به گزارش کلهرنیوز ، امروز تالار شیشه‌ای شاهد معاملات متفاوت و پُرحجمی از نوع مثبت بود که سبب جهش ۳٫۳ درصدی شاخص شد. گفتنی است شکل گیری جو مثبت معاملات از ابتدای صبح و در مرحله پیش گشایش نشان دهنده بازاری پُرتقاضا و مثبت بود. از این رو با شروع معاملات شاهد رشد بیش از چهار هراز واحد رد ۲۰ دقیقه ابتدایی بودیم. با گذشت زمان و قوی تر شدن حمایت حقوقی ها صفوف خرید سنگین تر شد. در مجموع ۳۸ گروه حاضر در بازار، تنها ۱۰ گروه بازدهی منفی را برای معاملات امروز به ثبت رساندند.

معاملات متفاوت در گروه خودرویی

در گروه خودرو امروز شاهد رقم خوردن مدل جدید از معاملات بودیم بطوریکه از همان ابتدای دو نماد لیدر گروه یعنی «خساپا» و «خودرو» اقبال به سایر نمادها از جمله «خزامیا» و «خپارس» بیشتر شد. دو خبر تغییر وزیر صنعت و همچنین افزایش احتمالی نرخ خودرو سبب بازگشت اقبال فعالان بازار به این گروه شده است. اما همچنان یادآور می‌شویم موتور محرک اصلی گروه خودرو تزریق نقدینگی با حجم بالا به این گروه است و تا زمانیکه این امر محقق نشود نمی توان انتظار تداوم رشد در قیمت سهام خودرویی داشته باشیم. در مجموع امروز بیش از ۳۲۸ میلیون سهم به ارزش ۵۸ میلیارد تومان در این گروه دادوستد شد که بازدهی ۴٫۷ درصدی رابرای سهامداران این گروه به همراه داشت.

با افزایش مجدد قیمت نفت، سوخت صعود پالایشی‌ها فراهم شد

در گروه پالایشی نیز وضعیت کاملا مثبت سپری شد تا جایی که در انتهای ساعت معاملاتی «شپنا» که در محدوده های صفر تابلو در نوسان بود نیز به رشد دو درصدی قیمت رسید. در این گروه در این گروه به دلیل افزایش مجدد قیمت نفت شاهد اقبال به نمادهای پالایشی هستیم.  گفتنی است قیمت نفت با توجه به تنش های مربوط به عربستان سعودی افزایش یافت. عربستان به دلیل ناپدید شدن جمال خاشقجی، منتقد برجسته ریاض و مقیم آمریکا، تحت فشار قرار گرفته است. این روزنامه نگار در دوم اکتبر و بعد از دیدار کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است. نگرانی های ژئوپولیتیکی،‌ نگرانی های تجاری و چشم انداز ضعیف اقتصادی ممکن است هفته دیگری از بی ثباتی در معاملات نفت را رقم بزند. نفت برنت امروز به بالاتر از سطح ۸۱ دلار حرکت کرد. در مجموع امروز ۱۶۱ میلیون سهم به ار۱۷۳ میلیارد تومان در این گروه دادوستد شد که بازدهی ۳٫۵ درصدی را به همراه داشت. همچنین بعد از گروه فلزی، پالایشی ها دومین مقصد جذب نقدینگی جدید به بورس بودند.

فلزی‌ها لیدر بازار امروز

در گروه فلزی که لیدر بازار امروز محسوب می شدند نیز اغلب نمادها صف خرید را تجربه کردند. در این گروه معاملات مثبت و پُرحجم «فولاد» و «فملی» که در آستانه سقف قیمتی دادوستد می شدند سبب بهبود روند کلی گروه تا پایان بازار شد. همچنین بازگشت «ذوب» از روند اصلاحی و تشکیل صف خرید ۱۰۰ میلیونی نشانه دیگری برای تغییر روند گروه فلزی بود. در مجموع امروز ۵۱۴ میلیون سهم به ارزش ۲۰۷ میلیارد تومان در این گروه دادوستد شد که بازدهی ۳٫۵ درصدی را به همراه داشت.

در گروه محصولات شیمیایی هم از ابتدای صبح شاهد معاملات پُررونقی بودیم که سبب تشکیل تقاضای قابل توجه در نمادهای «زاگرس»، «پارس» و «فارس» کرده بود. در ادامه این گروه نیز شاهد ورود همه نمادها به محدوده مثبت قیمتی بود. در کل امروز بیش از ۲۱۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۴۳ میلیارد تومان در این گروه دادوستد شد که بازدهی ۳٫۹ درصدی را به همراه داشت.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز شاخص کل با رشد ۵۷۷۵ واحدی (معادل ۳٫۳ درصد) قله ۱۸۰ هزار واحد را برای دومین بار فتح کرد. این درحالی است که شاخص هم وزن به دلیل کندی رشد قیمتی اغلب نمادهای گروه های کوچک بازار صعود متعادل تری نسبت به سایر نماگرها را تجربه کرد و با افزایش ۲۶۷ واحدی (معادل ۰٫۹درصد) به ارتفاع ۲۸ هزار و ۷۱۷ واحد رسید.

در این بین بیش از دو میلیارد و ۸۸۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۹۴۵ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان ۸۵۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین در ادامه روند ورود نقدینگی تازه نفس به بازار سهام که ، امروز نیز اشخاص حقیقی بیش از ۶۵ میلیارد تومان پول جدید به بازار آوردند. اما گفتنی است به عقیده کارشناسان با انتشار گزارش‌های مساعد شش ماهه از سوی شرکت‌ها، موج جدیدی از تقاضاها در بازار شکل خواهد گرفت. همچنین گفتنی است امروز حجم و ارزش معاملات خرد رشد قابل ملاحظه‌ای را نسبت به دو روز گذشته تجربه کرد که می‌تواند نکته مثبتی برای معاملات فردا محسوب شود.

ترین‌های بورسی

اما در بین صنایع بازار، گروه فرآروده های نفتیف فلزی و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. این در حالی بود که معاملات مثبت و پُرحجم «فولاد»، «فارس»، «فملی» و «پارس» هرکدام به ترتیب ۴۵۰، ۳۳۰، ۳۰۰ و ۲۶۷ شاخص کل را تقویت کردند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم ایفکس از رشد جانماند و با افزایش ۶۰ واحدی (معادل ۳٫۱ درصد) خود را به ارتفاع یک هزار و ۹۹۵ واحد رساند. در این بازار نیز یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۹۲۴ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۳۷۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «زاگرس»، «مارون» و «میدکو» و «ذوب» بیش از سایرین در رشد آیفکس نقش داشتند.

آخرین اخبار از تازوه وارد فرابورسی

امروز ۳۵ میلیون سهم از شرکت داروسازی آوه سینا بعنوان ششمین شرکت تازه وارد فرابروسی در سال ۹۷ برای اولین بار در فرابورس به روش ثبت سفارش عرضه اولیه شد. شرکت داروسازی آوه سینا در  اسفند ۱۳۹۶ توسط هیات پذیرش اوراق بهادار در فرابورس پذیرش و با نماد «داوه» در بازار دوم فرابورس در گروه محصولات دارویی و زیرگروه تولید داروهای شیمیایی و گیاهی در مرداد ۱۳۹۷ درج نماد شده است.

در حال حاضرسرمایه اسمی این شرکت ۳۵۰ میلیارد ریال بوده که  در زمینه تولید  انواع قرص و کپسول فعالیت دارد. همچنین سود خالص شرکت های اصلی زیرمجموعه داروسازی آوه سینا در سه ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال بوده که نشان دهنده پوشش ۱۶ درصدی بودجه پیش بینی شده به مبلغ ۱۹۴ میلیارد ریال برای سال ۱۳۹۷ است. گفتنی است امروز ۲۰۵ هزار کد با شرکت در این عرضه اولیه اقدام به خرید «داوه» در سقف قیمتی ۳۳۰۰ ریال کردند که به هر کد ۱۷۴ سهم تعلق گرفت./اقتصاد آنلاین

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :