خشکیدگی درختان می شود که پرندگان و همچنین باد از عوامل پراکندگی انتشار و انتقال این گیاه انگلی هستند.
وی اضافه کرد: آفت انگلی لورانتوس بر روی درختان جنگلی به ویژه درخت بلوط رشد کرده و با تشکیل غده بر روی آن، باعث ضعیف شدن و در نهایت خشکیدن کامل آن می‌شود.
ولیپور اظهارداشت: منابع طبیعی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ، پارسال ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و از ابتدای امسال نیز تاکنون ۵۰۰ هکتار از عرصه های جنگلی گیلانغرب را در ارتفاعات «قلاجه» و «سه کوزان» موفق شد از آلودگی درختان به آفت های گوناگون جلوگیری کند.
مدیر اداره منابع طبیعی گیلانغرب بیان کرد: تا پایان فصل پائیز، ۵۰۰ هکتار دیگر از جنگل های گیلانغرب علیه آفت لورانتوس پاکسازی خواهد شد و در مجموع سطح پاکسازی عرصه های جنگلی به سه هزار و ۵۰۰ هکتار خواهد رسید.
ولیپور، سطح جنگل های شهرستان گیلانغرب را ۷۵ هزار هکتار و به طور عمده از نوع بلوط اعلام کرد و گفت که هم اکنون ۱۳۰ هزار هکتار مرتع و نیزار نیز در این شهرستان جزء اراضی ملی محسوب می شوند.
فرماندار گیلانغرب هم با بیان اینکه امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار ، طرح کنترل آفت لورانتوس در سطح ۵۰۰ هکتار ، ایجاد ۲۱ کیلومتر کمربند حفاظتی در اراضی ، عملیات احداث گابیون و آبخیزداری و احداث بانکت و بذرکاری در سطح ۴۰ هکتار و سکوبندی مشارکتی اراضی کشاورزی اجرا و تکمیل شده و یا در حال انجام است.
کوروش محمودیان، ابراز امیدواری کرد با اقدام های جدی و تزریق اعتبارات جدید و به ویژه مشارکت گروه های محلی ، هرچه سریعتر شاهد ریشه کنی معضل آفت لورانتوس در بین درختان با ارزش بلوط باشیم.
شهرستان گیلانغرب با بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه ، ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد که ۷۵ هزار هکتار آن جنگل و بقیه مرتع و نیزار است.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :